اعطای تسهیلات خوداشتغالی به بیش از 6 هزار ایثارگر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اعطای تسهیلات خوداشتغالی به بیش از 6 هزار ایثارگر

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران گفت: در سال جاری 6 هزار و 500 نفر از ایثارگران، خانواده های شهدا و جانبازان تسهیلات خوداشتغالی برای ایجاد فرصت های شغلی دریافت کردند.
رضا ریاحی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: برای اعطای تسهیلات به این افراد 155 میلیارد تومان برای موضوع اشتغال و کارآفرینی تخصیص داده شده است و تا پایان سال تمامی این افراد از این تسهیلات بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: از این اعتبارت تخصیص یافته، مبلغ 580 میلیارد ریال آن با سود چهار درصد و مابقی آن بین 10 تا 15 درصد است.
ریاحی با بیان اینکه اعطای این تسهیلات خوداشتغالی از ابتدای امسال شروع شده است، اظهار داشت: در برخی از استان ها بودجه آنها در حال اتمام است و تمامی متقاضیان؛ تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کرده اند.
ریاحی با بیان اینکه این میزان تسهیلات در حوزه خوداشتغالی است، ادامه داد: البته با پیش بینی ایجاد مشاغل خانگی و استخدام خود ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا حدود 18 هزار نفر در طول سال جذب می شوند.
20 هزار نفر سالانه متقاضی دریافت تسهیلات خوداشتغالی
وی با بیان اینکه عمده افرادی که تسهیلات را دریافت کردند، همه در سایت این صندوق ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: به طور میانگین سالانه 20 هزار نفر از ایثارگران و خانواده های شهدا و جانبازان متقاضی دریافت تسهیلات برای اجرای طرح های خوداستغالی هستند و هرسال تعداد این افراد اضافه می شود.
مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران افزود: ما دنبال این هستیم با استخدام ایثارگران در دستگاههای اجرایی با استفاده سهمیه 25 درصدی استخدامی و مشاغل خانگی سالانه 20 هزار نفر را جذب بازار کار و طرح های خوداشتغالی کنیم، البته این موضوع بستگی به میزان اعتبارات تخصیصی هم دارد.
وی با بیان اینکه طبق اساسنامه صندوق، تسهیلات به افراد بیکار جانباز، فرزند جانباز یا شهید، خود ایثارگران و فرزندان آنان با اولویت داده می شود، اظهار داشت: ما علاوه بر خوداشتغالی، موضوع تقویت و حمایت از فرصت های شغلی را در برنامه ریزی های خود داریم.
بانک های مسکن و سپه همکاری نمی کنند
ریاحی اولویت فعالیت های صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران را ایجاد اشتغال، سپس تقویت و بعد از آن توسعه و حمایت از فرصت های شغلی دانست و گفت: در حال حاضر بانک های عامل بانک توسعه تعاون، کشاورزی، صنعت و معدن، ملی و صندوق کارآفرینی امید براساس ماده 89 برنامه ششم توسعه با این صندوق همکاری جدی دارند.
مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران ادامه داد: اما بانک های مسکن، سپه و پست بانک همکاری خوبی برای اعطای تسهیلات به ایثارگران ندارند.
وی خاطرنشان کرد: باید طبق بند پ ماده 89 در برنامه ششم توسعه حداقل 10 درصد تسهیلات قرض الحسنه بانک ها به حوزه اشتغال ایثارگران تخصیص داده شود، اگر این بانک ها هم تحرکی در راستای اعطای تسهیلات به متقاضیان صندوق داشته باشند بخش عمده دیگری از اشتغال ایثارگران را حل خواهد کرد اما برخی از بانک ها عملیاتی نیستند.
ریاحی ادامه داد: اکنون صندوق اشتغال و کارآفرینی وضعیت خیلی خوبی دارد و گام های خوبی برای اشتغال و خوداشتغالی ایثارگران برداشته است اگر این صندوق 20 سال پیش راه اندازی می شد، می توانستیم اکنون در یک وضعیت خوب در حوزه اشتغال باشیم.
به گزارش ایرنا، موضوع اشتغال ایثارگران و خانواده های شهدا از دغدغه های مهم دولت و مسئولان اجرایی کشور است به همین منظور اسفندماه سال 94 صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
هم اکنون بیش از 67 هزار تن از فرزندان ، همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و شماری از خود ایثارگران از داشتن هرگونه شغلی محرومند و تامین شغل دولتی برای این افراد امری ممکن نیست به همین دلیل این صندوق برای ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران تاسیس شد.
اگرچه در آزمون های استخدامی نیز 25 درصد سهمیه استخدام در دستگاه های دولتی به خانواده های شهدا و ایثارگران اختصاص دارد، اما چون تعدادی از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در حال تحصیل هستند، هرساله بر آمار این افراد بیکار در جامعه افزوده می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار