تعیین سقف ۳ ساله برای قراردادهای موقت در انتظار امضای دولت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعیین سقف ۳ ساله برای قراردادهای موقت در انتظار امضای دولت

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه پیشنهاد کارفرمایان در جلسه برای سقف قرارداد موقت ۸سال بود اما آنچه به امضا رسید سقف ۳ سال برای کارهای غیرمستمر بود گفت: منتظر امضای هیات دولت هستیم.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه احتمال تغییر در آیین نامه وجود دارد گفت:«سه ساله شدن قراردادهای موقت» قطعی‌ست و دیگر فقط امضای هیات دولت مانده است. کارفرماها با این آیین‌نامه مخالفت نکرده‌اند؛ صورتجلسه‌ی نهایی توسط هر سه گروه مذاکره (دولت، کارگران و کارفرمایان) امضا شده‌است. فقط کارفرمایان در صورتجلسه‌ی داخلی، یک توصیه نوشته‌اند مبنی بر اینکه سقف سه سال کافی نیست و باید بیشتر باشد ولی این به معنای مخالفت نیست.

وی ادامه داد:بحث امنیت شغلی یکی از مطالبات جدی کارگران در کنار معیشت و حق تشکل یابی تبدیل شده است. برای جمع بندی این آیین نامه چندین جلسه متعدد با وزیرکار برگزار کردیم، در نهایت در آذرموضوع اجرای تبصره یک ماده 7قانون کار را آغاز کردیم و از آنجا که کمیته روابط کار مکلف به ساماندهی آیین نامه های مرتبط با قانون کار است،این موضوع در جلسات سه جانبه کارگری،کارفرمایی و دولت در دستور کار قرار گرفت.

خدایی با اشاره به اینکه تبصره یک ماده 7قانون کاراجرائی نشده و اختلاف نظرهای جدی در این زمینه وجود دارد اظهار داشت: این تبصره قابلیت اجرایی ندارد و دولت ها نیز با آنها هم نظر بودند.قانون باید اجرایی شود نباید به خاطر مخالفت از اجرای یک قانون امتناع ورزید. در حال حاضر منتظر تصویب هئیت وزیران هستیم.

این نماینده کارگران با بیان اینکه در آیین نامه سقف سه سال را برای کارهای غیر مستمر در نظر گرفتیم .و به‌این‌ترتیب کارفرما می‌تواند برای مشاغل غیرمستمر، حداکثر سه سال با کارگران قرارداد موقت ببندد و در‌صورتی‌که پروژه ادامه داشته باشد، لازم است چه با کارگران سابق و چه با کارگرانی که از آن پس به آن واحد اضافه می‌شوند، قرارداد تا پایان کار بسته شود.

وی بیان کرد:اجرای این آیین نامه گامی در جهت به دست آوردن امنیت شغلی کارگران است و در نهایت می تواند به کمک کارگرانی که در پروژه ها یا در قالب پیمانکاری اشتغال دارند،بیاید.

خدایی با بیان اینکه پیشنهاد کارفرمایان برای سقف قرار داد موقت 8سال بود، اما آنچه امضا شد همان سقف سه ساله بود. مشاغل غیرمستمر به‌طور کلی مشاغلی هستند که تاریخ پایان مشخصی برای آنها متصور است.برای مثال، وقتی شما در یک شرکت تولیدی کار می‌کنید، یک شغل مستمر دارید، اما اگر در ساخت یک سد فعالیت می‌کنید، تاریخ پایان کار در واقع همان پایان کار ساختن سد است. همچنین برخی از مشاغل غیرمستمر می‌توانند در بستر مشاغل مستمر به شکل موقت شکل بگیرند. برای مثال وقتی در آن شرکت تولیدی قرار بر ایجاد یک خط تولیدی جدید باشد، کارگرانی که این خط تولید را می‌سازند و تحویل شرکت می‌دهند، یک شغل غیرمستمر دارند، اما کارگرانی که در این خط تولید کار خواهند کرد، صاحب شغل مستمر هستند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار