تلاش برای متناسب کردن نیاز بازار کار و جذب دانشجو/ ۳۵ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار نیازمند کار مرتبط هستند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تلاش برای متناسب کردن نیاز بازار کار و جذب دانشجو/ ۳۵ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار نیازمند کار مرتبط هستند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به تمهیدات لازم برای رفع مشکل بیکاری گفت: حدود ۳۵ درصد فارغ التحصیلان نیازمند کار مرتبط هستند.

محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تمهیدات این وزارتخانه برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در شرایط فعلی این مساله یکی از موضوعات و مباحث مهم وزارت علوم است که طی سال های اخیر توجه مسئولان و مدیران وزارت علوم را به خودش جلب کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه های مختلفی در دست بررسی و اجراست تا بتوانیم ارتباط مناسبی بین تعداد پذیرش دانشجویان و آموزش های لازم برای ورود به بازار کار فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اضافه کرد: متاسفانه طی سال های گذشته حساسیت هایی مبنی بر روند کنترل تعداد دانشجویان در رشته های مختلف نبوده است ولی امیدواریم بتوانیم با برنامه هایی که در دست اجرا داریم؛ رشته هایی متناسب با نیاز بازار کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت مربوط به متولدین دهه ۶۰ هستند که پس از پایان تحصیل نیاز به شغل می‌خواهند، گفت: در تاریخ کشور دهه ۶۰ بیشترین حجم درخواست کار را داشته است و طی سال‌های اخیر و آینده باید پاسخگوی بیشترین درخواست کار برای دهه شصتی‌ها باشیم.

لیسانسه ها بیشترین آمار بیکاری را دارند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بیان کرد: در برخی استان‌ها 30 تا 40 درصد بیکاری داریم اما میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی 18/5 درصد است و بیشترین آمار بیکاری را در فارغ‌التحصیلان لیسانس داریم.

سیف به وجود 3 میلیون و 250 هزار بیکار در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از یک‌میلیون نفر از بیکاران کشور و 30 تا35 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار نیازمند کار مرتبط هستند.

وی با اشاره به اینکه باید فرصت های شغلی در بازار کار ایجاد شود، تصریح کرد: ایجاد این فرصت اشتغال وظیفه وزارت علوم نیست و قطعا به مسئولان و وزارتخانه های دیگر مرتبط می شود.

سیف یادآور شد: انتظار می رود دانشگاه ها برای حل مشکل اشتغال، این چالش ملی، فعالیتی داشته باشند و کمک کنند این مسائل برطرف شود همچنین قرار بر این است که در کارگروه ها و کمیته های تخصصی بتوانیم توانمندی های ویژه دانشگاه ها که مرتبط با چالش اشتغال هستند، منسجم و هم افزا کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار