دندان

۵ ترفند کارفرمایان در آزمون مصاحبه؛ مراقب باشید اشتباه نکنید

دسته ها: مطالب آموزشی

در دنیای امروز ارسال رزومه کافی نیست و مصاحبه باعث استخدام یک نفر می‌شود. البته همین مصاحبه نیز ترفند‌ها و تکنیک‌های خود را دارد که اگر با آن‌ها آشنا باشید شانس رسیدن به خواسته و موفقیت تان افزایش می‌یابد.

اکثر این ترفند‌ها بسیار ساده هستند، اما به دلیل روانشناسی بودن، هرکدام می‌توانند باعث رد شدن متقاضی شوند. در ادامه با ترفند‌های روانشناختی مصاحبه آشنا شوید:

آزمون چای یا قهوه

آزمون “فنجان قهوه” به تازگی در بین کارفرمایان محبوبیت پیدا کرده است. در ابتدای مصاحبه مدیر یک فنجان قهوه به متقاضی می‌دهد. در طول مصاحبه، کارفرما با دقت می‌بیند که او با فنجان چه می‌کند.

ترنت آنس، رئیس شرکت توسعه نرم افزار حسابداری Xero Australia که این روش را ابداع کرده است، می‌گوید این ترفند بیشتر در مورد شخصیت و رفتار افراد خبر می‌دهد. در این مورد بهتر است که بعد از مصاحبه به آشپزخانه بروید و لیوان را خودتان بشویید.

منتظر گذاشتن

اگر مصاحبه برای ساعت ۹ صبح برنامه ریزی شود و متقاضی چند دقیقه زودتر به محل قرار برسد و بعد از ساعت مقرر، کارفرما چندین دقیقه او را منتظر نگه دارد، وضعیت چگونه خواهد شد؟

این ترفند می‌تواند نشان دهد که داوطلب از نظر احساسی چقدر در شرایط استرس زا پایدار است و به طور کلی این کار میل او به موقعیت و آن کار را نشان می‌دهد.

آزمون مصاحبه

داد زدن و پرخاش کارفرما

بالا بردن صدا، داد زدن و حتی استفاده از کلمات بد راه دیگری برای بررسی توانایی داوطلب در مقاومت در برابر استرس است. کارشناسان توصیه می‌کنند که آرامش خود را حفظ کرده و تا حد امکان با آرامش به سوالات پاسخ دهید.

رفتار‌های عجیب کارفرما

ترفند دیگر این است که مصاحبه کننده رفتار‌های عجیب و غریبی از خود نشان دهد. مصاحبه کننده ممکن است نامزد را نادیده بگیرد، چه با نگاه به صفحه کامپیوتر و چه با پاسخگویی به تماس تلفنی و خروج از اتاق در وسط مصاحبه. این ترفند می‌تواند نشان دهد که چگونه داوطلب توجه مصاحبه کننده را مجدداً متمرکز می‌کند یا چطور عکس العمل نشان می‌دهد.

یکی از موثرترین گزینه‌ها این است که فرد از مصاحبه کننده بخواهد مصاحبه را برای یک روز دیگر برنامه ریزی کند.

انداختن خودکار روی زمین

آزمایشی دیگر که می‌تواند به کارفرما در یافتن نیروی مورد نظر کمک کند این است که قلم را بیندازند و واکنش متقاضی را مشاهده کنند. در این شرایط بهتر است خودکار یا قلم را شما بردارید.

مطالب آموزشی