در مصاحبه شغلی چه بگوییم؟

دسته ها: مطالب آموزشی

به احتمال زیاد در طول زندگی‌تان بارها و بارها برای مصاحبه شغلی آماده خواهید شد. مشخص است که هر مصاحبه با مصاحبه‌های دیگر متفاوت است، به این دلیل ساده که هر شغل با شغل دیگر و هر مصاحبه‌گر با دیگری فرق دارد. اما در تمام مصاحبه‌ها مواردی وجود دارد که به‌‌ندرت تغییر می‌کنند. این مقاله را بخوانید تا ببینید که در مصاحبه شغلی چه بگوییم.

۱. از قبل درباره‌ی شرکت اطلاعات جمع‌آوری کنید

برای اینکه به مصاحبه‌گر بفهمانید در مورد شرکت به اندازه‌ی کافی تحقیق کرده‌اید، اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده‌اید، با او در میان بگذارید. قبل از اینکه در مصاحبه شغلی حاضر شوید، نگاهی به سایت شرکت، شبکه‌های اجتماعی، آخرین مقاله‌ها و هر چه به دست می‌آورید بیندازید. حوزه‌ی فعالیت شرکت و رخداد‌های مرتبط با آن را بشناسید. اطلاعاتی را که به دست آورده‌اید با وظایفی که قرار است در آن شرکت انجام دهید ارتباط بدهید تا مصاحبه‌گر را متقاعد کنید که به شرکت علاقه دارید.

۲. درباره‌ی تجربه‌هایتان در شغل قبلی‌ صحبت کنید

کسی که قرار است با شما مصاحبه کند، حتما درباره‌ی تجربه‌‌های قبلی‌تان از شما سؤالاتی خواهد پرسید. به این سؤال‌ها به عنوان فرصتی برای ثابت کردن توانایی‌هایتان در انجام شغل مورد نظر نگاه کنید. در مورد کارهای مشابهی که قبلا انجام داده‌اید و نتایج آنها صحبت کنید. توضیح دهید که موفقیت‌های قبلی شما، به موفقیت‌های دیگری در شغل جدیدتان کمک خواهد کرد. به این صورت ارزش خود را برای‌شان‌ به نمایش بگذارید.

۳. نشان بدهید توانایی بالایی در کار گروهی دارید

در مصاحبه شغلی چه بگوییم

توانایی کار گروهی از جمله خصوصیاتی است که کارفرمایان بسیار از آن استقبال می‌کنند. مصاحبه‌گر می‌خواهد از شما بشنود که در گذشته به چه نحوی کار تیمی خود را پیش برده و در آن به موفقیت رسیده‌اید. وظیفه‌تان در گروه و سهم خود در به ثمر رسیدن موفقیت‌های پیشین را برای مصاحبه‌گر شرح دهید. شرکت‌ها می‌خواهند گروه‌هایی را در زیرمجموعه‌ی خود راه‌اندازی کنند که مدیریت خودشان را عهده‌دار شده و خروجی قابل‌قبولی داشته باشند.

۴. ثابت کنید بدون وقفه به‌دنبال یادگیری هستید

کارفرمایان می‌خواهند تمایل شما به یادگیری و سازگار شدن با روش‌ها و قوانین جدید را بدانند پس درباره‌ی علاقه‌تان به یادگیری صحبت کنید (البته اگر واقعا مشتاق یادگیری هستید!). به مصاحبه‌کنندگان بگویید که همیشه مقاله‌هایی برای شناخت روندهای جدید صنعت، مطالعه و با افراد باتجربه‌ مشورت می‌کنید،‌ در واقع هم این کارها را انجام دهید. حتی می‌توانید به چند مورد از مجلات و صفحات اینترنتی که مطالعه کرده‌اید، اشاره کنید.

۵. نشان بدهید آدم باانگیزه‌ای هستید

در مصاحبه شغلی چه بگوییم

وقتی به مصاحبه‌کننده می‌گویید آدم باانگیزه‌ای هستید، خب باید آن را در عمل هم نشان بدهید. باانگیزه بودن یعنی:

  1. مشتاق بودن‌ برای کمک به بهتر شدن عملکرد شرکت؛
  2. مولد بودن‌ در شغل‌تان.

هر دوی این موارد به کارفرمایان نشان می‌دهند که در انجام وظایف‌تان کوتاهی نخواهید کرد. توضیح دهید که چگونه این انگیزه‌ی بالا در گذشته به شما کمک کرده است و به صورت خاص در آینده هم به شما یاری می‌رساند تا وظایف‌تان را بهتر انجام بدهید.

۶. هیجان‌تان را برای این شغل جدید ابراز کنید

داوطلب باهیجان، کسی است که کار را فقط برای رفع نیاز نمی‌خواهد. زمانی که از هیجان حرف می‌زنید فقط نیاز به آن شغل را بیان نمی‌کنید بلکه در صورت به‌ دست آوردنش، تمام تلاش‌تان را صرف آن خواهید کرد. وقتی مصاحبه‌کننده هیجان‌تان را ببیند، در قبال وظایفی که به شما محول می‌کند خیالش راحت می‌شود. کارفرمایان، به کارمندان خوش‌بین نیاز دارند. هیجان بالای شما نشان‌دهنده‌ی نظر مثبت‌تان نسبت به شغل آینده‌تان است.

۷. نشان بدهید که برنامه‌ی مشخصی در ذهن دارید

مهمترین موضوعی که در مصاحبه‌تان پیش‌رو دارید، نشان دادن منفعتی است که از استخدام شما به شرکت می‌رسد و نه نفعی که شما از استخدام در آنجا می‌برید. این تمایز مهم را در طول مصاحبه از یاد نبرید. به کارفرمایان توضیح بدهید که چگونه وظایفی را که مستلزم انجام شغل‌تان است، انجام خواهید داد و چرا شما بهترین شخص برای اجرایی کردن ایده‌هایتان هستید. مشخصا نباید تمام جزئیات عملی شود ولی چند ایده‌ی کلی که فکر می‌کنید به نتایج خوبی منجر می‌شوند و دلیل اجرایی شدن آنها را مطرح کنید.

۸. مشخص کنید تا کِی می‌توانید با شرکت همکاری کنید

این موضوعی اضافی است که ممکن است مطرح کردنش در مصاحبه درست نباشد، اما خوب است از مطرح کردنش در مصاحبه دریغ نکنید. مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که شما آینده‌ی خود را در آن شرکت می‌بینید و برنامه‌ای برای خروج سریع از شرکت ندارید. اگر علاقه دارید برای مدت طولانی در شرکت کار کنید، این مورد را در مصاحبه شغلی خود ذکر کنید.

شما چه برای سِمت مهندسی و چه منشی دفتری درخواست داده باشید، موارد فوق به ندرت تغییر می‌کنند. اگر موارد بالا را حین مصاحبه‌ شغلی به یاد داشته باشید، بهترین عملکرد را در تمام مصاحبه‌های شغلی پیش‌رو خواهید داشت.

مطالب آموزشی