۲۹ سوالی که در مصاحبه‌های شغلی باید از کارفرما بپرسید

دسته ها: مطالب آموزشی

مصاحبه شغلی یکی از تجربه‌های مهم و چالش‌برانگیز ما در زندگی است. در چنین مصاحبه‌هایی، همان طور که از شما درمورد مهارت‌ها و اهدافتان سؤال می‌شود، فرصت نیز دارید راجع‌به شرایط کار، محیط کار، مسائل مربوط به حقوق و دستمزد و… از کارفرمایی که قصد استخدام شما را دارد سؤال کنید. در مصاحبه شغلی خودتان این سؤال‌ها را فراموش نکنید.

  1. فراموش نکنید سؤالاتی که شما می‌پرسید به همان اندازه که باعث افزایش آگاهی‌تان از شرایط شرکت موردنظرتان می‌شود و نیز به همان اندازه که ممکن است بر نگاه فرد مصاحبه‌کننده نسبت به شما تأثیر مثبت بگذارد، ممکن است باعث سوءتفاهم هم بشود. با این حساب، دقت کنید سؤالات‌تان را با چه لحنی و چه موقعی می‌پرسید. مطمئن باشید فرد مصاحبه‌کننده نیز به لحن و زمان پرسش سؤالات خودش دقت می‌کند.
  2. در شرایط فعلی که کل دنیا با همه‌گیری بی‌سابقه کرونا مواجه است و این بیماری بر جنبه‌های مختلف زندگی ما به‌خصوص کار تأثیر گذاشته، بخشی از سؤالاتی که می‌توانید بپرسید بهتر است به این شرایط مرتبط باشد. علاوه بر سؤالات رایج درباره شرایط کار (مثلا ساعت کاری و دستمزد)، حتما این دسته سؤالات یا مشابه آنها را از کارفرما بپرسید تا راجع‌به آینده شغلی که در انتظارتان است دید بازتری داشته باشید و بهتر تصمیم بگیرید.

۲۹ سؤالی که در مصاحبه‌های شغلی باید از کارفرما بپرسید

سوال از کارفرما در مصاحبه‌های شغلی

سؤالات کلی مربوط به شرکت

۱. چطور در این زمینه شروع به کار کردید؟ چرا در این حوزه ادامه می‌دهید؟ شما مدتی در این شرکت بوده‌اید؟ کدام ویژگی این شغل شما را باانگیزه نگه می‌دارد؟

۲. چه‌چیزی عامل موفقیت این شرکت است که افراد خارج از شرکت از آن بی‌اطلاع‌اند؟

۳. سبک مدیریتی شما یا رئیس آینده من چگونه است؟

۴. شرکت/ رئیس آینده من چگونه عملکرد کارکنان را بررسی می‌کند؟ چگونه می‌توان از روند بررسی عملکرد بیشترین بهره را برد تا اطمینان حاصل شود من بهترین کاری را که می‌توانم برای شرکت انجام می‌دهم؟

۵. چه نوع افرادی در این مجموعه موفق‌اند؟ چه نوع افرادی موفق نیستند؟

۶. قهرمانان شرکت شما چه کسانی‌اند؟ افرادی که بیشتر از همه تجلیل می‌شوند چه خصوصیات مشترکی دارند؟ برعکس، ویژگی‌های مشترک افرادی که استخدام شده‌اند اما بعدا اخراج می‌شوند، شکست می‌خورند یا کار را ترک می‌کنند چیست؟

۷. سازوکار پاداش شما به چه نحوی است؟ آیا بر اساس مدل ستاره کار می‌کنید یا تیم‌محور یا اختصاص سهام یا نقدی؟ چرا این سازوکار پاداش را انتخاب کرده‌اید؟ شما امیدوارید چه حاصلی از آن به دست آورید و در صورت عملی‌کردن آن چه اتفاقی می‌افتد؟ نکات مثبت و منفی سازوکار پاداش شما چیست؟ اگر بتوانید هر چیز دیگری را تغییر دهید، چه‌چیزی خواهد بود؟

۸. بخش‌های فروش/ عملیات/ فناوری/ بازاریابی/ امور مالی در اینجا چگونه کار می‌کنند؟ (یعنی گروه‌های دیگری غیر از گروهی که برای فعالیت در آن بخش مصاحبه می‌شوید.)

۹. درباره کدام رقیب شرکت بیشتر از بقیه نگران هستید؟

سؤالات مربوط به بخش یا تیم کاری

سوالهایی که باید از کارفرما در مصاحبه شغلی بپرسید

۱۰. بهترین و بدترین روابط کاری گروه شما با سایر گروه‌های شرکت چیست؟ نقاط ضعفی که باید روزانه با آنها کنار بیایید کدام‌اند؟

۱۱. مشتریان من/ ما (داخلی یا خارجی) چه کسانی‌اند و چگونه من/ ما را ارزیابی می‌کنند؟ چه کسی به من/ تیم من به‌عنوان مشتری (داخلی یا خارجی) نگاه می‌کند؟

۱۲. چه اطلاعاتی با کارمندان به اشتراک گذاشته می‌شود (درآمد، هزینه‌ها، معیارهای عملیاتی)؟ آیا این اطلاعات راحت در اختیار همه قرار می‌گیرد یا اینکه درمورد افشای آنها محافظه‌کار هستید؟ چگونه اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود؟ چگونه می‌توانم به اطلاعات لازم برای موفقیت در این کار دسترسی پیدا کنم؟

۱۳. آیا در طول ۱۲ ماه گذشته مجبور به تعدیل نیرو یا دادن مرخصی اجباری شده‌اید؟ آیا پیش‌بینی می‌کنید این شیوه دائمی باشد؟ آیا بازهم چنین شرایطی پیش خواهد آمد؟

۱۴. ریتم کار در اینجا چگونه است؟ آیا زمانی از سال وجود دارد که کار سبک‌تری داشته باشیم یا گاهی شب‌ها هم بیدار بمانیم و یا در طول سال کاملا ثابت است؟ در طول هفته/ ماه چطور؟ آیا تقریبا به‌طور مساوی در طول هفته/ ماه پخش می‌شود یا اینکه روزهای حساس هم وجود دارد؟

۱۵. کدام دل‌شوره کاری شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد؟ بزرگ‌ترین نگرانی شما درمورد آینده چیست؟

۱۶. موفقیت این گروه/ تیم/ شرکت در ۱ سال چگونه ارزیابی می‌شود؟ در ۵ سال چطور؟

۱۷. آیا این موقعیت شغلی جدید است یا از قبل وجود داشته؟ اگر جدید است، چرا ایجاد شده و چه انتظاراتی از آن دارید؟ اگر موقعیت فعلی وجود دارد، فرد قبلی کجا رفته است؟ کارهایی که آن شخص واقعاً به‌خوبی انجام داده چه‌چیزهایی بوده که امیدوارید در نفر بعدی ببینید؟ چیزهایی که امیدوارید تغییر کند چیست؟

سوالاتی در رابطه با تأثیر کرونا بر سازمان و شرایط کاری

مصاحبه شغلی و سوال از کارفرما

۱۸. اگر ما در سال آینده قرار باشد سال بسیار موفقی داشته باشیم، این سال چگونه خواهد بود؟ طی ۱۰ ماه آینده برای موفقیت آن چه کاری انجام داده‌ایم؟ چگونه این موقعیت شغلی به دستیابی به آن اهداف کمک می‌کند؟ کرونا چگونه بر این اهداف تأثیر می‌گذارد؟ (با این سؤال می‌توانید توانایی‌هایتان نسبت به انجام وظایف را نه‌تنها در بازه زمانی کوتاه بلکه در آینده‌ای بیش از ۱ سال بهتر نشان دهید. با طرح این سؤال، آینده‌نگربودن خودتان را نمایش می‌دهید.)

۱۹. کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کرده است و در حال حاضر، وقتی صحبت از بودجه می‌شود، هر موقعیت شغلی ارزشمند است. چرا تصمیم گرفتید به‌جای بسیاری از نقش‌ها/ مشاغل دیگری که می‌توانستید استخدام کنید، شخصی را برای این سمت استخدام کنید؟ درمورد این موقعیت شغلی چه شد که این موقعیت را نسبت به دیگر سمت‌ها اولویت دادید؟

۲۰. شیوع بیماری کرونا چطور بر تیم شما و نحوه فعالیت شرکت شما تأثیر گذاشته است؟ در مقایسه با سایر تیم‌ها، تیم شما چقدر تحت‌تأثیر تغییرات ناشی از کرونا قرار گرفته است؟

۲۱. کارکردن از خانه چگونه بر بهره‌وری تیم شما تأثیر گذاشته است؟ در طول همه‌گیری کرونا، بهترین عامل تقویت‌کننده برای بهره‌وری و روحیه‌ی تیم شما چیست؟ چه‌چیزی را امتحان کرده‌اید که جواب نداده است؟

۲۲. برنامه‌های شما برای «بازگشت به حالت عادی» چیست؟ حالت عادی در این شرکت چگونه خواهد بود؟ راجع‌به ۳ گزینۀ حضور در دفتر کار، انعطاف‌پذیری در محل کار، و کار از راه دور برای نیروی کار چه فکری کرده‌اید؟ (لطفا توجه داشته باشید که هنوز هیچ‌کس پاسخ این سؤالات را نمی‌داند؛ بنابراین صرفا باید گفت‌وگو کنید. هیچ پاسخ مشخصی برای این سؤال وجود ندارد.)

سؤالات مربوط به مهارت‌ها و بهبود عملکرد

مصاحبه شغلی و سوالاتی که می‌توانید از کارفرما بپرسید

۲۳. فلسفه استخدام شما (یا رئیس آینده من) چیست؟ آیا فلسفه شما «استخدامِ نگرش‌ها و آموزش مهارت‌ها» است یا در درجه اول به‌دنبال اضافه‌کردن افرادی هستید که متخصص باشند؟

۲۴. اگر این موقعیت شغلی را به دست آورم، چگونه می‌توانم در بررسی عملکرد خود نمرات بالاتری به دست آورم؟ مهم‌ترین دستاوردهایی که دوست دارید در این نقش مشاهده کنید کدام‌اند؟

۲۵. در شخصی که این موقعیت را پر می‌کند به‌دنبال چه نوع تجربه مبتنی بر مهارت/ کاربری هستید؟ داوطلب «بی‌نقص» برای این موقعیت شغلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ تجربه من را در مقایسه با دیگران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه کمبودی می‌بینید؟

۲۶. در کار حرفه‌ای خودم از کار با شرکت‌های بزرگ/ کوچک/ در حال رشد/ مستقل/ خصوصی/ دولتی/ خانوادگی لذت برده‌ام. بر این اساس، من چقدر در شرکت شما موفق خواهم شد؟

۲۷. سه موردی که می‌توانم در ۱۰۰ روز اول همکاری‌ام در آنها مشارکت کنم تا احساس خوبی از استخدام من داشته باشید کدام‌اند؟

۲۸. شش ماه آینده، بعد از اینکه همکاری با شما شروع شد، از چه‌چیزی بیشتر غافلگیر خواهم شد؟

و سؤال پایانی؛

۲۹. بازه زمانی تصمیم‌گیری درباره این موقعیت شغلی چقدر است؟ چه موقع باید دوباره با شما تماس بگیرم؟

مطالب آموزشی