چطور با زبان بدن درست در مصاحبه شغلی شرکت کنیم؟

دسته ها: مطالب آموزشی

زبان بدن در مصاحبه شغلی می تواند نقش مهمی در نتیجه مصاحبه استخدامی شما داشته باشد. مسئولان استخدام به نحوه‌ بیان کلمات، لباس پوشیدن و رفتار شما در طول جریان مصاحبه توجه می‌کنند تا بتوانند درک بهتری از شخصیت شما داشته باشند.در این مقاله می خواهیم با روش های درست زبان بدن در مصاحبه استخدامی آشنا شویم.

زبان بدن شما در حین مصاحبه شغلی نشان می دهد که چقدر اعتماد به نفس دارید. متخصصان استخدام از رفتار و حرکات صورت، چشم ها و دست ها و حتی نحوه نشستن شما متوجه می شوند حتی چقدر برای یک مصاحبه آماده هستید. به همین دلیل کنترل اضطراب و مدیریت استرس هنگام مصاحبه به شما کمک می کند تصویر حرفه ای تری از خودتان به نمایش بگذارید.

روانشناسان در حوزه آموزش و منابع انسانی معتقدند نکات و روش های زیر به شما کمک می کند تا با زبان بدن درست در مصاحبه استخدامی ظاهر شوید.

۱.با اعتماد به نفس دست بدهید

بسیاری از روان شناسان, از نحوه دست دادن افراد می‌توانند شخصیت افراد را شناسایی کنند. افراد خجالتی و کمرو لرزان دست می‌دهند. افراد خود رای بسیار محکم دست می‌دهند و دست فرد را برای چند ثانیه در دست خود نگه می‌دارند. در شروع مصاحبه با فرد مصاحبه کننده، با اعتماد به نفس و به صورت کامل دست بدهید که این کار می‌‌تواند شروع خوبی برای مصاحبه باشد.

۲.صاف و مرتب بنشینید و لبخند بزنید

نحوه نشستن فرد روی صندلی حس اعتماد و یا عدم اعتماد در یک گفتگو را تعیین می‌کند؛هرگز در مصاحبه روی صندلی لم ندهید؛ این حرکت، حس بی علاقه گی در صحبت کردن را القا می‌کند. پیشنهاد ما این است که نه خیلی خشک و بی حرکت باشید و نه خیلی لم بدهید. بهتر است در زمان مصاحبه کمی به جلو خم شوید و دستان خود را روی میز بگذارید. لبخند یکی از راه‌های موثر برای نشان دادن میزان اعتماد به نفس شماست که فضای آرامی به مصاحبه استخدامی می دهد.

۳. هرگز دست به سینه در مصاحبه ننشینید

دست هایی که رو به سینه قرار می گیرند حالت تدافعی را به مخاطب نشان می دهند و ناخودآگاه مصاحبه کننده تصور می کند که در برابر صحبت های او گارد مخالفت گرفته اید؛ بهترین حالت قرار گرفتن دست ها در مصاحبه این است که مطابق تصویر با دست هایتان مناره سازی کنید؛این حالت از زبان بدن شما در مصاحبه استخدامی به مصاحبه کننده می گوید که به بحث علاقمند هستید. اگر در حین صحبت کردن دست هایتان را تکان می دهید جالب است بدانید که کف دست‌هایی که دیده می‌شوند نشان دهنده صداقت و تعهد شما هستند ؛ درواقع متخصصان معتقدند در این حالت سیستم لیمبیک یا سامانه عصبی احساسی مغز، برداشت مثبتی از گفتگو دارد و این باعث می‌شود مصاحبه کننده احساس راحتی کند.

۴.به خوبی تماس چشمی برقرار کنید

تماس چشمی یکی از راه‌های جلب اعتماد است. اما این نکته را به خاطر بسپارید که برقراری تماس چشمی به صورت طولانی, حس ترس را تلقین می‌کند. در طول مصاحبه سعی کنید تماس چشمی خود را با مصاحبه کننده به اندازه کافی حفظ کنید.

۵.سرتان را تکان دهید

سر تکان دادن هنگام گفتگو نشانه‌ علاقه‌مندی به گفت‌وگو و موافقت‌تان با مصاحبه‌کننده است؛ هم‌چنین نشان می‌دهد حرف‌های طرف مقابل را درک کرده‌اید. اگر شما جز افرادی نیستید که هنگام صحبت با دیگران و برای نشانه موافقت سر خود را تکان می‌دهند، سعی کنید حتما این کار را انجام دهید.

۶.مصمم و با انرژی قدم بزنید

مصاحبه کنندگان اغلب قضاوت خودشان را در ۱۰ ثانیه اول ملاقات انجام می‌دهند و حتی تصمیم شان را درباره استخدام یک فرد می‌گیرند. بخشی از این قضاوت مربوط به چگونه قدم گذاشتن شما داخل اتاق است. هنگام ورود به ساختمان با تمامی پرسنل خوش رفتار باشید. زیرا اولین تصویری که شما از خود در ذهن همکاران آینده می‌سازید در روز مصاحبه است. در هنگام ورود به اتاق مصاحبه مصمم و با انرژی راه بروید و به یاد داشته باشید هرگز متکبرانه قدم برندارید.

۷.آرامش خود را حفظ کنید

همیشه پیش از مصاحبه استخدامی خودتان را آماده کنید تا با آرامش بیشتری در مصاحبه حاضر شوید. این مقاله کاران به شما کمک می کند با راه های آمادگی پیش از مصاحبه استخدامی آشنا شوید. به عنوان مثال تند پلک کردن افراد نشان از استرس و عدم تمرکز دارد. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. لازم هست نسبت به رفتار خود کنترل داشته باشید و با آرامش به حرف‌های مصاحبه کننده خوب گوش کنید تا تمرکز کافی برای پاسخ دادن داشته باشید.

۸.پای خود را روی زمین ثابت نگه دارید

به خاطر داشته باشید که هنگام نشستن پاها را به صورت مستقیم و محکم روی زمین قرار دهید. این موضوع باعث افزایش تمرکزتان در حین یک مصاحبه شغلی می‌شود؛ متخصصان زبان بدن پیشنهاد می کنند که در جلسات مصاحبه استخدامی بانوان هرگز نباید پایشان را روی هم بیندازند، اما روی هم انداختن پاها در قسمت مچ اشکالی ندارد.

مطالب آموزشی