جزئیات طرح کارورزی وزارت تعاون و ثبت نام

دسته ها: مطالب آموزشی

از جمله دغدغه های فارغ التحصیلان رشته های مختلف، ورود به بازار کار و اشتغال در زمینه شغلی متناسب با رشته تحصیلی آن ها می باشد. برای آن که بتوانید دانش و آموخته های دانشگاهی خود را در قالب فعالیت های عملی به کار ببرید و مهارت لازم برای حضور فعال و موفق در بازار کار را فرا بگیرید، شرکت در دوره های کارورزی می تواند بهترین گزینه برای دستیابی به چنین هدفی باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور افزایش فرآیند جذب و اشتغال دانش آموختگان و همچنین ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار، تمهیداتی را اندیشیده است که به واسطه آن، بستر مناسب برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان فراهم شده و آن ها می توانند با ثبت نام در طرح کارورزی تحت نظارت این سازمان، به یادگیری و کسب تجربه در زمینه شغلی مورد نظر خود بپردازند.

چنانچه تمایل دارید به اطلاعات بیشتری پیرامون طرح کارورزی وزارت کار دست پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید چرا که قصد داریم علاوه بر راهنمای ورود به سامانه کارورزی، توضیحات کاملی را درباره شرایط ثبت نام در این طرح و دیگر نکات مرتبط با آن ارائه نماییم.

ثبت نام در طرح کارورزی صرفا مختص فارغ التحصیلان می باشد و دانشجویان مجاز به شرکت در دوره کارورزی وزارت کار نیستند.

طرح کارورزی چیست؟

کارورزی یک فرصت بسیار مناسب برای آشنایی دانش آموختگان با محیط کار به شمار می رود که باعث می شود کارجویان به شناسایی نقاط ضعف و قوت خود پرداخته و با فراگیری مهارت های شغلی مورد نیاز از جمله تعهد کاری، فعالیت تیمی، وقت شناسی و…، موجبات پیشرفت خود را فراهم سازند.

در واقع کارورزی را می توان یک نظام آموزشی دانست چرا که فارغ التحصیلان به واسطه حضور در این دوره، نه تنها مهارت و تخصص های لازم در راستای شغل مورد نظر خود را فرا می گیرند بلکه می توانند در کنار آموزش های مهارتی، آموزش های آکادمیک را نیز کسب نمایند.

“معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” مسئولیت اجرای طرح کارورزی را بر عهده دارد که در کنار برنامه ریزی ها و تعیین شرایط نام نویسی، با راه اندازی سامانه ای از داوطلبان و واحدهای متقاضی جذب کارورز، ثبت نام به عمل می آورد.

شرایط ثبت نام در طرح کارورزی

در صورتی که شما صاحب کسب و کار هستید و قصد دارید از طریق طرح کارورزی وزارت کار، نسبت به جذب کارورز اقدام نمایید، به عنوان “واحد پذیرنده” یا “بنگاه” معرفی شده و اگر فارغ التحصیل می باشید، به عنوان “کارورز” تلقی می شوید. برای ثبت نام هر یک از این افراد در سامانه کارورزی شرایطی تعیین شده است. بنابراین امکان نام نویسی و شرکت در طرح کارورزی، صرفا برای متقاضیانی فراهم است که حائز شرایط زیر باشند.

شرایط ثبت نام کارورز

  • تنها دارندگان مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در این طرح ثبت نام نمایند.
  • داوطلبان در زمان نام نویسی در سامانه کارورزی باید کمتر از 35 سال سن داشته باشند.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه برای آقایان الزامی است.
  • متقاضیانی که پیش از این، در دوره کارورزی حضور داشته اند، مجاز به ثبت نام در این طرح نیستند.
  • کارورزانی که در کمتر از یک ماه از شروع دوره مقدماتی کارورزی خود انصراف کتبی داده اند، تنها برای یک بار منعی برای ثبت نام نخواهند داشت.
  • در صورتی که متقاضی در طول دو سال پیش از ثبت نام خود، دارای سابقه بیمه به مدت سه ماه یا بیشتر بوده و یا سابقه پرداخت بیمه در شغلی که برای گذراندن دوره کارورزی در یک کارگاه جذب شده است را داشته باشد، نمی تواند در طرح کارورزی ثبت نام نماید.
  • دانشجویان، اتباع خارجی، مشمولان طرح کارورزی رشته های گروه علوم پزشکی و متعهدین خدمت در دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه کلیه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی، امکان نام نویسی در سامانه کارورزی را نخواهند داشت.

شرایط ثبت نام واحد پذیرنده

  • واحد متقاضی شرکت در طرح کارورزی باید دارای مجوزهای لازم از سوی مراجع ذی صلاح باشد.
  • کارفرمایان و کارآفرینان در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو ماه (تا پایان برنامه ششم) برخوردار می شوند.
  • دوره مقدماتی کارورزی تنها یک دوره آموزش عملی و کاربردی محسوب می شود و هیچ گونه حقی برای کارورز و تعهدی برای کارگاه جهت جذب و استخدام موقت یا دائم کارورز ایجاد نمی کند.
  • بنگاه متقاضی جذب کارورز می تواند در دوره مقدماتی بر اساس توافق با کارورز، مبلغی را به عنوان کمک هزینه به وی پرداخت نماید.
  • درصورت وجود هر گونه مغایرت بین لیست ارسالی کارفرما و نتیجه بازرسی تأمین اجتماعی، نظر بازرس به عنوان معیار عمل قرار خواهد گرفت.
  • مبنای تعیین تعداد کارورز در کارگاه های دارای لیست بیمه و بازرسی تأمین اجتماعی، بر اساس میانگین تعداد بیمه شدگان 12 ماه گذشته آن ها، مطابق با مزد و حقوق ارسالی توسط کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی می باشد.
  • چنانچه کارگاه پس از گذشت یک ماه از شروع دوره مقدماتی، بدون دلیل موجه و مورد تأیید دستگاه هماهنگ کننده از ادامه همکاری با کارورز امتناع کند، تا مدت یک سال از پذیرش کارورز جایگزین برای دوره مقدماتی محروم خواهد شد.
  • سقف بهره مندی هر کارگاه برای استفاده از کارورز، معادل حداکثر 50 درصد نیروی کار موجود می باشد.

چند نکته مهم

  • کارآفرینان و کارفرمایان در صورت جذب کارورز موظف هستند ظرف مدت حداکثر یک هفته پس از اتمام دوره مقدماتی و تاریخ جذب کارورز، به دستگاه هماهنگ کننده شهرستان خود اعلام نمایند و در راستای برقراری معافیت، مشخصات کارورز جذب شده را در لیست ارسالی خود به شعبه تامین اجتماعی درج نموده و نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارگر اقدام کنند.
  • در صورت بروز هر گونه تغییر در نوع شخصیت کارفرما (حقیقی یا حقوقی) یا انتقال مالکیت بنگاه، نیروی کار قبلی به منزله نیروی کار موجود محسوب می گردد.
  • در صورتی که به هر طریقی محرز شود کارورز معرفی شده در کارگاه شاغل نیست و یا بدون رعایت ضوابط و مقررات به فعالیت مشغول است، دستگاه هماهنگ کننده و سازمان تامین اجتماعی مکلف اند مطابق با قوانین و مقررات با آن ها برخورد نمایند.
  • چنانچه ارتباط کارورز و کارگاه پیش از پایان دوره مقدماتی کارورزی به هر دلیلی به جز جذب و اشتغال کارورز قطع شود، کمک هزینه کارورزی به کارورز تعلق نخواهد گرفت.
  • داوطلبانی که عدم نیاز به دریافت کمک هزینه دوره کارورزی خود را در سامانه کارورزی اعلام نمایند، در اولویت معرفی برای جذب در واحدهای اقتصادی قرار می گیرند.

راهنمای تصویری ثبت نام در طرح کارورزی

در صورتی که تمایل دارید به عنوان کارورز و یا واحد پذیرنده تحت حمایت “معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی” قرار بگیرید، باید ابتدا در سامانه کارورزی به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir ثبت نام نمایید تا پس از بررسی و تایید درخواست شما توسط کارشناسان مربوطه، مجوزهای لازم صادر شوند.

فرآیند نام نویسی داوطلبان و واحدهای متقاضی جذب نیرو به صورت اینترنتی صورت می پذیرد که از تکمیل فرم های ثبت نام آغاز شده و در نهایت به ارسال مدارک مورد نیاز ختم می شود. به منظور ثبت نام در این سامانه می بایست به ترتیب زیر عمل کنید.

نحوه نام نویسی کارورز در سامانه ثبت نام

داوطلبان واجد شرایط مى توانند در صورت تمایل،‏ فرآیند ثبت نام خود در سامانه کارورزى را از طریق مراحل زیر به انجام برسانند:

  • ابتدا وارد سامانه کارورزی به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir شوید و گزینه “پیش ثبت نام” را بفشارید.

مرحله اول ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در صفحه جدید از میان گزینه هاى نمایان شده، کلید“ثبت نام داوطلب” را انتخاب کنید.

مرحله دوم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • توافق نامه موجود در صفحه پیش رو را کامل مطالعه نمایید و در آخر بر روى کلید “ادامه فرآیند” کلیک نمایید.

مرحله سوم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در مرحله بعدى‏ مطابق با عکس زیر‏‏، فرم درخواست کارورز را با استفاده از اطلاعات خواسته شده تکمیل کنید.

مرحله چهارم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • قسمت بعدى شامل بخش هایى مى باشد که برچسب “ناقص است” بر روى آن ها ذکر شده است که شما بایستى با اطلاعات خود از شماره 1 تا 5 به ترتیب کامل نمایید و در صورت لزوم در نهایت، کلید “ذخیره و اصلاح” را بفشارید.

مرحله پنجم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در بخش اول مى بایست “مشخصات هویتی” مانند نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و شماره شناسنامه خود را در کادرهاى مورد نظر وارد نمایید.

مرحله ششم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در مرحله دوم اطلاعات مربوط به تحصیلات مانند نوع دانشگاه، آخرین مقطع تحصیلی، تاریخ اخذ مدرک، سطح زبان و وضعیت جسمی خود را در قسمت هاى مشخص شده ثبت نمایید.

مرحله هفتم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • حال نوبت تکمیل اطلاعات مربوط به محل سکونت شماست که باید مواردى مانند آدرس، کد پستی و شماره تماس ثابت خود را در بخش هاى مربوطه درج کنید.

مرحله هشتم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در مرحله چهارم شغل مورد نظر خود را به علاوه توضیحات مربوطه در کادر هایى مطابق تصویر ذیل‏، وارد نمایید و دکمه “ذخیره اطلاعات” را بفشارید.

مرحله نهم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

  • در مرحله آخر نیز کلیه اطلاعات وارد شده را تایید و سپس بر روى عبارت “تایید نهایی اطلاعات” کلیک کنید.

مرحله دهم راهنمای ورود کارورز به سامانه کارورزی

پس از سپرى نمودن مراحل فوق‏، فرآیند نام نویسى شما به اتمام مى رسد. توجه نمایید که با انتخاب گزینه “پیام های دریافتی” از منوی اصلی، مى توانید پیام هایی که در آینده برای شما ارسال خواهند شد را مشاهده کنید و یا از طریق گزینه “ارسال پیام” سوالات و درخواست های خود را در سامانه درج نمایید.

نحوه نام نویسی واحد پذیرنده در سامانه ثبت نام 

هر کدام از واحدهایی که متقاضی جذب کارورز از طریق سامانه کاروزری هستند، مى توانند مطابق با مراحل ذیل و با آماده کردن مدارک لازم‏، در این سامانه به عنوان واحد پذیرنده نام نویسى نمایند.

  • ابتدا به سامانه کارورزی به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه کنید و گزینه “پیش ثبت نام” را انتخاب نمایید.

مرحله اول ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • در صفحه جدید بر روی گزینه “ثبت نام بنگاه” مطابق تصویر ذیل کلیک کنید.

مرحله دوم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • بعد از مطالعه متن تعهدنامه، نوع واحد پذیرنده (حقیقی یا حقوقی) را مشخص نمایید و سپس دکمه “ادامه فرآیند” را بفشارید.

مرحله سوم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • در این صفحه مشخصات خود (واحد پذیرنده و کارفرما) اعم از نام بنگاه، کد کارگاه تامین اجتماعی، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل و کد ملی مدیر، را در کادر هاى مربوطه وارد کنید.

مرحله چهارم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • سپس بر روی آیکون “ثبت نام” و سپس “تکمیل ثبت نام” کلیک کنید تا پنجره تکمیل اطلاعات اولیه نمایان شود.

مرحله پنجم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • حال براى تکمیل فرآیند نام نویسی، مى بایست 5 مرحله ذیل که عنوان “ناقص است” را دارند، به ترتیب با اطلاعات خود کامل نمایید.

مرحله ششم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • در مرحله اول باید مشخصات واحد متقاضی که شامل نام و نوع بنگاه، عنوان برند، نوع محصول، شهرک صنعتی و عنوان فعالیت می شود را در کادر های مربوطه درج کنید.

مرحله هفتم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

 

  • در بخش دوم لازم است اطلاعات شخصی صاحب مجوز مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت و کد ملی در قسمت هاى مشخص شده ذکر شود.

مرحله هشتم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • در قسمت بعدی می بایست آدرس محل آموزش، کد پستی و شماره تماس در کادر هاى مورد نظر درج گردد.

مرحله نهم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

  • در مرحله چهارم می توانید فرصت های شغلی را علاوه بر نام محصول شرح دهید و سپس کلید “ذخیره اطلاعات” را بفشارید.

مرحله دهم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

در نهایت با تایید نهایی اطلاعات و فشردن گزینه “ارسال اطلاعات برای کارشناس” فرآیند نام نویسی متقاضى به اتمام مى رسد.

مرحله یازدهم ورود واحد پذیرنده به سامانه کارورزی

پس از انجام تمامی مراحل و ارسال مدارک و مستندات، سامانه به صورت هوشمند، اطلاعات واحد شما را به کارتابل دستگاه اجرایی صادر کننده مجوز، ارجاع داده و پس از تایید صلاحیت فنی و تخصصی شما در سامانه، به طور هوشمند امکان دسترسی به بخش های انتخاب کارورز و مدیریت کارورزی برای شما فراهم می شود.

فرآیند گام به گام اقدامات کارورز و واحد پذیرنده در سامانه کارورزی

شما می توانید کلیه روند ثبت نام متقاضیان شرکت در طرح کارورزی وزارت کار برای هر یک از داوطلبان کارورزی و یا واحدهای پذیرنده را در جدول زیر مشاهده نمایید.

فرآیند گام به گام اقدامات کارورز و واحد پذیرنده در سامانه کارورزی
متقاضی کارورزی واحد متقاضی پذیرش کارورز
  1. ثبت نام در سامانه کارورزی
  2. تکمیل فرآیند نام نویسی و تایید نهایی اطلاعات
  3. انتظار برای انتخاب شدن توسط واحد پذیرنده و تعیین تاریخ مصاحبه از طرف بنگاه متقاضی جذب کارورز
  4. در صورت انتخاب شدن توسط واحد پذیرنده، بررسی پیشنهاد بنگاه
  5. در صورت موافقت با پیشنهاد واحد پذیرنده، ثبت پذیرش پیشنهاد و مشخصات بانکی در سامانه کارورزی
  6. مراجعه به واحد پذیرنده در تاریخ مشخص شده جهت امضای پیش قرارداد
  7. انتظار تا زمان بررسی پیش قرارداد توسط کارشناسان
  8. در صورت تایید نهایی قرارداد، خریداری کارت اعتباری و ثبت مشخصات آن
  9. شروع دوره مقدماتی کارورزی
 

  1. انجام پیش ثبت نام در سامانه کارورزی
  2. تکمیل مراحل ثبت نام و تایید نهایی اطلاعات
  3. انتظار برای بررسی اطلاعات توسط کارشناسان مربوطه و صدور مجوز
  4. انتخاب داوطلبان به منظور انجام مصاحبه و پذیرش برای فرصت های شغلی دارای مجوز
  5. انجام مصاحبه با متقاضیان انتخاب شده در زمان مشخص توسط واحد پذیرنده
  6. دریافت و امضای پیش قرارداد
  7. تهیه اسکن از پیش قرارداد امضا شده و ارسال آن از طریق بخش “تنظیم قرارداد” در سامانه کارورزی به منظور بررسی کارشناسان
  8. انتظار تا زمان بررسی پیش قرارداد توسط کارشناسان
  9. در صورت تایید قرارداد توسط کارشناسان، تعیین تاریخ شروع دوره از بخش “قراردادهای ما” در سامانه کارورزی به منظور شروع دوره

موارد توقف و فسخ قرارداد کارورزی

در صورتی که هر یک از واحدهای پذیرنده موقتا برای حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه تعطیل شوند، دوره کارورزی متقاضی نیز به صورت موقت متوقف می شود. توجه داشته باشید که در صورت اطلاع رسانی کارگاه، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از تعطیلی مبنی بر توقف موقت فعالیت به دستگاه های هماهنگ کننده، مدت توقف به دوره کارورزی اضافه خواهد شد. در صورت بروز هر یک از موارد زیر، قرارداد دوره مقدماتی کارورزی بین کارورز و واحد پذیرنده فسخ می گردد.

  • انصراف کتبی کارورز از ادامه فعالیت در دوره مقدماتی
  • احراز اشتغال کارورز در کارگاه دیگر به صورت همزمان
  • غیبت غیر موجه کارورز در کارگاه به مدت بیش از 5 روز
  • اعلام کتبی کارگاه مبنی بر توقف دوره مقدماتی کارورزی به دستگاه هماهنگ کننده
  • عدم رعایت قوانین و مقررات انضباطی از سوی کارورز و بنگاه
  • تعطیلی بیش از یک ماه یا دائمی واحد پذیرنده
  • فوت و از کارافتادگی کارورز

مدت و میزان کمک هزینه طرح کارورزی

طول دوره کارورزی شامل دوره مقدماتی و معافیت، حداکثر 24 ماه است. هم چنین مدت حضور کارورز در کارگاه در دوره مقدماتی، هر ماه حداقل 100 ساعت و در طول روز حداقل 4 ساعت و حداکثر 8 ساعت (در حد فاصل ساعت 6 الی 20) می باشد. هر یک از دستگاه های هماهنگ کننده می بایست مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، از طریق یکی از شرکت های بیمه گر مورد تایید بیمه مرکزی، نسبت به پوشش بیمه مسئولیت و حوادث کارورز در دوره مقدماتی اقدام نمایند.

در رابطه با کمک هزینه طرح کارورزی نیز باید بگوییم که سقف آن به تناسب مقطع تحصیلی و حضور کارورز در کارگاه برای مقطع کارشناسی تا 500 هزار تومان، کارشناسی ارشد تا 600 هزار تومان و دکتری تا 700 هزار تومان به صورت ماهیانه تعیین می شود و در پایان دوره مقدماتی، پس از تایید دستگاه هماهنگ کننده به حساب کارورز واریز می گردد. شایان ذکر است که کمک هزینه کارورزی حداکثر برای مدت 3 ماه قابل پرداخت بوده و میزان آن هر ساله متناسب با منابع اعتبار اختصاص داده شده از سوی دستگاه هماهنگ کننده تعیین شده و ابلاغ می شود.

سوالات متداول

1- ثبت نام در سامانه کارورزى چگونه انجام می شود؟

ثبت نام در این سامانه از طریق مراجعه به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir انجام می شود که مراحل آن به طور دقیق در این مقاله ذکر شده است.

2- متقاضیان داراى کدام مدرک تحصیلى می توانند به عنوان کارورز در سامانه کارورزی ثبت نام نمایند؟

تنها دارندگان مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در این طرح ثبت نام نمایند.

3- کارفرمایان ثبت نام شده در سامانه کارورزى، چگونه می توانند از معافیت حق بیمه برخوردار شوند؟

کارفرمایان و کارآفرینان در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو ماه (تا پایان برنامه ششم) برخوردار می شوند.

جهت ثبت نام کاروزی وزارت تعاون اینجا کلیک نمایید

مطالب آموزشی