۷ مهارت کاریابی که باعث می‌شود هیچ وقت بیکار نمانید!

دسته ها: مطالب آموزشی

چه مهارت و حرفه‌ای یاد بگیرم؟

یکی از مهم ترین مهارت‌هایی که هر نیروی کاری باید بیاموزد مهارت کاریابی است. مهارتی اکتسابی و ضروری در عصر حاضر!

شما در هر جایی بخواهید استخدام شوید یا در حال حاضر مشغول به کار هستید، اگر به دنبال این باشید که کنار گذاشته نشوید و پیشرفت چشمگیری را تجربه کنید. به جز مدرک تحصیلی و تخصص، تعدادی از مهارت‌های عمومی هستند که به آن‌ها احتیاج دارید.

برخی از این مهارت ها به راحتی قابل یادگیری‌اند ولی برخی ریشه در اخلاق و تربیت شما دارند و تغییرشان ممکن است کمی دشوار باشد.

برای موفقیت در محیط کار بهتر است انواع مهارت‌های شغلی که قابل یادگیری است را بیاموزید و بعضی از رفتارهای خود را تغییر دهید. در این جا هفت تا از بهترین مهارت‌های شغلی که مهارت‌های مورد نیاز در همه‌ی کسب و کارهاست را به شما معرفی می کنم. سعی کنید آن‌ها را به خاطر بسپارید و راه‌های تقویت مهارت‌های شغلی خود را پیدا کنید.

برای آشنایی با این مهارت‌ها با من همراه باشید!

بهترین مهارت ها برای یادگیری:

روابط عمومی خوب

برای موفقیت در کار و زندگی لازم است اصول ارتباطات موثر را بدانید و بتوانید از آن‌ها به خوبی استفاده کنید. این به این معنا است که علاوه بر آشنایی با اصول ارتباطات در کسب وکار، بتوانید با مدیر و همکارانتان درست و حرفه‌ای رفتار کنید.

بسیاری از افراد هستند که با وجود متخصص بودن در کارشان مدام در حال تغییر شغل هستند یا در محیط کاری نمی‌توانند از نهایت مهارت‌هایشان استفاده کنند و توانایی های خود را به مدیران کسب و کار نشان دهند، یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده موفقیت در کار نداشتن روابط عمومی موثر است.

اگر چه بخشی از اصول ارتباطی به منش و رفتار شخص بستگی دارد (مثلا بعضی‌ها خونسرد هستند ولی بعضی‌ها زود از کوره در می‌روند.) که این جور رفتارها باید شناخته وکنترل شوند اما بخش عمده مهارت های لازم ارتباطی، اکتسابی و قابل یادگیری‌اند.

مثلا نحوه لباس پوشیدن شما در محل کار در جذب مخاطب بسیار موثر است و اگر شما این کار را به خوبی بلد نیستید می توانید در مدت کوتاهی آن را بیاموزید یا وقت شناسی در ساخت شخصیت کاری شما و روابطتان بسیار مهم است و باعث می‌شود طرف مقابل به این نتیجه برسد که وقت او برای شما اهمیت دارد که با کمی برنامه ریزی و پشتکار می‌توانید به موقع به قرارهای خود برسید.

سعی کنید در روابطتان این عوامل تاثیرگذار را هم رعایت کنید:

  • صادق باشید
  • شنونده خوبی باشید و در حرف طرف مقابل نپرید
  • زمینه مشترک خود و طرف مقابل را برای شروع مکالمه پیدا کنید
  • متناسب با شخصیت فرد رفتار کنید و سخن بگویید

با توجه به مواردی که در بالا گفتیم باید به اهمیت روابط عمومی بالا در کاریابی پی‌برده باشید.

مهارت های کامپیوتری

دفتر کار

یک مهارت کاریابی تاثیرگذار در استخدام کسب و کارها تسلط به مبانی کامپیوتر است. امروزه اگر شما در رشته تحصیلی یا تخصص خود نهایت مهارت و کارایی را داشته باشید اما در استفاده از کامپیوتر و مهارت‌های اولیه آن ناتوان باشید، بدون شک احتمال شکست شما زیاد است. در دنیای امروزه شما دست‌کم باید مهارت‌های اولیه کامپیوتری را بلد باشید.

منظور از مهارت‌های کامپیوتری چیست؟

داشتن مهارت های هفت‌گانه کامپیوتر که به ICDL  معروف است برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند ضروری است و از مهارت های کامپیوتری کاربردی محسوب می‌شود.

با توجه به فراگیر شدن اینترنت یکی دیگر از مهارت‌ها توانایی جستجو در موتورهای جستجوگر (مانند گوگل) است. با دیدن ویدئوهای آموزشی و با تمرین می‌توانید به مرور زمان آن را فرا بگیرید.

زبان‌های خارجی

سطح دانایی شما در زبان انگلیسی برای استخدام در بیشتر کسب و کارها عامل تاثیرگذاری محسوب می‌شود و سعی کنید در هفته چندین ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهید ولی اگر به دنبال موقعیت‌های شغلی بالایی نیستید به عنوان یک کارمند معمولی دست‌کم باید اصطلاحات عمومی  و پرکاربرد انگلیسی را بدانید.

لازم به ذکر است شرکت‌های بازرگانی که با کشورهای مختلفی در دنیا تجارت‌ می‌کنند افرادی که برخی زبان‌های خاص مثل چینی، روسی و … را به طور حرفه‌ای بلد باشند را حاضرند با مبالغ بالایی استخدام کنند.

فنون مذاکره

دست دادن

شاید به نظر برسد یادگیری و کسب مهارت اصول مذاکره به عنوان یک تکنیک بازاریابی فقط برای کسانی که مستقیما با مشتری و ارباب رجوع در ارتباط‌اند ضروری باشد اما شما هم به عنوان یک کارمند یا کسی که در یک محیط عمومی کار می کنید باید بتوانید خواسته های شغلی و سازمانی خود را به بهترین شکل با دیگران مطرح کنید.

برخی از افراد با وجود اینکه دارای تخصص هستند و تلاش زیادی هم دارند به دلیل اینکه نمی‌توانند عملکرد خود را در قالب کلمات به کارفرمای خود توضیح دهند از کار اخراج می‌شوند.

اگر می‌خواهید مذاکره را با موفقیت به اتمام برسانید باید: ۱- احساسات خود را مدیریت کنید. ۲- زبان بدن مهم است و حرکت زننده‌ای انجام ندهید. ۳- انعطاف پذیر باشید. ۴-  بر پایه‌ی اعتماد جلو بروید. ۵- سعی کنید مذاکره برد برد باشد یعنی هم شما و هم طرف مقابل چیزی به دست بیاورید و او احساس زیان نکند.

رزومه نویسی

نوشتن یک رزومه حرفه‌ای از سوابق تحصیلی و شغلی‌تان مهارتی لازم برای درخواست کار است. باید بتوانید اطلاعات شخصی، سوابق شغلی، مهارت‌ها، سوابق تحصیلی، دوره‌هایی که با عنوان شغلی موردنظر مرتبط بوده و شرکت کردید را در رزومه خود قرار دهید. برای انجام این کار می‌توانید از رزومه‌سازهای آنلاین ایرانی مثل جابینجا و جاب‌ویژن یا خارجی مثل لینکداین استفاده کنید. هرچه رزومه‌ای که دارید اطلاعات را به درستی منتقل کند تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر است.

آشنایی با قوانین

محیط کار یک محیط رسمی است که مدیران برای بهبود عملکرد کارکنان‌شان قواعدی در آن جا وضع می کنند. آگاهی از این قوانین برای همه کارکنان سازمان ضروری است. از طرفی دیگر در هر کشوری قانون‌هایی در خصوص کار و فعالیت سازمانی حاکم است که هر فرد شاغل باید این قوانین را برای اطلاع از حقوق خود و کارفرما بلد باشد.

اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه‌ای رکن مهمی در کاریابی است. اخلاق حرفه‌ای در محیط‌های کار که تعدادی از افراد به منظور هدفی خاص گرد هم می‌آیند مفهومی بسیار گسترده دارد که شامل موارد متعددی مانند مسئولیت پذیری، صادق بودن، احترام به دیگران، عدالت و انصاف، هم دردی با دیگران، رقابت سالم و وفاداری می شود و سعی کنید در محیط کار مودب، منظم، متعد، رازدار باشید و همکارانتان بتوانند به شما اعتماد کنند.

این اصول را اخلاق حرفه‌ای می گویند، اخلاق حرفه‌ای از مهم‌ترین ابزار گسترش فعالیت‌های تجاری و اداری و ادامه‌ی همکاری است. افراد نباید با استفاده از شیوه های غیرقابل قبول و با زیر پاگذاشتن قوانین امتیازهای خاصی به نفع خود و به ضرر دیگران در محیط کار کسب کنند.

به هر حال اگر می‌خواهید در کسب و کاری استخدام شوید یا از اخراج خود جلوگیری کنید سعی کنید این اصول را همیشه به یاد داشته باشید و در محیط کار حرفه‌ای رفتار کنید. بر فرض مثال در خارج از محیط کار با کلمات منفی راجع به سازمانی که در آن کار می‌کنید با دیگران صحبت کنید این از اخلاق حرفه‌ای به دور است.

هفت مورد از بهترین مهارت‌هایی که برای کار نیاز است توضیح داده شد، می‌توانید با مطالعه و پشتکار این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید که بتوانید برای موقعیت‌های شغلی‌ بهتری درخواست کار دهید. این ۷ مهارت عمومی این روزها برای اکثر عنوان‌های شغلی مورد نیاز است، از کار اینترنتی در منزل گرفته تا حضور در شرکت های بزرگ!

مطالب آموزشی