دندان

20 نکته سریع برای درخشش هر چه بیشتر رزومه

دسته ها: مطالب آموزشی

20 نکته سریع برای درخشش هر چه بیشتر رزومه

براي اينکه در ميان صدها متقاضي شغل مورد توجه کارفرما قراربگيريد راه هاي مختلفي وجود داشته و دارد، اما همانگونه که بارها بحث شده است دراولين گام بايد رزومه اي که ارسال ميکنيد به نحوي درميان ساير رزومه ها بدرخشد و مورد توجه قرارگيرد.

تغييرات ساده اي وجود دارند که با اعمال آنها ميتوانيد رزومه تان را از ميان انبوه رزومه هاي ارسالي برجسته نماييد به طوري که مورد توجه خواننده واقعي قرار بگيرد. نکات سريع و آساني که بدان ها اشاره ميگردد کمک ميکنند رزومه سيستم غربالگري را پشت سر گذاشـــــته و مورد توجه استخدام کننده قرار بگيرد. در اين نوشته ميخواهيم به نکاتي اشاره کنيم که توسط آنها ميتوانيد رزومه خود را تنها در عرض چند دقيقه با تغييراتي ساده بروزرساني نماييد:
۱.ساده بنويسيد
اکثر  رزومه ها بسيار خسته کننده هستند. خواندن رزومه با ساختار ساده براي استخدام کننده و همچنين بازبيني توسط سيستم بسيار آسانتر اسـت. چنانچـــــه در زمينه طراحي فعاليت داريد بهتـر است هنر خــــــود را در زمينه هاي ديگري بروز نماييد وهنگام نوشتن رزومه به سادگي آن بيشتر توجه کنيد تا کاربرد طرحهاي نا متعارف .
۲.از نحوه نوشتاري پايه استفاده نماييد
رزومه بهتراست تايپي باشد . با وجود کامپيوتر درخانه ها اين کار خيلي ساده شده است . با استفاده از نرم افزارهاي نگارشي همچون ورد رزومه خود را تايپ کنيد و از فونتهاي رايجي که در نوشتارهاي فارسي بيشتر رايج است نظيرنازنين يا بي زر استفاده نماييد. در انتخاب اندازه فونت نيز دقت نماييد اندازه اي را انتخاب نماييد که خيلي کوچک و يا خيلي بزرگ باشد و به راحتي قابل خواندن باشد، اندازههـــــــاي 10 تا 12 مطلوب به نظرمي رسد. براي بهتر نشان دادن بخشهاي مختلف در رزومه ميتوانيد عناوين را با حروف برجسته (Bohd) درج نماييد.
۳.استفاده از علايم
هنگامي که در رزومه صرفاً از کلمات استفـــاده گــــــردد، ضرورتي در استفاده چندان از علايم وجود ندارد. علايم در صورتي بيشترين کاربرد را دارند که جملاتي «عملکرد محور» براي بيان مسئوليت و جايگاه خود بيان نماييد.
۴.مطمئن شويد واجد شرايطهاي لازم هستيد
ويژگيها و قابليتهاي مورد نظر کارفرما معمولاً در انتهاي آگهي شغلي درج ميگردد. بايد حداقل ويژگيهاي مورد نظر را دارا باشيد تا رزومه تان مورد بررسي قرار بگيرد. در غير اين صورت زمان خود و سايرين را هدر ميدهيد.
۵.رزومه بايد متناسب باشد
يک رزومه کلي و مشابه را نبايد براي تمامي مشاغل ارسال نمود. بهتر است قابليتها و مهارتهاي مورد نظر هر کارفرما براي شرکتش را شناخته و سپس با صرف زمان رزومه اي متناسب با آن تهيه نماييد. تنها در اين صورت است که کارفرما متوجه خواهد شد شما همان داوطلب مورد نظر وي هستيد. پيشنهاد ميشود يک پرونده شغلي براي خودتان داشته باشيد که همه سوابق شغلي تان دردسترس باشد ، آنگاه ميتوانيد يک رزومه اصلي و کامل براي خودتان بنويسيد و هربار که ميخواهيد اين رزومه را براي کارفرمايي خاص ارسال کنيد آن رزومه را بازبيني کرده و متناسب با نياز کارفرماي مورد نظر ارسال نماييد.
۶.بر دستاوردهاي خود تمرکز نماييد
کارفرما صرفاً تمايلي به دانستن آنچه انجام داده ايد، ندارد بلکه ميخواهد بداند چه دستاوردهايي کسب نمودهايد. بهتر است رزومه تان را بر دستاوردهايتان در هر شغل – نه وظايف و مسئوليتهايي که در هر شغل داشته ايد- متمرکز نماييد. ۷.مرتبط ترين مهارتهاي خود را در رزومه بيان نماييد
عملکرد سيستم بررسي و غربالگري که کارفرمايان از آن استفاده مينمايند بدين صورت است که اطلاعات درج شده در رزومه را با مجموعه ويژگيها و قابليتهاي از پيش تعيين شده مطابقت ميدهد. در رزومه به کلمات کليدي اشاره نماييد که با مهارتهاي مورد نظر کارفرما هماهنگ بوده و هم خواني داشته باشد. ميتوانيد مهارتها و مواردي مورد نظر کارفرما را از آگهي شغلي درج شده پيدا کنيد. 

۸.بخشي را به مهارتها اختصاص دهيد. 
يکي از راههايي که ميتوانيد نشان دهيـــــــد واجد شرايط مورد نظر هستيد اين است که بخشي مربوط به مهارتها را به رزومه بيافزاييد. بخشي با عنوان «مهارتها» به خواننده، کارفرما يا استخدام کننده ميرساند داوطلب دقيقاً داراي چه ويژگيهاي خوب و مهارتهاييميباشد.

۹.دقت نماييد رزومه با آگهي شغلي مطابقت داشته باشد. 
هر چه رزومه شما به ويژگيها و شرايط شغلي بيان شده نزديکتر باشد، شانس بيشتري براي دعوت به مصاحبه داريد. فهرستي از قابليتهاي مورد نظر کارفرما تهيه نموده و سعي کنيد هر تعدادي را که امکان پذير است را در رزومهتان به کار ببريد. هدف اين است موارد مدنظر کارفرما را با ويژگيهاي خود مطابقت دهيد.

۱۰.استخدام شدن همانند بازي اعداد است
کارفرما تمايل دارد دستاوردها را به صورت کمي و با اعداد در رزومه ببيند. هر کجا که امکان داشت و هنگام فهرست نمودن موارد به جاي حروف از اعداد استفاده نماييد. به عنوان مثال بنويسيد 30% نه سي درصد. 

۱۱.از شر مشاغل قديمي خلاص شويد
لزومي ندارد تمام تجربيات شغلي خود را در رزومه بيان نماييد. چنانچه سابقه شغلي طولاني داريد، 10-15 سال اخير کفايت ميکند. ممکن مجبور شويد تا کمي موارد را در درخواست شغلي خود بنويسيد اما توجه داشته باشيد رزومه شرح اجمالي از تاريخچه شغلي شما ميباشد و داستان زندگي شما نيست.

۱۲.از شر اطلاعات غيرضروري خلاص شويد
رزومه يک سند حرفه اي به حساب ميآيد و نبايد با آن برخورد شخصي داشت. نبايد اطلاعات مربوط به زندگي شخصي، خانوادگي، سرگرمي و تفريحات و يا هرگونه اطلاعات غير مرتبط با کار را در آن بيان نمود.
۱۳.اطلاعات بيافزاييد
چنانچه تجربيات کاري – تمام وقت همراه با دستمزد- که شما را براي شغل مناسب ميسازد در رزومهتان اندک ميباشند، ميتوانيد موارد ديگري از قبيل کارآموزي، مشاغل پاره وقت و فعاليتهاي داوطلبانه را نيز بدان بيافزاييد.
 ۱۴.بخش مربوط به تحصيلات  را به انتها منتقل نماييد
در ابتدا بهتر است بر روي تجربيات کاري خود تمرکز نماييد (معمولاً برعکس ترتيب وقوع زماني نوشته ميشود، از انتها به ابتدا) و پس از آن تحصيلات و ساير اطلاعات را در انتها بيان نماييد. در بسياري مواقع نيازي به بيان تحصيلات دوران دبيرستان نيست. (مترجم : انتقال بخش تحصيلات به انتها سليقه اي است ، در بسياري از رزومهها تحصيلات قبل از سوابق شغلي درج ميگردد) 
۱۵.براي هر قسمت يک عنوان بيان بنويسيد 
نوشتن يک عنوان مختصر و در عين حال جذاب بهترين روش براي جلب توجه خواننده ميباشد. دقت نماييد نوشتههايتان بر خواسته هاي کارفرما و آنچه ميتوانيد به او ارايه نماييد متمرکز باشد نه آنچه خودتان از شغل ميخواهيد.
۱۶.اشتباهات املايي و نگارشي را اصلاح نماييد 
اشتباهات رزومه بسيار اهميت دارد و هرگز تصور نکنيد يک اشتباه املايي يا نگارشي به چشم نميآيد. متأسفانه در بسياري اوقات به محض آنکه فرد شـــروع به خواندن رزومه ميکند اشکال برجسته شده و در نظر خواننده جلوه مينمايد. رزومه يا تقاضانامه را به دقت بخوانيد و يا ميتوانيد از نرم افزارهاي خاص استفاده نماييد و يا پس ازتکميل آن را به فرد مورد اعتمادي بدهيد تا اوهم آن را بخواند و درصورتي که اشتباهي درآن هست اصلاح نمايد) ۱۷.اسم قابل تشخيص براي رزومه در نظر بگيريد
اگر رزومه را با ايميل ميفرستيد لازم است فايل آن را نام گذاري کنيد ، بهتراست براي نام گذاري ازکلمه رزومه استفاده ننمايد بلکه در نام گــــذاري آن نام و نام خانوادگي نيز همراه کلمه رزومه قيد شـــود ، مثلاً  رزومه حسن محمدي .doc . بدين صورت هنگامي که کارفرما فايلهاي رزومه را ذخيره ميکند يافتن رزومه براي او آسانترخواهد بود.۱۸.فايل رزومه را در قالب فايل PDF ذخيره نماييد
چنانچه رزومه را در قالب فايل PDF ذخيره نماييد ديگر نگراني از جانب تغيير ساختار هنگام باز کردن فايل نخواهيد داشت. در صورتي که کارفرما درخواست قالب ديگري را داشته باشد ميتوانيد هم در قالب مورد نظر کارفرما و در قالب فايل PDF ارسال نماييد. گاهي نسخه نرم افزارهاي مورد استفاده باهم مطابقت ندارد و ممکن است فايل يک رزومه حتي باز نشود يا حروف آن بهم بريزد اين اشکال درفايل هاي PDF کمتر به وجود ميآيد.

۱۹.رزومه را همراه يک تقاضانامه ارسال کنيد
ارسال تقاضانامه حتي اگر خواسته نشده باشد، بهترين راه برجسته نمودن ويژگيها و قابليتهاي خاص براي شغل ميباشد. در تقاضانامه ميتوانيد بر تجربياتي تمرکز نماييد که بهترين هماهنگي را با شغل مورد نظر دارند.

۲۰.ارتباطات را فراموش نکنيد
رساندن رزومه به دست فرد مناسب به نوعي ميتواند مسير رسيدن به مصاحبه را هموار نمايد. هدف شما از ارسال رزومه اين است که رزومهتان خوانده شود. شناختن فردي که بتوانيد در اين مسير به شما کمک نمايد يعني رزومه را به دست همان فرد مورد نظر برساند، تغيير بزرگي در نتيجه کار ايجاد مينمايد. افراد معرف جزو اين دسته به حساب ميآيند.

مطالب آموزشی