تاریخچه: رزومه اولین ملاقات حرفه ای شما با کارفرماست. این جمله، شعار تبلیغاتی نیست، بلکه مهم تر از آن، نقش هویت ساز رزومه را مشخص می کند. واژه رزومه (Résumé )واژه ای با ریشه فرانسوی به معنای اصلی آن خلاصه یا تلخیص است. بسیاری اولین رزومه را متعلق به لئوناردو داوینچی نقاش معروف ایتالیایی ساکن فلورنس می دانند که وی در قالب معرفی و تجربه های نظامی خود برای دربار میلان به نام لودویکو (Ludovico) در سال 1482 فرستاد و از توانایی های اش در صنعت نظامی سخن گفت. قبل از شهرت اش با نقاشی مونا لیزا، وی در این “نامه معرفی” یا به اصطلاح امروزی “رزومه” به توانایی و قابلیت های خود در صنعت ساخت سلاح و نظامی گری اشاره کرد. گفته شده در اوایل سال های 1500 برای اولین بار لرد انگستان نیز اصطلاح رزومه را به کار برد. در دهه 1960 و هم زمان با عصر صنعتی شدن، بازار کار و پس از آن فکس و اینترنت از جمله عواملی بود که زمینه ارسال وسیع نسخه های رزومه را فراهم کردند. سال 1995 به ویژه با عرضه نرم افزار پی دی اف توسط ادوب (Adobe) ارسال رزومه فرا گیر شد. ولی قرن بیست و یکم و ورود به دهه اول و دوم سال 2000، و ظهور سیستم های آنلاین پیگیری تقاضای شغلی، پایگاه داده های رزومه، دنیای رزومه را تغییر دادند. در ادامه مقاله معتبری از پیتر اکونومی (Peter Economy) وبلاگ نویس مجله مشهور Inc را برای شما انتخاب کرده ایم که در ادامه می توانید مطالعه کنید:
“امروزه رزومه، نقش مهمی در ورود شما به یک شغل جدید دارد. پس رزومه حرفه ای و عالی بسازید.”
فناوری نسبت به قبل فرآیند تقاضای شغل را راحت تر ساخته و در برخی شرایط نیز رویه مصاحبه و شناخت شرکت ها را تسهیل کرده است. با این حال، مهم ترین جز باقی مانده در فرآیند جست و جوی شغلی، رزومه تان است. رزومه زمینه ورود شما را به بسیاری از شغل ها فراهم می کند.
با اینکه ممکن است نهایی ترین قسمت رسیدن به شغل رویایی تان صرفا رزومه نباشد، ولی اثر اولیه بسیار قوی بر روی کارفرمای آینده شما داشته- که می تواند مثبت یا منفی باشد. آقای دیا اوبید (Diya Obeid) مدیر عامل و موسس شرکت جاب دیوا (Job Diva)= که فناوری سیستم پیگیری تقاضای شغلی (ATS) و مدیریت استعداد را فراهم ساخته اهمیت ایجاد رزومه متمایز را تشریح کرده است. در اینجا به هشت پیشنهاد ضروری او برای ایجاد رزومه ای متمایز اشاره می شود:
1. کلیدواژه های زمینه صنعتی و واژه های فنی جذاب را در رزومه خود استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید
توصیف شغل (های) پیشین در رزومه باید شامل عناوین، نقش هایی که داشتید، ابزارهایی مورد استفاده، خدمات مربوط به صنعت، توسعه محصول، خدمات ارائه شده، مهارت های بهبود یافته و کسب شده باشد. به عنوان مثال این توصیف می تواند شامل زبان های برنامه نویسی برای برنامه نویسان، و یا بیمارهای مورد توجه قرار گرفته شده برای شغل پرستاری، نوع خودرو برای راننده و یا قوانین و چارچوب صنعتی برای حقوق دانان باشد. به اعتقاد اوبید، از به کار بردن جمله هایی اغراق آمیزی که ویژگی های خاص تان را بازگو نمی کنند، اجتناب کنید.
2. رزومه خود را با شغل مطلوبی که توانایی آن را داشته و از آن لذت می برید، تناسب دهید
آقای دیبا پیشنهاد می دهد که “رزومه خود را با نقش خاص و با جزییاتی که نشان دهد شما متناسب ترین فرد موجود برای موقعیت شغلی پیشنهادی هستید، متناسب کنید.” همه مهارت ها و تجربه های مرتبط به شغل مورد علاقه ای که برای آن تقاضا می دهید را در رزومه بیاورید.
3. از قالب به روز و حرفه ای استفاده کنید
قالب رزومه چشم نوازی ایجاد کنید ولی توجه به ویژگی های بصری آن بیشتر از کیفیت محتوا نباشد.
4. مطمئن شوید که رزومه بدون خطا بوده و راحت خوانده شود؛ « به قول معروف برای فرد بی نظم، اتاقی نخواهد بود»
کارشناسان منابع انسانی خطاهای املایی و اشتباه محتوایی را مساوی تنبلی می دانند. از زبان نوشتاری مناسب و کلماتی استفاده کنید که بر روی کارفرما اثر گذار باشد. 58 درصد از کارفرمایان رزومه هایی با خطای املایی و تایپی شناسایی کرده اند که از بزرگترین خطاهایی است که به طور خودکار منجر به از دست رفتن شانس کسب موقعیت می شود.
5. بهتر است رزومه بیش از یک صفحه باشد
واقعیت این است که طبق مطالعات، کارشناسان جذب و استخدام تنها 6.25 ثانیه برای مشاهده رزومه (20 ثانیه کل فرآیند) و اینکه شما فرد مناسبی برای این شغل هستید یا خیر، صرف می کنند. دیبا اوبید می گوید که در عصر” جست و جوی کلید واژه” بهتر است رزومه تان بیش از یک صفحه باشد، اما مطمئن شوید که نکات مهم رزومه در قسمت های اصلی آورده شده و تجربه های مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر را لیست کرده اید.
6. از عناوین (header) استفاده کنید و به سبک داستان سرایی بنویسید
جمله های روشن، جذاب و گیرا در ابتدای رزومه که بتواند به طور موثر هویت شما را مشخص ساخته و شما را با موقعیت شغلی تناسب دهد، بنویسید. اوبید می گوید، صرفا از بیان صفت اجتناب کرده و به جای آن از سبک داستانی سرایی استفاده کنید که شما را معرفی کرده و دلیل شایستگی تان برای فرصت شغلی را مشخص کند. افراد با داستان های خوب ارتباط برقرار می کنند.
7. حرفه ای عمل کنید
اطلاعات منفی در مورد پیشینه شغلی سابق یا کارفرمایان را ننویسید. یا اینکه بحث های خیلی شخصی و یا موارد غیر مرتبط را ذکر نکنید. صرفا حقایق مسیر شغلی خودتان را بازگو کنید.
8. هرگز دروغ ننویسید
حتی اگر به هر نحوی بتوانید با ادعای دروغ در پیشینه شغلی و رزومه وارد موقعیت شغلی شوید، در شروع کار با مشکل جدی مواجه خواهید شد. اگر مهارت ها و یا تجربه هایی مشخصی در رزومه ذکر کرده اید، مطمئن باشید که کارفرما از شما انتظار نشان دادن این توانایی ها را دارد. اما اگر نتوانید آنچه که در رزومه ادعا کرده اید را انجام دهید، واضح است که شما به زودی اخراج خواهید شد. نه تنها این موضوع باعث از دست رفتن شغل رویایی تان می شود، بلکه این اخراج به جست و جوی آینده شغلی (برند شخصی) شما لطمه می زند.
منابع: Inc.com – bebusinessed.com- talentyab.com