آغاز دوره مهارت‌های تدریس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان در جهاد دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آغاز دوره مهارت‌های تدریس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان در جهاد دانشگاهی

دوره آموزشی مهارت‌های تدریس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان خوزستان، ویژه مدرسان جدید این دانشگاه، از امروز (یک‌شنبه، ۲۹ مردادماه) به مدت شش روز در مرکز آموزش عالی علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، سیدعلیرضا علوی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در آیین افتتاحیه این دوره آموزشی که صبح امروز، در آمفی‌تئاتر موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از سال 1377 با رویکرد تربیت افراد ماهر و به اصطلاح “تکنیسین‌های آچار به‌دست” راه‌اندازی شد، زیرا نظام آموزش عالی در حوزه نظری به قدر کافی توسعه یافته و نیاز بود که نظام آموزش عالی نظری – مهارتی را تجربه کنیم و در نتیجه این دانشگاه تأسیس شد.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت جدید این دانشگاه نیز خرسند هستیم که آموزش‌های بدوخدمت و ضمن خدمت جدی گرفته شده‌اند تا مدرسان جدید با روش‌های نوین تدریس در دانشگاه‌ها با رویکرد مهارتی آشنا شوند. همواره در جهاد دانشگاهی اعلام کرده‌ایم که برای هر کمکی در راستای توسعه آموزش‌های علمی‌کاربردی آمادگی داریم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان ابراز امیدواری کرد این دوره آموزشی بتواند یک دانش‌افزایی برای تجارب و اندوخته‌های مدرسان جدید این دانشگاه باشد و با تبادل تجربیات میان دو طرف انتقال دانش و تجربه مفیدی صورت بگیرد که در آینده نیز برای دانشجویانی که قرار است در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند، مفید و مؤثر واقع شود.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، با بیان اینکه هر کاری را به ۲ شیوه می‌توان انجام داد اظهار کرد: یک روش انجام کار به اصطلاح “رفع تکلیفی” و همان تعبیر آشنای رفع تکلیف است و روش دیگر کار عاشقانه، عشق‌ورزی با کار و انجام‌دادن کار از جان و دل، شوق‌ورزیدن و بلکه فراتر از آن کشاندن این شوق و شعله به جان طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه در روزگار ما بسیاری مواقع شوق به یک معلم، ما را به آن رشته علاقه‌مند می‌کرد گفت: سلوک و منش یک معلم در انتخاب رشته دانش‌آموز و دانشجو انگیزه ایجاد می‌کند، زیرا منش یک استاد بدون تردید مؤثر است و این یک تعارف نیست که برای خوشایند و رضایت مخاطب گفته شود بلکه مطلب فراتر از این است.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های خوزستان با اشاره به توصیه امام خمینی (ره) به فرزندشان – حاج احمد آقا – در یکی از نامه‌های ایشان، گفت:‌ امام (ره) در این نامه که از نجف به فرزندشان در قم ارسال کرده است، می‌فرمایند پسرم در انتخاب استاد کوشش و دقت کن، زیرا حرکت دست استاد در هنگام تدریس هم در شاگرد اثر می‌گذارد.

شفیعی افزود: اکنون دانشگاه‌های متعددی با عناوین مختلف اعم از دانشگاه پیام نور، آزاد، علمی‌کاربردی و … ایجاد شده‌اند و این عناوین نیز اشکالی ندارد اما از اصل مطلب نباید غافل شد و آن اینکه نسلی که قرار است پای درس، کلاس و صحبت استادان و مدرسان بنشیند، بنا است که از شما بیاموزند و از حضور شما چیزی یاد بگیرند و این مسئولیت سنگین و بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه گاهی کار مثبت یا منفی استاد وضع یک جوان را عوض می‌کند، گفت: احساس بی‌عدالتی دانشجو نسبت به نمره‌ای که به او داده می‌شود – حتی اگر این احساس منطبق با واقعیت نباشد – در زندگی او تأثیر دارد؛ درسی که ارائه می‌شود و واحدی که گذرانده و پشت سر گذاشه می‌شود، همه در رابطه استاد و شاگردی فرع هستند و اصل، آن شخصیتی است که شکل می‌گیرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های خوزستان خطاب به مدرسان حاضر، گفت: آن انتظاری را که خودتان از اساتید داشتید، همان را نسل جدید مطالبه می‌کند و اکنون فرصتی فراهم شده است که می‌توانید این فضا را مورد توجه قرار دهید. این جمله امام (ره) که “معلمی شغل انبیاء است” واقعا یک تعارف نیست و مسأله مهمی است.

شفیعی عنوان کرد: پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان دوره هشت ساله جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷، سه ماه بعد امام خمینی (ره) در پیامی برای ترسیم خطوط بازسازی کشور، ۹ ماده مهم را مطرح کردند. یکی از نکاتی که امام (ره) در این پیام تصریح می‌کند، این است که “ما برای اینکه روی پای خودمان بایستیم، باید به علم، دانش، اختراع و مخترع بپردازیم، نکند که مخترعان و مکتشفان در پیچ و خم کوچه‌های ادارات به بن‌بست برسند و از پا در بیایند.”

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که اگر بخواهد اتفاقی در کشور بیافتد، باید تعلیم و تربیت صحیحی انجام شود و این وظیفه دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نخبگان و گروه‌های مرجع است؛ باید کاری کرد و هرکس به سهم خود باید قدمی بردارد. به تعبیر ابوسعید ابوالخیر “خدا رحمت کند هرکه را برخیزد و قدمی به جلو نهد”. این حرکت باید از سوی همه ما شکل بگیرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: امروز بسیار خرسندیم که در جامعه ما دیگر نیازی به توصیه و تشریح ضرورت آموختن علم نیست. امروز دیگر جامعه ما پذیرفته است که باید بچه‌ها درس بخوانند و جوانان به دانشگاه بروند و پذیرش علم‌آموزی انجام شده که این یک گام رو به جلو است، اما مرحله بعد که شما مدرسان باید آن را به انجام برسانید، ارائه نسخه‌ای از علم‌آموزی است که شوق ایجاد کند.

شفیعی با اشاره به مواجهه مکرر با دانشجویان گلایه‌مند از بی‌اعتنایی و بی‌توجهی سیستم و مجموعه آموزش به آن‌ها، تأکید کرد: در همه سطوح آموزشی باید بتوانیم مهربانی، علاقه‌‌مندی، دلسوزی و تعهد را به دانشجویان منتقل کنیم. این مقوله نیز بخشنامه‌ای نیست و باید انگیزه و شعله برافروخته‌ای در وجود اساتید وجود داشته باشد که بشود دانشجو تربیت کرد.

وی صحبت یک استاد یا مدرس را در دیدگاه‌های دانشجو فوق‌العاده مؤثر خواند و گفت: دانشجویان در کلاس درس مانند دوربین فیلم‌برداری اساتید را مورد توجه قرار می‌دهند و همه حرکات و منش آن‌ها را در ذهن خود ثبت و ضبط می‌کنند. نوع صحبت، سلوک و برخورد استاد سازنده است و حتی سخنان عادی استاد در کلاس برای دانشجویان موضوعیت دارد و این موضوع در عین حال فرصت بزرگی است، زیرا از نعمت‌های خداوند متعال به انسان این است که دل‌هایی را به سمت انسان هدایت کند که به او محبت پیدا کنند و این امر در حوزه تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان خطاب به مدرسان، با بیان اینکه خداوند دل‌های دانشجویان را به سمت شما متمایل می‌کند، آن‌ها برای شما ارج و احترام قائل هستند و این نعمت مانند نعمت‌های الهی دیگر برای انسان تعهد و تکلیف ایجاد می‌کند، افزود: امیدوارم این سال آموزشی، سال مبارکی باشد و پیوستن مدرسان جدید به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در ارتقاء خروجی این دانشگاه تأثیر سازنده‌ای داشته باشد؛ خداوند بزرگ شما را در انجام این مسئولیت و مأموریت مهم توفیق دهد.

همچنین در این مراسم، دکتر مسعود خداپناه، سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان، با بیان اینکه حضور شما در دانشگاه علمی‌کاربردی پس از حدود ۲ سال عدم جذب مدرس جدید را به فال نیک می‌گیریم، گفت: پذیرش در مرحله اول از طریق مصاحبه علمی و ارزیابی سوابق علمی افراد انجام شد و افراد حائز بیشترین امتیاز برای حضور در این دوره آموزشی معرفی شدند. امیدواریم که مهارت، دانش و عشق و علاقه‌ای را که به تدریس دارید، در این برهه نشان دهید و با عملکرد خوب، حفظ اخلاق و توانمندی خود در درس مورد نظر هم تأییدی بر این گزینش و هم در تحقق اهداف دانشگاه علمی‌کاربردی موفق باشید.

وی با بیان اینکه هر دانشگاهی روی سه پایه اساسی شکل می‌گیرد، اظهار کرد: زیرساخت‌ها، تجهیزات، امکانات و جایگاه آموزشی و کمک‌آموزشی، دانشجویان و مدرسان سه نقطه‌قوت اصلی هر دانشگاه هستند که از نظر ما مدرسان اهمیت بیشتری از ۲ متغیر دیگر دارند، زیرا مدرسِ خوب می‌تواند دانشجوی ضعیف را نیز قوی کند و با امکانات کم هم کارائی و بازدهی بالاتری ارائه دهد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان تصریح کرد: بر این اساس، مهم‌ترین متغیر را در دانشگاه علمی‌کاربردی، توجه و تمرکز بر مدرسان قرار داده‌ایم و در تلاش هستیم در دانشگاه علمی‌‌کاربردی جدید، کیفیت را ارتقا دهیم. شاید پیش از این بیشتر به توسعه کمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توجه می‌شد اما در یکی، دو سال اخیر بیشترین توجه ما به کیفیت ارائه آموزش‌ها و مهارت‌ها بوده است.

خداپناه با اشاره به سرفصل‌های این دوره آموزشی، اظهار کرد: آشنایی با نظام آموزش علمی کاربردی و سهم، نقش و هدف دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در نظام آموزش عالی کشور در روز نخست و فنون و مهارت‌های تدریس نیز در روز دوم این دوره آموزش داده می‌شود. اگر بخواهیم دانشگاه‌ها را طبقه‌بندی کنیم نسل اول دانشگاه‌ها آموزش‌محور و مبتنی بر آموزش بودند، در نسل دوم دانشگاه‌ها پژوهش نیز در کنارآموزش لحاظ شد و در ۲ دهه گذشته در دانشگاه‌های دولتی کشور نقش و سهم پژوهش افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در ادامه این روند، نسل سوم دانشگاه‌ها به‌عنوان دانشگاه های کارآفرین مطرح شد که از علم، خلق ثروت می‌کند و بیشترین توجه آن به مهارت است. شاید در وزارت علوم، دانشگاه نسل سوم یا مهارت‌محور فقط و فقط دانشگاه جامع علمی‌کاربردی است و از نظر من این دانشگاه برند وزارت علوم و دانشگاهی است که می‌تواند در کشور تحول ایجاد و مشکل اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی را حل کند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم استقبال از ایده‌های جدید و خلاق، خلق مشاغل جدید، توسعه روحیه کارآفرینی، ارتباط صنعت با جامعه، ایجاد مراکز رشد، تولید دانش برای استفاده در بخش‌های اقتصادی، آموزش مهارت‌های شغلی، حمایت آموزشی، مالی و بازاریابی از کارآفرینان و … است و تمام تلاش ما این است که این زیرساخت را توسعه و کیفیت آن را ارتقا دهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار