۶۳ هزار فرصت شغلی در خوزستان محقق شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اقتصادی استاندار خوزستان به تحقق ۶۳ هزار فرصت شغلی در استان اشاره کرد و گفت: خوزستان استان سوم بیکاری در کشور بود اما اخیراً از این رتبه به رتبه ششم تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راضی جلالی عصر امروز سه‌شنبه در نشست با مدیران صمت، منابع طبیعی، دارایی، تأمین اجتماعی، کار، مالیاتی، غله، میراث، شهرک‌های صنعتی و دبیر بانک‌های دولتی و خصوصی استان خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر مسائل اقتصادی از قبیل تورم، اشتغال و… یکی از مهمترین چالش‌های استان و کشور هستند که بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی سایه انداخته است.

وی، موضوع اشتغال را یکی از مشکلات اساسی خوزستان عنوان کرد و افزود: خوزستان استان سوم بیکاری در کشور بود اما اخیراً از این رتبه به رتبه ششم تغییر کرد که این رتبه برای ما قابل قبول نیست.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: امسال تعهد اشتغال خوزستان برای ۶۳ هزار نفر بود که این تعهد توسط دستگاه‌های مختلف انجام شد و در برخی شهرستان‌ها تا سقف ۱۰۰ درصد موفق به محقق شدن آن شدیم.

راضی جلالی بیان کرد: به تأیید اداره تأمین اجتماعی خوزستان، از ۶۳ هزار فرصت شغلی محقق شده در استان تعداد ۵۳ هزار نفر بیمه شده‌اند و بیمه اولی به شمار می‌روند؛ البته ما به دنبال ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار هستیم چرا که بعضی از مشاغلی که بر مبنای تسهیلات ایجاد می‌شود، پایدار نیست.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به هدایت تسهیلات به تسهیلات کارفرمایی با هدف ایجاد پایداری در مشاغل، بیان کرد: این تسهیلات به سمت آمایش سرزمینی هدایت می‌شوند تا شاهد هدر رفت تسهیلات نباشیم.

وی با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات شرایطی را فراهم کرد که نرخ بیکاری استان از سقف ۱۲.۶ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کند، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی به ویژه پایین دست شرکت‌های پتروشیمی ما با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، اگر چه تجهیزات، تکنولوژی و… وجود دارد اما با توجه به نبود مواد اولیه در کنار این شرکت‌ها فقط با یک شیفت کاری فعال هستند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم تأمین مواد اولیه شرکت‌های پایین دست صنایع، افزود: چنانچه مواد اولیه کافی در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد، یک شفیت کاری تبدیل به دو شیفت کاری خواهد شد و برای نیروی جدید و متخصص ما فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.

فعال شدن ۱۰۲ واحد تولیدی راکد در خوزستان

راضی جلالی با اشاره به لزوم احیای واحدهای راکد در خوزستان، بیان کرد: برخی واحدهای از آنجایی که توجیه اقتصادی ندارند یا مشتری ندارند و شرایط رقابت در بازار را ندارند قطعاً راه اندازی این واحد صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۲ واحد تولیدی راکد در خوزستان را فعال کردیم، گفت: اغلب واحدهای تولیدی راکد به دلیل مسائل مالی و نبود نقدینگی راکد شده‌اند که برای جذب منابع و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید کارهایی خوبی صورت گرفته است.

راضی جلالی در ادامه عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را غیر قابل قبول توصیف کرد، و افزود: این بانک‌ها با توجه به منابعی که دارند، این منابع را در مسیر تولید و فعالیت‌های اقتصادی به کار نگرفته‌اند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان عنوان کرد: بالغ بر ۵۸ واحد تملک شده بانکی در خوزستان داریم که ۲۹ واحد مربوط به یک بانک است و این بانک‌ها اولویتی برای واگذاری املاک خود ندارند در حالی که بسیاری از تولید کنندها نیازمند مکان هستند.

راضی جلالی در رابطه با حساب‌های بانکی صنایع در خارج از خوزستان، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ حساب بانکی صنایع که بیشتر مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است، در خارج استان قرار دارند.

وی با اشاره به علت انتقال حساب بانکی صنایع در خارج خوزستان، عنوان کرد: اختیارات پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های خوزستان تا سقف ۳۰ میلیارد تومان است که این مبلغ برای یک واحد صنعتی بزرگ مبلغ چندانی نیست و اگر واحد صنعتی مانند پتروشیمی بخواهد تسهیلاتی با مبلغ یک هزار میلیارد تومان بگیرد که عملاً ممکن نیست باید با مرکز هماهنگ کند. همین مساله سبب شده این شرکت‌ها حساب‌های خود را به مرکز منتقل کنند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: اگر چه برای انتقال حساب‌ها یادشده به خوزستان مطالبه کردیم و وزیر اقتصاد در این رابطه نامه‌ای به رئیس جمهور داد که در هیأت دولت انتقال ۵۰ درصد این حساب‌ها به خوزستان مصوب شود.

وی تاکید کرد: ما باید افزایش اختیارات بانک‌های خوزستان را در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی بزرگ را مطالبه کنیم و تا این مشکل حل نشود، انتقال حساب صنایع بزرگ به خوزستان ممکن نیست.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار