۷۸۰ هزار اشتغال جدید ایجاد شد/ ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۳

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون وزیر کار با بیان اینکه تاکنون ۷۸۰ هزار شغل جدید ایجاد شده است، گفت: برای سال ۱۴۰۳ ایجاد یک میلیون شغل هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کریمی بیرانوند در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری اظهار کرد: در معاونت اشتغال وزارت کار، بند اول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را به عنوان چراغ راه خود قرار داده ایم. در این بند بسیج امکانات مالی، فرهنگی و انسانی برای ایجاد اشتغال به عنوان مهم‌ترین مؤلفه ابلاغ شده است.

معاون اشتغال وزیر کار ادامه داد: در آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به فصل پاییز سال جاری نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری سال‌های پس از انقلاب است. در کنار آن افزایش نیم درصدی مشارکت اقتصادی را نیز داشته‌ایم. از جمعیت بیکار کشور نیز طی ۲.۵ سال اخیر حدود ۳۰۰ هزار نفر کاهش داشتیم و این اتفاقاً همزمان با افزایش جمعیت فعال بوده است.

بیرانوند اضافه کرد: در پاییز امسال ۶۱۲ هزار نفر افزایش ورودی به بازار کار را داشتیم که در تابستان ۶۹۰ هزار نفر و در بهار هم ۴۹۲ هزار نفر بوده است.

معاون وزیر کار اظهار کرد: خالص اشتغال ایجادی در ۳ فصل اول امسال تقریباً ۷۸۰ هزار نفر بوده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به ۱۱.۴ درصد و نرخ اشتغال ناقص هم به ۶.۹ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: آمار سامانه رصد اشتغال نشان می‌دهد که تا امروز بر اساس کد ملی ۷۸۰ هزار نفر فرصت شغلی جدید توسط همه دستگاه‌ها (۸۵ دستگاه) ایجاد شده است که امیدواریم تا پایان سال به یک میلیون برسد.

بیرانوند با بیان اینکه فضای کلان در دولت سیزدهم مثبت بوده است، گفت: هم اکنون اقتصاد ایران از حالت شرطی خارج شده و برای رفع مشکلات نگاه ما صرفاً به لغو تحریم‌ها نیست.

معاون وزیر کار همچنین تصریح کرد: هر سال تعهد ایجاد یک میلیون شغل را بین استان‌ها تقسیم می‌کنیم و به وسیله سامانه رصد می‌توانیم وضعیت استان‌ها را نظارت کنیم. در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار کاربر دستگاه اجرایی در سامانه رصد حضور دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷ هزار واحد راکد و نیمه فعال احیا شد، اظهار کرد: حدود ۱۶۰ همت تسهیلات به بازار کار تزریق شده است که از این طریق بخشی از مشکلات واحدها رفع شد.

معاون وزیر کار همچنین یادآور شد: برای سال آینده ایجاد یک میلیون شغل هدف گذاری شده است.

وی افزود: حدود ۶ ماه است که سامانه جست‌وجوی شغل برای پیدا کردن شغل و نیروی کار راه اندازی شده است. تا امروز بیش از ۲۷۰ هزار فرصت شغلی توسط کارفرماها و کاریابی‌ها و اطلاعات بیش از ۲۸۰ هزار کارجو روی سامانه ثبت شده است. همچنین ۳۰ هزار به‌کارگماری هم داشته‌ایم. حدود ۸۰ هزار معرفی‌نامه هم صادر شده است.

معاون وزیر کار در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان گفت: به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم. بر این اساس بنیه ضمانتی ۲۶ صندوق پژوهش و فناوری با تزریق ۳ همت تقویت شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار