بررسی طرح تجمیع دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی در وزارت علوم/ طرح تکنسین سرباز تابستان امسال نهایی می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بررسی طرح تجمیع دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی در وزارت علوم/ طرح تکنسین سرباز تابستان امسال نهایی می‌شود

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بحث ادغام دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای مطرح نبوده ولی طرح تجمیع و هم‌افزایی این دو دانشگاه در وزارت علوم بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در نشست خبری صبح امروز با تشریح برنامه‌های آینده این دانشگاه گفت: در حال ایجاد ستادی برای حفظ مالکیت معنوی طرح‌های فناوری دانشجویان هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما استفاده کم از توان دانشجویان است، تلاش می‌کنیم از مشارکت دانشجویان در اجرای طرح‌ها و تولیدات کمک بگیریم.

شمس با اشاره به برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، اظهار داشت: با برخی دانشگاه‌های خارجی در حال مذاکره هستیم تا برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و تبادل استاد را با آنها صورت دهیم که در حال حاضر با کشورهای آلمان،‌ فرانسه،‌ عراق و تاجیکستان به توافق رسیدیم. به طوری که در کشورهای عراق و تاجیکستان به دنبال جذب دانشجوی خارجی هستیم و امیدواریم نخستین گروه دانشجویان خارجی را مهرماه از کشور تاجیکستان جذب کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه بعدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه توانمندسازی کارکنان و اعضای هیات علمی است، گفت: 3500 نفر از نیروهای دانشگاه بین 20 تا 27 سال به شکل قراردادی کار کرده‌اند که با مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم و قرار شده این مشکل برطرف شود.

وی اضافه کرد:« همچنین بیشترین مدرسان دانشگاه حق‌التدریسی هستند به طوری که بیش 700 نفر بیش از 7 سال به صورت حق‌التدریسی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای کار کرده‌اند که مجلس این مشکل را هم حل کرده است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: بیش از این دانشگاه فنی و حرفه‌ای عضو هیات علمی نداشت و مدرس یا دبیر در این دانشگاه تدریس می‌کردند ولی در حال حاضر عضو هیات علمی هم داریم.

وی با بیان اینکه سرانه هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است، گفت: با تعداد 2 هزار دانشجو حدود 3 هزار عضو هیات علمی، مدرس و دبیر داریم که به دنبال طرحی برای افزایش این تعداد هستیم.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری نیز طرح توسعه‌ای را نیز در دستور کار داریم و برای راه‌اندازی 15 مرکز رشد در 15استان برنامه‌ریزی کردیم.

شمس گفت: امیدوارم 33 هسته فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ،گفت: در حوزه آموزشی متناسب با سند تحول آموزش و پرورش پیش می‌رویم و ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش داریم،‌ همچنین به دنبال توسعه مراکز و رشته‌ها و استانداردسازی آنها هستیم به طوری که رشته‌های بدون کارایی باید تعطیل شوند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کادر آموزشی دانشگاه نیاز به بازمهندسی جدی دارد و تدوین سند آموزشی را نیز در دست اقدام داریم.

وی در رابطه با توسعه بخش فرهنگی دانشگاه فنی و حرف‌ای، اظهار داشت: در بخش فرهنگی طرح رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی را در دستور کار داریم زیرا در بسیاری از خوابگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه‌ایم که صندوق رفاه دانشجویان برای ساماندهی آنها قول داده است.

وی ادامه داد: رستوران‌های دانشگاه نیز سنتی هستند و به همین دلیل در حال سیاست‌گذاری کلان بر روی ساماندهی رستوران‌ها هستیم.

شمس اضافه کرد: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است به طوری که کمترین سرانه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای تعلق دارد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رابطه با بحث ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: بحث ادغام مطرح نبود بلکه بحث هم‌افزایی و تجمیع مطرح است به طوری که وزارت علوم از سال 92 به دنبال ساماندهی بحث کارآفرینی در دانشگاه‌ها است که شورای آمایش آموزشی عالی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: دانشگاه جامعه علمی کاربردی بیشتر خصوصی ولی ما دولتی هستیم،‌ ما از کنکور دانشجو می‌گیریم ولی آنها به این صورت عمل نمی‌کنند. بنابراین می‌توان این دو دانشگاه را به عنوان دوبال زیر یک سقف ساماندهی کرد. ولی اینکه این مبحث به چه صورت انجام گیرد در شورای عالی در حال بررسی است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین از اجرای طرح سرباز تکنسین در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: سهمیه خوبی برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده که به توسعه و تولید اشتغال نیز کمک می‌کند به طوری که دانشجویان 3 سال در کارگاه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

به گفته وی شاید این طرح تابستان امسال نهایی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار