بلاتکلیفی استخدام معلمان حق‌التدریس در آستانه مهر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

در حالیکه وضعیت آئین‌نامه استخدامی معلمان حق‌التدریس در دولت مشخص نیست، عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از روایت‌های مختلف مسئولان در اینباره گفت: در حال ورود به نیمه دوم سال هستیم اما هنوز تکلیف آئین‌نامه استخدام مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آنگونه که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند فرآیند استخدام معلمان حق‌التدریس از مهر ماه شروع می‌شود، هم‌اکنون سه هفته به مهر باقی مانده است اما هنوز تکلیف آئین‌نامه استخدامی این افراد در دولت مشخص نشده است.

روایت‌های مختلفی هم از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش و دولت درباره سرنوشت آئین‌نامه استخدامی معلمان‌ حق‌التدریس شنیده می‌شود؛ در ادامه به سه روایت مختلف که در مدت اخیر از سوی سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان اداری و استخدامی و معاون وزارت آموزش‌وپرورش مطرح شده است، اشاره می‌کنیم.

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش 20 مرداد 98: براساس نیاز آموزش‌وپرورش توانستیم حدود 12 تا 13 هزار ردیف برای استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی دریافت کنیم. هم‌اکنون در حال تصویب نهایی آیین‌نامه تبدیل وضعیت استخدام این افراد هستیم و امروز در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب و نهایی می‌شود و تا اول مهر آنها را جذب می‌کنیم.

جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در تاریخ 3 شهریور 98: دو هفته پیش آیین‌نامه جذب و استخدام معلمان حق التدریس، نیروهای نهضتی و پیش دبستانی در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته بود که به دلیل مصادف شدن جلسه دولت با روز عرفه، کمیسیون اجتماعی تشکیل نشد. اگر این آیین نامه در کمیسیون اجتماعی بررسی و نهایی شود، به صحن دولت می‌رود، ممکن است در دو جلسه این آیین نامه در کمیسیون اجتماعی نهایی شود و سپس برای بررسی در صحن دولت در نوبت قرار می‌گیرد؛ اینکه دولت چه زمانی می تواند فرآیند بررسی این آیین نامه را در دستور کار خود قرار دهد بستگی به اولویت گذاری‌های دبیرخانه و پیگیری وزارت آموزش و پرورش دارد.

علی الهیار ترکمن معاون وزارت آموزش‌وپرورش 3 شهریور 98: آئین‌نامه مربوطه برای اجرای قانون هفته گذشته در کمیسیون اجتماعی دولت نهایی شد و در دستور کار صحن علنی دولت است و پس از تصویب نهایی و ابلاغ به آموزش وپرورش کار آن شروع می‌شود.

در شرایطی که هنوز وضعیت آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس در دولت به صورت دقیق مشخص نیست، ابهامات جدی درباره تعیین تکلیف و استخدام این افراد برای مهر ماه مطابق با وعده‌های مسئولان آموزش‌وپرورش مطرح است.

در همین رابطه قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با انتقاد از عدم تعیین تکلیف آیین‌نامه استخدامی معلمان حق‌التدریس در دولت اظهار‌کرد: متأسفانه نه تنها وضعیت معلمان حق‌التدریس را ساماندهی نمی‌کنند بلکه در اینباره حرف‌های مختلفی را مطرح می‌کنند که باعث سردرگمی معلمان شده است.

وی افزود: سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش یک ماه قبل گفت، کارها انجام شده است و آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس امروز در دولت نهایی می‌شود پس از آن در تاریخ 25 مرداد آقای الهیارمعاون وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که فرآیند استخدام معلمان حق‌التدریس از مهر آغاز می‌شود و سومین روایت هم مربوط به رئیس سازمان اداری و استخدامی است که می‌گوید آئین‌نامه در کمیسیون اجتماعی دولت است و پس از تصویب درنوبت صحن دولت قرار می‌گیرد، این سه مدل صحبت از مسئولان یعنی ناامید‌کردن افرادی که باید آینده‌سازان کشور را تربیت کنند.

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس گفت: حدود سه هفته دیگر مهر آغاز می‌شود و تا 15 شهریور باید ساماندهی‌ها انجام شود اما هنوز وضعیت معلمان حق‌التدریس تعیین تکلیف نشده است در تاریخ 13 شهریور 97 قانون‌گذار اجازه داد طی مدت دو ماه آئین‌نامه را بنویسند و آن را مصوب کنند اما هنوز در کمیسیون اجتماعی دولت خاک می‌خورد و مشخص نیست تکلیف آن چه زمانی مشخص خواهد شد.

احمدی لاشکی بیان‌کرد: معلمان حق‌التدریس باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال 1400 تعیین تکلیف شوند هم‌اکنون در حال ورود به نیمه دوم سال 98 هستیم اما هنوز تکلیف آئین‌نامه استخدامی این گروه مشخص نیست و چگونه می‌خواهند طی مدت سه سال باقی‌مانده تمام جمعیت تحت پوشش را تعیین تکلیف کنند؟ با این روالی که در پیش گرفته‌اند این کار شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در دولت چندان برای تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس وقت نمی‌گذارند، افزود: اگر نمی‌خواهند این قانون را اجرا کنند خیلی شفاف بگویند شاید بسیاری از معلمانی که الان حق‌التدریس کار می‌کنند به دنبال شغل دیگری بروند و آموزش‌وپرورش هم مدارس را دو شیفته کرده و به معلمان بازنشسته بسپارد!

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار