بیکاران منتظر اجرای طرح اشتغالی “کاج” در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیکاران منتظر اجرای طرح اشتغالی

اجرای طرح کاج در ۱۰۰ روز اول، افزایش مهارت و اشتغال جوانان، تأمین مالی تولید و اشتغال و ایجاد یک میلیون شغل در سال از جمله وعده های روحانی در حوزه اشتغالزایی برای دولت دوازدهم بود.

به گزارش تسنیم، حسن روحانی در اردیبهشت ماه سال 96 در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری لیستی از وعده های مختلف اقتصادی را به عنوان برنامه 4ساله دولت دوازدهم بیان کرد.

وی درباره جزئیات و اولویت‌های برنامه صد روزه‌اش پس از انتخاب شدن، گفت: “نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد، برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی است که مخفف آن کاج است؛ در سال گذشته در هیئت‌هایی که مربوط به اشتغال بود، بحث کردیم و بعد در شورای عالی اشتغال پنجم بهمن سال گذشته مطرح کردیم و چارچوب آن تصویب شد و به عنوان نمونه در یکی دو استان اجرا می‌شود.

دولت برای افزایش انگیزه برای به کارگیری جوانان در مشاغل مختلف، مشوق‌هایی برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که جوانان شغل اولی را استخدام نمایند در نظر گرفته است. به عبارت دیگر قرار است در قالب این طرح به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی کمک کند تا نیروی انسانی بیشتری را استخدام کنند. همکاری دولت در اجرای این طرح پذیرش بخشی از هزینه های استخدام نیروی کار است.”

طرح هایی که قرار است در قالب طرح کارورزی دنبال شود به شرح زیر است.

– افزایش مهارت و اشتغال جوانان

– افزایش جذب و بکارگیری جوانان در شرکت‌ها

– کاهش هزینه‌های نیروی کار (آموزش، بیمه و مالیات) برای کارفرمایان

– هدایت هدفمند منابع در جهت توسعه اشتغال جوانان

جوانان جویای کار فارغ التحصیل دانشگاهی گروه سنی 32-23 سال و شغل اولی‌ها هستند. در این طرح فرد متقاضی کار باید ثبت نام کند و دوره کارورزی را بگذراند. دولت هزینه دوره آموزشی را معادل یک‌چهارم حداقل دستمزد می‌پردازد.

*تأمین مالی تولید و اشتغال

تأمین مالی تولید و اشتغال که یکی از ضرورت‌های جدی ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است، خود شامل دو برنامه‌ی اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه است.

از دیگر وعده های دولت یازدهم برای دولت دوازدهم اصلاح محیط کسب و کار و نظام بنگاه‌داری (اشتغال درآمد آفرین) است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نمی‌توان کشوری را یافت که در دوره‌ای بلندمدت رشد اقتصادی بالا داشته باشد اما این مهم با درون‌گرایی اقتصادی یا دولتی بودن اقتصاد حاصل شده باشد، بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در زمینه افزایش تولید و اشتغال افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری با استفاده از دو استراتژی «توسعه بخش خصوصی» و «برون‌گرایی» است.

تقویت زیرساخت‌های اینترنت (توسعه اشتغال مبتنی بر اینترنت) از دیگر برنامه های این دولت است.

رساندن سرعت و کیفیت شبکه ملی اطلاعات و اینترنت همه استان‌ها به سطح 3کشور نخست خاورمیانه، تا سال 1400 با هدف دسترسی آسان به اطلاعات و گسترش کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، می‌تواند در توسعه دانش‌بنیان کشور و ایجاد مشاغلی که مستقیم یا غیرمستقیم بر زیرساخت‌های اینترنتی بنا می‌شوند مؤثر باشد.

تقویت گردشگری برنامه دیگر دولت یازدهم است که در سال 92 نیز از آن به عنوان طرح اشتغالزایی یاد کرده بود اما در آن موفق نشده بود. سپس این طرح را به عنوان برنامه اشتغالزایی دولت دوازدهم مطرح کرده است.

توسعه گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به متنوع شدن اقتصاد ایران، ایجاد اشتغال – بالاخص در مناطق کم‌برخوردار – و راه‌اندازی زنجیره‌ای از تولید و خدمات کمک کند. ایران می‌تواند تا سال 1400 به هدف جذب سالانه 9 میلیون گردشگر خارجی اعم از گردشگر مذهبی، تفریحی و سلامت دست یابد.

*وعده یک میلیون شغل سالانه روحانی

حسن روحانی،رئیس جمهور کشورمان در بیان وعده های دیگر انتخاباتی خود گفته بود: طبق برنامه ششم توسعه 955 هزار شغل سالانه ایجاد می‌شود و سازوکاری که ما برای اشتغال داریم این است که به غیر از ایجاد رونق اقتصادی در جامعه به خصوص در صنایع کوچک و متوسط، همچنین در زمینه گردشگری و فناوری و… طرح‌هایی هم برای مهارت‌آموزی جوانان داریم، جوانان فارغ‌التحصیل می‌توانند در سایت موردنظر ثبت‌نام کرده و به مدت 4 الی 6 ماه مهارت بیاموزند و همزمان در بنگاه اقتصادی مشغول کار می‌شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار