تعیین تکلیف وضعیت ارز دانشجویی تا چند روز آینده/دانشجویان بورسیه نگران نباشند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تعیین تکلیف وضعیت ارز دانشجویی تا چند روز آینده/دانشجویان بورسیه نگران نباشند

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص تامین ارز آزاد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور از ابتدای امسال،گفت: این تصمیم شامل دانشجویان بورسیه نخواهد شد.

دکتر مجتبی صدیقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام این مطلب به تشریح وضعیت تامین ارز دانشجویی با توجه با تحولات اخیر بازار ارز پرداخت و اظهار کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی طی چند سال اخیر ، ارز مورد نیاز دانشجویانی که با هزینه شخصی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند بر اساس نرخ مبادله‌ای تامین می‌شود و سازمان امور دانشجویان گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر را تایید و آن را به بانک‌های عامل(تجارت و سامان) ارسال می‌کند. این بانک‌ها نیز ارز دانشجویان را تامین می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بانک‌های عامل ماهیانه 1000 دلار برای تامین هزینه زندگی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور پرداخت می‌کنند. البته مبلغی نیز به عنوان شهریه به آنها پرداخت می‌شود.

دکتر صدیقی اظهار کرد: تاکنون هزینه زندگی دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج، بر اساس گواهی‌های شش ماهه و از سوی بانک‌های عامل به نرخ مبادله ای تامین می‌شد، اما از ابتدای امسال بانک مرکزی اعلام کرد این ارز بر اساس نرخ آزاد تامین خواهد شد و این بخشنامه به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز ارسال شده است.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: با بانک‌های عامل و بانک مرکزی در خصوص بخشنامه فوق مذاکراتی نیز داشته‌ایم و هنوز هماهنگی‌ها بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل کامل نشده است. ما پیگیری کردیم و امیدواریم وضعیت هر چه سریعتر مشخص شود تا دانشجویان بتوانند کماکان هزینه‌های ارزی خود را به روال قبل دریافت کنند.

وی در خصوص تبعات تصمیم بانک مرکزی در خصوص آزاد شدن نرخ ارز دانشجویی نیز گفت: با اجرایی شدن این تصمیم خانواده‌های دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور مجبور هستند در مقایسه با قبل هزینه‌های ریالی بیشتری برای تامین ارز دانشجویان پرداخت کنند.

دکتر صدیقی گفت: شرایط ارزی که بانک مرکزی در کشور با آن مواجه است موجب شده که بخشنامه فوق در خصوص تامین ارز دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه طی چند روز آینده وضعیت ارزی دانشجویی با قطعیت مشخص خواهد شد،‌ افزود: باید هماهنگی بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای تامین ارز دانشجویی انجام شود تا کماکان گواهی‌هایی که از سوی سازمان امور دانشجویان برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور صادر شده است عملیاتی شود.

معاون وزیر علوم گفت: این تصمیم بانک مرکزی شامل دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور نخواهد شد و فقط دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند مشمول بخشنامه بانک مرکزی خواهد شد. ما منتظر هستیم ببینیم وضعیت تامین ارز از سوی بانک مرکزی به چه شکلی خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار