جزئیات انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۰ اعلام شد/ امکان انتخاب ۱۵۰ کدرشته

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد. تمامی متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، امکان انتخاب ۱۵۰ کدرشته محل را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، نتیجه اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت کارنامه از امروز ۱۰ مرداد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است. متقاضیان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ می‌توانند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه نتیجه اولیه خود را مشاهده کنند.

انتخاب رشته برای همه متقاضیان (برای انتخاب کدرشته محل‌های با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون») در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، انجام می‌شود. فرآیند انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون جداگانه نخواهد بود. توضیحات کامل این دو روش پذیرش در دفترچه‌ راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته ارائه شده است.

امکان ثبت نام در رشته های بدون آزمون برای غایبان کنکور و ثبت نام نکرده ها

متقاضیانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده و غایب جلسه آزمون (روزهای ۹ تا ۱۲ تیر) بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

متقاضیانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند براساس اطلاعیه چهارشنبه ۱۳ مرداد، از روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تا روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند.

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کرده و هم در مرحله ثبت نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته ها کند، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

شرایط انتخاب کدرشته‌های تحصیلی با آزمون در کنکور ۱۴۰۰

متقاضیان می توانند از سه شنبه ۱۲ مرداد به سایت سازمان سنجش مراجعه و دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را مشاهده کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۰ حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از باآزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون») است.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته توسط متقاضیان مجاز به انتخاب رشته و همچنین نحوه مراجعه به سایت سازمان سنجش و نحوه تکمیل کردن فرم انتخاب رشته در دفترچه درج شده است.

متقاضیان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (اعم از رشته‌های با آزمون برای متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و همچنین رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی، بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی بدون توجه به مجاز بودن) از تاریخ اعلام نتیجه اولیه فرصت دارند دفترچه را مطالعه کنند.

متقاضیان می توانند ۱۵۰ کدرشته محل‌ را از دفترچه استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند و از پنجشنبه ۱۴ مرداد تا دوشنبه ۱۸ مرداد در فرم انتخاب رشته درج کنند.

پس از تایید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط متقاضی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود.

هر متقاضی فقط یک بار اجازه انتخاب رشته دارد. متقاضیان پس از انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی، فرم انتخاب رشته خود را به تعداد محدود تصحیح و یا ویرایش کنند.

متقاضیان در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه، حتماً شرایط و ضوابط این رشته ها را که بصورت جداگانه به عنوان پیوست دفترچه‌های انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش درج شده است، مطالعه کنند و در صورت داشتن شرایط لازم، این رشته ها را انتخاب کنند.

شرایط پذیرش دانشجو در رشته‌ علوم ورزشی و ۱۷ رشته گروه آزمایشی هنر

پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ بصورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد.

متقاضیانی که قبلاً برای شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ اعلام علاقمندی کرده و در آزمون عملی آنها شرکت کرده اند، در صورت تمایل لازم است در بین ۱۵۰ انتخاب خود در فرم انتخاب رشته، این رشته‌ها را در هر اولویتی که علاقه دارند، قرار دهند.

آزمون عملی برای متقاضیانی که هزینه برگزاری آزمون عملی در رشته‌های فوق را پرداخت کرده‌اند، برگزار شده و یا خواهد شد.

متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی علاقمند به رشته‌های با آزمون علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در دوره روزانه و نوبت دوم مجاز نشده‌اند، لازم است در زمان مقرر در آزمون عملی شرکت کنند. به آنان اجازه انتخاب رشته محل های دوره روزانه و نوبت دوم، منحصراً در این رشته‌ها داده شده است.

متقاضیانی که تمایل به انتخاب رشته‌های علوم ورزشی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر شامل (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) با روش پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) دارند، نیاز به شرکت در آزمون عملی ندارند.

اعلام علاقمندی رشته‌های با آزمون پیام‌نور، دانشگاه های غیرانتفاعی، فرهنگیان

متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ ۱۳۷ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی در سایت سازمان سنجش، این رشته ها را انتخاب کنند.

متقاضیان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۱۳۷ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی در سایت سازمان سنجش این رشته ها را انتخاب کنند.

فعال سازی سامانه انتخاب رشته مجازی از ۱۲ مرداد

سامانه انتخاب رشته مجازی این سازمان به منظور راهنمایی و کمک به متقاضیان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ (برای رشته‌های باآزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) از تاریخ ۱۲ مرداد از طریق سایت سازمان سنجش در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته های مهم در انتخاب رشته اصلی تدوین و در اواخر این هفته منتشر می شود. مطالعه این ویژه نامه به متقاضیان، والدین و مشاوران توصیه می‌شود.

پذیرش در کدرشته‌محل‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی توسط دانشگاهها و مؤسسات پذیرنده در سال ۱۴۰۰ برای متقاضیان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و متقاضیان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می‌شود که متقاضی می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

اعلام جزئیات انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد از ۱۳ مرداد

آن‌دسته از متقاضیان علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ به درگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: www.azmoon.org مراجعه کنند.

براساس مصوبه جلسه ۲۲ تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، متقاضیان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و در صورت علاقمندی به هر یک از این چهار رشته تحصیلی، باید آنها را در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش و در اولویت مورد دلخواه درج کنند.

انتخاب رشته سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه آزاد انجام می‌پذیرد.

متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات محل قبولی ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

لزوم حفظ رسید ۱۵ رقمی به منظور پیشگیری از سوءاستفاده و دستکاری انتخاب رشته

به متقاضیان توصیه میشود پس از دریافت رسید از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست کدرشته های انتخابی خود در فرم انتخاب رشته اینترنتی که بالای آن رسید ۱۵ رقمی و شماره پرینت درج شده است یک نسخه پرینت تهیه کرده و به دقت آن را بازبینی و مشاهده کنند و در صورت مشاهده اشکال در کدرشته ‌محل‌های درج شده در فرم انتخاب رشته با مراجعه به بخش ویرایش فرم انتخاب رشته آن را اصلاح کنند. پرینت فهرست کدرشته محل‌های انتخابی را تا زمان اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهداری کند.

نکته مهم: داوطلب در حفظ و نگهداری این رسید ۱۵ رقمی و سایر اطلاعات آزمونی خود دقت کند چون امکان سوءاستفاده از این اطلاعات برای دستکاری انتخاب رشته بعد از اتمام فرآیند انتخاب رشته وجود دارد. عدم دریافت رسید ۱۵ رقمی به منزله عدم تکمیل فرآیند انتخاب رشته است.

متقاضیانی که در رشته‌های با آزمون مجاز به انتخاب رشته هستند و همچنین در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی برای اینکه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشکلی برای آنان بوجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های این سازمان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط مؤسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌نمایند و هم چنین دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه کنند.

بعضاً برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از انتشار دفترچه، اقدام به اخذ مجوز رشته جدید و یا حذف رشته می‌کنند که سازمان سنجش در طول زمان انتخاب رشته این موضوع را در قالب اطلاعیه‌های اصلاحی اطلاع‌رسانی می‌کند. لازم است متقاضیان تا پایان زمان انتخاب رشته با مراجعه به سایت سازمان سنجش در صورت نیاز انتخاب رشته خود را ویرایش کنند.

اعلام شرایط افرادی که تا تاریخ های مقرر مدرک تحصیلی اخذ نکنند

بر اساس ضوابط آزمون سراسری، منحصراً آن‌دسته از متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) بوده و یا شاغل به تحصیل در پایه دوازدهم نظام آموزشی جدید می‌باشند و یا متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) بوده‌اند، باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و برای انتخاب رشته‌های پذیرش هر دو نیمسال تحصیلی (مهر و بهمن ماه) و ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ برای انتخاب رشته های پذیرش نیمسال دوم مدرک تحصیلی خود را اخذ می کردند.

این دسته از متقاضیان در صورت دارا بودن این شرایط حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون را داشته اند.

آن‌دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که تا تاریخ تعیین شده موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، و همچنین آن دسته از متقاضیان نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی که احتمال می‌دهند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ و یا بهمن ماه ۱۴۰۰ موفق به اخذ مدرک تحصیلی خود نمی شوند چنانچه در آزمون شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته برای رشته‌های تحصیلی پذیرش برای نیمسال اول (مهر ماه) نیستند.

در صورت تکمیل فرم انتخاب رشته و قبولی نهایی، قبولی این دسته از افراد لغو و با آنان مطابق ضوابط رفتار خواهد شد.

آن دسته از متقاضیانی که تا تاریخ مقرر ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ موفق به اخذ مدرک تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) یا مدرک پیش‌دانشگاهی و یا مدرک کاردانی (فوق دیپلم) نشوند، در صورت انتخاب کدرشته‌ محل‌های با پذیرش نیمسال دوم (بهمن ماه) سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به شرط اخذ مدرک تحصیلی حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ثبنام و ادامه تحصیل آنان بلامانع خواهد بود و در غیر اینصورت قبولی آنان باطل خواهد شد.

شرایط انتخاب رشته پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه کنکور ۹۹

پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه (پذیرش با آزمون و یا صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) آزمون سراسری سال ۱۳۹۹، منحصراً برای شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی، دوره‌های غیر روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به شرط اینکه تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ نسبت به انصراف قطعی اقدام کرده باشند و در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط از جمله مقررات نظام وظیفه مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سال ۱۴۰۰ بوده‌اند. در غیر اینصورت مجاز به ثبت‌نام و شرکت در این آزمون نبوده‌اند.

دانشجویان دوره روزانه (سنوات قبل) برای شرکت در آزمون باید در صورت داشتن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون، حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ از رشته‌ای که در آن مشغول به تحصیل بوده‌اند، انصراف می‌دادند. در غیراینصورت حتی در صورت انصراف بعد از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ در صورت قبولی در این آزمون، قبولی آنها باطل خواهد شد.

الزام پیگیری مغایرت در سهمیه ایثارگران توسط متقاضیان

متقاضیان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه (برای متقاضیان سهمیه ایثارگران) و یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، لازم است حداکثر تا تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ به ارگانهای مربوط (محل تشکیل پرونده ایثارگری) مراجعه و موضوع علت عدم تأیید سهمیه و یا درخواست اعمال سهمیه را پیگیری کنند.

در صورت تأیید نهایی سهمیه آنان توسط ستاد کل ارگان ذیربط در تهران و ارسال مشخصات متقاضیان حداکثر تا تاریخ ۱۹ مرداد به سازمان سنجش، سهمیه آنان برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد در غیر اینصورت بعد از تاریخ ۱۹ مرداد اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگران بعمل نخواهد آمد و این متقاضیان با سهمیه آزاد گزینش خواهند شد.

لزوم پیگیری مغایرت در سوابق تحصیلی توسط متقاضیان

چنانچه داوطلب مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام ۳-۳-۶) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی باشد و در رابطه با عنوان دیپلم، سال اخذ دیپلم، نمرات سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان پیش دانشگاهی، سال اخذ پیش‌دانشگاهی و نمرات سوابق پیش دانشگاهی مندرج در این کارنامه، اشکالی مشاهده کرد باید آن را اصلاح کند.

داوطلب لازم است برای اصلاح مورد یا موارد از طریق سامانه مشاهده و دریافت کد سوابق تحصیلی وزارت آموزش و پرورش به نشانی: https://dipcode.medu.ir نسبت به ارائه درخواست برای اصلاح موارد در سامانه مذکور اقدام کند. مواردی که از طرف مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و حداکثر تا تاریخ ۱۹ مرداد تأیید و به سازمان سنجش اعلام شود، برای مرحله گزینش نهایی اعمال خواهد شد در غیر اینصورت اقدامی به عمل نخواهد آمد.

باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواستها به صورت الکترونیکی، متقاضیان می توانند به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: https://darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند.

پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می شود. متقاضیان می توانند پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس: https://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

متقاضیان درصورت لزوم می‌توانند سوال یا سوالات خود را از با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳-۰۲۱ نیز در میان بگذارند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار