رصد اشتغال فارغ التحصیلان/ برنامه تقاضامحور کردن رساله ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رصد اشتغال فارغ التحصیلان/ برنامه تقاضامحور کردن رساله ها

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: طرح تقاضامحور کردن رساله‌ها تدوین شده که در این راستا پیگیر ارائه گرنت کامل به دانشگاه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود برومند امروز در نشست هم اندیشی وزیر علوم با صاحب نظران علمی کشور که امروز در وزارت علوم برگزار شد گفت: برای رسیدن به نقطه کنونی از راه پر پیچ و خمی گذر کردیم و آرام آرام دانش خود را گسترش دادیم.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان ایرانی کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند، گفت: در مطالعات اجتماعی، علوم پایه، پزشکی افتخارات بسیار خوبی کسب کرده ایم و ۳ درصد از مقالات برتر جهانی را تولید می‌کنیم. اولین کشور برتر علمی در میان کشورهای اسلامی و دارای رتبه ۱۶ جهان هستیم.

برومند بیان کرد: دانشگاهیان به دنبال این هستند تا دانش پلی برای پاسخ به نیازهای کشور شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به چالش‌های پیش رو کشور گفت: ایران با کمبود آب و ریزگردها مواجه است و از سوی دیگر با مشکل بیکاری مواجه هستیم و اشتغال پذیری فارغ التحصیلان از وظایف پیش رو است.

وی ادامه داد: نیاز به راه حل های جدیدی داریم و باید به کمک تیم تحقیقاتی و از طریق راه حل های فناورانه ایده‌های خود را به محصول و خدمات تبدیل کنیم ما به دنبال توسعه فناوری‌های جدید هستیم و اگر در گذشته می‌توانستیم به تنهایی چالش‌های خود را برطرف کنیم امروز باید از طریق همکاری‌ها برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

برومند با بیان اینکه فارغ التحصیلان باید کارآفرین شوند، گفت: اکوسیستم مناسب نوآوری باید ایجاد شود و به کمک این سیستم پیچیده ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: متأسفانه نگاهی که در بدنه علمی وجود دارد به جای اشتراک سبب افتراق می‌شود و هیچ ارزیابی خاصی درباره گروه‌های علمی انجام نمی‌گیرد در حالی که همکاری‌ها باید به صورت کافی وجود داشته باشد و در یک نظام واحد برنامه‌های علمی پیش بروند.

وی ادامه داد: همکاری مناسبی میان دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها وجود ندارد و هر دو نهاد یکدیگر را رقیب می‌دانند و ادامه این نگاه‌ها مانع از تشکیل نظام واحد و منسجمی می‌شود.

برومند با اشاره به تشکیل اکوسیستم مناسب اظهار کرد: برای تشکیل اکوسیستم نوآوری باید نگاه خود را تغییر دهیم توسعه علم و فناوری باید سد راه توسعه ناهمگون برنامه‌ها شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه دانشگاه‌ها در مناطق سیل زده گفت: دانشکده‌های مختلف حضور پر رنگی در مناطق سیل زده داشته اند و همچنین برخی از دانشگاهیان در ستاد بحران حضور دارند و این تصویر مناسبی است که از دانشگاه ساخته می‌شود.

برومند با اشاره به رصد اشتغال گفت: این کار با دقت پیش می‌رود و از طریق سامانه وزارت کار میزان اشتغال دانشگاهیان استخراج شده است و در بحث تقاضا محور کردن رساله‌ها طرحی تدوین شده است و به دنبال این هستیم که به دانشگاه‌ها گرنت کامل ارائه شود.

وی ادامه داد: برنامه کشور باید دقیق‌تر و عملیاتی تر شود صرف تدوین بودجه پاسخگو نیست. باید بتوانیم در شرایط سخت راه حل های خود را ارائه کنیم و دریافت نیاز دقیق دستگاه‌ها برای ما مهم است. از این رو در ۱۰ دانشگاه معین سراسر کشور برنامه عملیاتی تدوین شده است.

برومند با اشاره به همکاری دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی گفت: برای پیش برد تمام فعالیت‌های علمی نیازمند همکاری و حضور اساتید و صاحب نظران هستیم و به کمک یکدیگر می‌توان دستاوردهای خوبی کسب کرد.

وی افزود: بزرگترین مجموعه کارشناسی کشور هستیم و این مجموعه می‌تواند تصویر علمی درستی از کشور را ایجاد کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار