روند نزولی جذب دانشجومعلم طی ۶ سال/ به کارگیری ۲۳ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از مهر ۹۸

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

روند نزولی جذب دانشجومعلم طی ۶ سال/ به کارگیری ۲۳ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از مهر ۹۸

خنیفر با اشاره به کمبود معلم در مدارس گفت: سال آینده ۲۳ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما کشوری مذهبی و باستانی است، اظهار کرد: آموزش از زمان‌های دور در کشور جاری بوده است و این سابقه و میراث برای ما امید بخش است.
وی به سابقه تربیت معلم در کشور اشاره کرد و افزود: از ۱۰۰ سال گذشته دارالمعلمین و دارالمعلمات تاسیس شد و امسال در ۱۰۰ سالگی آن قرار داریم.

سابقه تربیت معلم بعد از انقلاب
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به سابقه تربیت معلم بعد از انقلاب گفت: با وجود فراز و نشیب فرایند تربیت معلم از سال ۹۰ با تاسیس دانشگاه فرهنگیان آغاز شد که در سال ۹۱ با پذیرش ۲۱ هزار نفر، در سال ۹۲ با پذیر۱۷ هزار نفر، سال ۹۳ با ۱۱ هزار پذیرش، در سال ۹۴ با پذیرش ۹ هزار نفر، در سال ۹۵ با پذیرش هفت هزار نفر و در سال ۹۶ با پذیرش سه هزار نفر دنبال شد.

خنیفر با اشاره به اینکه مهر ۹۷ با کمبود ۷۸ هزار معلم مواجه بودیم که در واقع این کمبود ۱۲۳ هزار کمبود نفر را شامل می‌شد، افزود: فقط راه تربیت معلم صحیح نیست و راه‌های دیگری همچون ماده ۲۸ هم برای تامین نیاز به معلم قابل اجراست.

جذب ۱۷ هزار دانشجومعلم چهار ساله
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کلاس‌های بی‌دبیر و تربیت معلم بی‌تدبیر اتفاق افتاده است، گفت: امسال ۱۷ هزار دانشجومعلم چهار ساله جذب کردیم و منکر راه‌های دیگر تربیت معلم نیستیم، امیدواریم روزی برسد که با کمک دانشگاه فرهنگیان کلاس بدون معلم نداشته نباشیم.

خنیفر درباره نحوه جذب اعضای هیئت علمی اظهار کرد: معلم استاد شده و دارای شرایط احراز استادی، کارورزی متحرک است که البته این موضوع با حفظ شرایط وزارت علوم خواهد بود، طی دوره فعالیتم و متناسب با شرایط اساتید ۲۷۰ استاد تطبیق وضعیت شدند.

وی درباره وضعیت استخدامی دانشجومعلمان بیان کرد: مادامی که قانون متعهدین به خدمت جاری است استخدام دانشجومعلمان رسمی آزمایشی است.

خنیفر دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی حاکمیتی و مأموریت گرا دانست و خاطرنشان کرد: هرچند آمار جذب دانشجو معلم از دو روش کنکور و ماده ۲۸هنوز قطعی نیست، اما آمادگی پذیرش ۳۰تا ۵۰هزار دانشجو معلم در سال جدید راداریم.

وی از تلاش برای یکدست شدن تابلو‌های واحد‌های دانشگاه‌های فرهنگیان خبر داد و بیان کرد: در سال تحصیلی آینده حدود ۲۳هزار دانشجو معلم وارد مدارس خواهند شد ۱۳هزار نفر از طریق ماده ۲۸و ۸تا ۱۰هزار نفر ورودی‌های کنکوری خواهند بود که در صورت فارغ‌التحصیل شدن وارد عرصه تعلیم و تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اجرای طرح جامع در آینده گفت: در آینده به سمتی خواهیم رفت تا هر استان بتواند نیروی موردنیازش را خودش تأمین و تربیت کند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساخت‌های مراکز تربیت‌معلم، اضافه کرد: افزایش ظرفیت مراکز مذکور به معنی افزایش ظرفیت فعلی مراکز نیست بلکه به معنی پر کردن ظرفیت‌های موجود است.

خنیفر در ادامه خاطرنشان کرد: در جذب معلمان کمیت و کیفیت تواما موردنظر است و سعی می‌کنیم افراد جذب‌شده از طریق ماده ۲۸پس از گذراندن دوره‌های صلاحیت وارد مدارس می‌شوند

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار