طرح کارورزی عامل سرخوردگی نیروی دانشگاهی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح کارورزی عامل سرخوردگی نیروی دانشگاهی است

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: دولت باید به جای میدان دادن به تجار و بازرگانان به تولیدکنندگان و کارآفرینان میدان دهد و به جای پیش بردن طرح‌هایی مانند کارورزی که باعث سرخوردگی نیروی فارغ التحصیل دانشگاه است به دنبال حفظ اشتغال موجود باشد.
حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح کارورزی و تاثیرات آن بر بازار کار اظهار کرد: در بحث اشتغال بعضی از طرح‌ها مطرح می‌شود که نوعی می‌توان آن را فرار رو به جلو دانست. اگر ما واقعا اعتقاد به اشتغال داریم باید دولت دسته‌ای از کارآفرینان را گرد خود جمع کند و در حوزه وزارت اقتصاد و حوزه وزارت کار آنها را به کار ببندد، ولی این نکته را می‌بینیم که به جای کارآفرینان و تولید کنندگان تاجرین و بازرگانان وارد عرصه کار می‌شوند.
او افزود: در نتیجه چنین اقداماتی نمی‌توان چندان به شعارهای دولت دل خوش کرد. درباره طرح‌هایی مانند کارورزی نیز من فکر می‌کنم که بیشتر جنبه شعاری دارد و اینکه دولت بخواهد افرادی با عنوان کارورز را از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در برخی کارگاه‌ها به کار گیرد با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد و سوال‌هایی را مطرح خواهد کرد مبنی بر اینکه آیا دولت تصمیم دارد با چنین اقداماتی ورود افراد به بازار کار را به تعویق بیاندازد و به آمارها کمک کند و به بهتر نشان داده شدن آمارها کمک کند و از طرفی دیگر این سوال را مطرح می‌کند که طرح‌هایی برای کارورزی در چه شرایطی به کار گرفته می‌شوند؟ و نقش دانشگاه‌ها در این میان چه هستند.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اینکه ما تحت عنوان کارورز افرادی را از فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد بنگاه‌های اقتصادی کنیم معنی ندارد. شاید برای دانش آموزان دبیرستانی و … چنین طرح‌هایی قابل قبول باشد ولی در محیط‌های دانشگاهی جواب نمی‌دهد و این سوال را مطرح می‌کند که وزارت علوم در چهار سال چه می‌کند که نیروی انسانی بعد از آن نیاز به گذراندن دوره کارورزی دارد.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاق‌های نگران کننده‌ای در حوزه وزارت کار رخ داد و آن ناهماهنگی‌های موجود در آنها بود. وزارت کار باید برای پنج سال و ۱۰ سال آینده روی رشته‌های تحصیلی مطالعه می‌کرد و به سازمان وزارت علوم نتایج کار خود را اعلام می‌کرد تا وزارت علوم بر مبنای آن برای رشته‌های تحصیلی دانشگاهی تصمیم می‌گرفت، ولی چنین اتفاقی نیفتاده و ما اکنون با مشکل خیلی عظیم فارغ التحصیلانی روبرو هستیم که برای آنها کاری وجود ندارد. نتیجه این ناهماهنگی این بوده است که اکنون طرح‌هایی مانند کارورزی ارائه می‌شود که نتیجه چندانی هم نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: طرحی کارورزی نمی‌تواند تعداد زیادی از افراد را به خود جذب کند به این دلیل که در وهله اول نمی‌خواهد حقوق درست و حسابی پرداخت کند و حتی می‌تواند برای آنها سرخوردگی به همراه بیاورد.
نجف در ادامه سخنانش گفت: اکنون بحث ما این است که دولت نمی‌خواهد تلاش کند اشتغال موجود را حفظ کند نه اینکه تصمیم بگیرد اشتغال جدیدی ایجاد کند چرا که حفظ اشتغال موجود اکنون مهمتر است. اکنون ما بنگاه های اقتصادی بسیاری داریم که در حال ورشکستگی هستند و نیروهای انسانی آنها در حال اخراج هستند. در نظر بگیرید که اکنون کارمندان زیرمجموعه وزارت کار از جمله شستا در حال اخراج شدن هستند. دولت اگر همین وضعیت را سر و سامان بدهد کافی است با توجه به بحران این وضعیت فعلا به حفظ وضع موجود توجه کند ضروری‌تر است.
وی ادامه داد: در زمینه اشتغالزایی هم بهتر است به فکر تولید باشد و برداشتن موانع بر سر راه کسب و کار. دولت باید در این زمینه اقدامات مهمی انجام دهد از جمله اینکه واردات کالاهای مصرفی را کنترل کرده و محدود کند به واردات ابزار آلات صنعتی که در تولید موثر هستند. واردات کالاهای مصرفی باعث می‌شود عملا تولید کنندگان داخلی نابود شوند. دولت اکنون شعار افزایش اشتغال می‌دهد ولی اطرافیان دولتی را تجار و بازرگانان تشکیل داده‌اند که تفکرات وارداتی دارند. در حالیکه باید سیاستگذاری‌ها مبتنی بر بهبود تولید و افزایش صادرات باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار