عدم تحقق کامل سهم مقرر اشتغال فراگیر و روستایی از صندوق توسعه ملی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عدم تحقق کامل سهم مقرر اشتغال فراگیر و روستایی از صندوق توسعه ملی

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سهم مقرر اشتغال فراگیر و روستایی از منابع صندوق توسعه ملی تاکنون کمتر از ۷۰ درصد تحقق یافته که لازم است وزارت تعاون و کار، این مساله را پیگیری کند.

محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در حوزه تعاون، کار، امور و رفاه اجتماعی در سراسر کشور و حوزه انتخابیه بنده در استان مرکزی وجود دارد، موارد و مسائلی از سوی مردم مطرح و در راستای پیگیری این موارد نشستی با وزیر کار برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست ابتدا مسائل کلان از قبیل کاهش قدرت معیشت مردم و همچنین مباحث کارگری موجود در سطح کشور، پرداخت مستمری به گروه‌های هدف به ویژه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، بحث یارانه‌ها و مباحث حوزه اشتغال مطرح شد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه میزان پرداخت منابع در راستای اجرایی شدن قانون اشتغال روستایی و عشایر از محل منابع صندوق توسعه ملی، تا به امروز بر اساس آمار و عملکرد از این منابع ۶۵ الی ۷۰ درصد بیشتر، پرداختی صورت نگرفته است. همچنین بحث سامانه کارا مطرح شد که نزدیک به شش ماه از بسته شدن آن می‌گذرد و علت آن به نوعی پذیرش طرح‌های دیگر عنوان شده است.

حسینی افزود: امروز با بسته شدن سامانه کارا سرمایه گذاری برای افراد جدید در ایجاد شغل‌هایی که می‌تواند در اشتغال و همچنین رونق تولید و معیشت مؤثر باشد، امکان پذیر نیست. مقرر شد وزیر کار این موضوع را در شورای اشتغال مطرح سازد تا شرایط برای اشتغال جدید و افرادی که در حوزه اشتغال خرد روستایی نیازمند استفاده از تسهیلات هستند، مهیا شود و در صف بررسی طولانی مدت بانک‌ها و شوراهای اشتغال شهرستان و استان قرار نگیرند.

وی در ارتباط با بحث آموزش فنی و حرفه ای اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور نیاز به مهارت آموزی و نگاه ویژه به جایگاه آموزش فنی و حرفه ای در روستاها و حوزه‌های انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان وجود دارد و در این راستا همچنین ارتقا و ابلاغ چارت فنی و حرفه ای شهرستان فراهان مطرح شد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در خانه ملت با اشاره به حوزه بهزیستی گفت: مستمری بگیران این سازمان رقم کمی را دریافت می‌کنند و باتوجه به شرایط کشور با مشکلات بسیاری مواجه هستند، مقرر شد وزیر کار این موضوع را با توجه به عددی که در بودجه به ویژه در تبصره ۱۴ برای لایحه حمایت از معلولین وجود دارد، پیگیری کند و استان مرکزی از این منابع بهره مند شود.

حسینی با بیان اینکه در سطح استان مباحث کارگری مطرح است، عنوان کرد: در این زمینه با توجه به وجود صنایع بزرگ در استان و کارخانه‌هایی که افراد قابل توجهی در آن مشغول کار هستند که به دلیل نابسامانی شرایط تولید نگرانی‌هایی را پیش رو دارند، نیازمند این است که وزارت خانه مساعدت انجام دهد. حل مساله در زمان بحران پیامدهایی را به دنبال دارد و هزینه بیشتری را باید پرداخت کنیم لذا لازم است با هوشیاری بیشتر و پیش بینی‌های دقیق‌تر این موضوعات در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گیرد.

وی مشکلات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه شهرستانی را از دیگر موارد مطرح شده عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط استان در حوزه درمانی نیازمند مساعدت‌های وزارت خانه هستیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار