عقب ماندگی طرح مهارت شغلی در محیط کار / مشارکت ۸۲ هزار مهارت آموز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح مهارت آموزی جوانان در محیط کار که با هدف فراهم شدن زمینه اشتغال جوانان از سال۹۶ آغاز شد با مشارکت۸۲ هزار۶۵۰ نفر همراه بود در حالی که هدفگذاری، مهارت آموزی«سالانه»۵۰هزار نفر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آنچه که سیاستگذاران اشتغال اعلام می‌کنند یکی از مهمترین عوامل «بیکاری» در کشور، فقر مهارتی جوانان است.

در همین راستا، طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» به عنوان یکی از سه طرح ذیل برنامه کارانه اشتغال جوانان (کاج) با هدف ارتقای سطح مهارت جوانان در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۶ اجرایی شد.

با توجه به اینکه یکی از طرح‌های ذیل برنامه کاج، «طرح کارورزی» ویژه اشتغال پذیری فارغ التحصیلان دانشگاهی بود، «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» با تمرکز بر اشتغال پذیری کارجویان ۱۵ سال به بالا و عمدتاً فاقد تحصیلات دانشگاهی در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس هدفگذاری اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، سالانه مشارکت بالغ بر ۵۰ هزار نفر تحت عنوان مهارت آموز در بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی، خدماتی، تولیدی و کشاورزی پیش بینی شده بود تا زمینه ارتقا مهارت جوانان برای ورود به بازار کار فراهم شود.

در این طرح، مهارت آموز پس از کسب دانش کافی در یکی از حرفه‌های آموزشی مجاز، به منظور کسب مهارت تحت نظارت مرکز یادگیری و مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در واحدهای مشمول طرح توسط فردی که تجربه، توان فنی، شغلی و مهارتی وی مورد تأیید صنف یا صنعت مربوطه است و در کارگاه نیز شاغل باشد، تحت عنوان مهارت آموز فعالیت می‌کند.

مهارت‌آموزان در طول دوره با هزینه دولت تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی و حوادث قرار می‌گیرند. ضمن اینکه مشارکت کنندگان در این طرح در طول برگزاری دوره مهارت آموزی از شمول قوانین کار و تأمین اجتماعی خارج هستند.

اما به رغم هدفگذاری آموزش سالانه ۵۰ هزار مهارت آموز در محیط‌های کار واقعی، نتایج ارائه شده از اجرای طرح در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و سه ماهه اول ساال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد از اجرای طرح ۸۲ هزار و ۶۴۹ مهارت آموز در ۱۵ هزار و ۹۰ واحد پذیرنده تحت عنوان مهارت آموز مشغول شدند که حدود ۲۰ هزار نفر نسبت به هدف پیش بینی شده فاصله دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار