قاچاقچیان‌ سینمایی ‌مشغول‌ کارند

دسته ها: اخبار

به گزارش جام جم، معضل قاچاق فیلم حدود دو دهه است که به موضوعی بحرانی در سینمای ایران تبدیل شده و هنر هفتم وطنی را با مشکلات و مصائبی جدی مواجه کرده است. این امر در چند سال اخیر با گسترش فضای مجازی و پیشرفت و فراگیر شدن اینترنت وارد مرحله جدیدی شده و بازار دانلود غیرقانونی و غیرمجاز فیلم های سینمایی ایران را حسابی داغ کرده است.

پدیده زشت قاچاق فیلم البته فقط مختص به سینمای ایران نیست و در همه جای جهان وجود دارد و هر روز هم رونق بیشتری می گیرد. جدیدترین فیلم های هالیوود و سطح اول سینمای جهان تنها اندکی پس از اکران، با بالاترین کیفیت روی سایت های مختلف غیرمجاز برای دانلود قرار می گیرند. سایت های غیرمجاز فارسی زبان درهمین کشور خودمان هم به وفور در این زمینه فعالیت می کنند و به خاطر تلاش شبانه روزی آنها، تازه ترین فیلم های سینمای جهان را از سایت های سارق خارجی، خیلی زود و حتی گاهی در زمان اکران، کپی و با گروه هایی که در اختیار دارند، آنها را زیرنویس فارسی می کنند و در طرفه العینی روی خروجی سایت ها برای دانلود غیرمجاز قرار می دهند.

طبیعی است که مردم هنردوست و علاقه مند به سینمای ما هم ترجیح می دهند به جای این که هر فیلم قاچاق دی وی دی را از خیابان ها و از دستفروش ها به قیمت های 2000تا3000هزار تومان بخرند، آن را از خانه خود و بدون پرداخت هزینه دانلود و تماشا کنند.

این عمل گرچه ناپسند است و جزو مصادیق سرقت محسوب می شود و به هر طریق ضرر و زیانی به صاحبان اثر وارد می کند، اما در مقابل سرقت و دانلود غیرمجاز فیلم های سینمای ایران اصلا به حساب نمی آید. سازوکار فیلم های هالیوودی و سطح اول سینمای جهان به قدری در مباحثی همچون تولید و توزیع درست است که حتی این حجم از دانلود غیرمجاز در سراسر دنیا، گزند آنچنانی به تهیه کننده آن فیلم ها نمی رساند و صاحبان صنعت سینما سود فراوان خود را از فروش قانونی فیلم هایشان می برند، اما همین روش های رایگان و زشت تماشا برای محصولات سینمای ایران زهری کشنده است. چراکه همگان از معضلات ساخت و تولید فیلم درایران خبر دارند و می دانند عوامل یک فیلم برای به ثمر رساندن آن چه مصائبی را از سر می گذرانند. وقتی فیلم ایرانی بسختی امکان نمایش مناسب و فارغ البال پیدا می کند و درصورت اکران هم به زحمت می تواند هزینه ساخت خود را برگرداند، قاچاق آن و دانلود غیرمجاز آن می تواند براحتی حاصل زحمات سازنده هایش را برباد دهد و آنها را با مشکلات جدی مالی مواجه کند. مصادیق مختلف این مساله، مجموع سینمای ایران را با بحرانی جدی روبه رو می کند که کمر راست کردن از زیر آن به این راحتی ها نیست.

آماری که دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در این خصوص مطرح می کند، بسیار تعجب آور و درعین حال تاسف بار است. مصطفی ابطحی در گفت وگویی که بتازگی با خبر شبکه سوم سیما انجام داد، درآمد قاچاق و دانلود غیرمجاز فیلم های سینمای ایران را چند برابر فروش سالانه فیلم ها در سینماها عنوان می کند و می گوید: گردش مالی اکران سالانه سینمای ایران، 50 میلیارد تومان است، اما آمار درآمدی که مافیای قاچاق آثار سینمایی و سمعی و بصری کسب می کنند، رقمی معادل 350 تا 500 میلیارد تومان برآورد شده است.

این مقام مسئول درخصوص نحوه کسب درآمد این سایت ها هم چنین توضیح می دهد: سایت های غیرمجاز با ارائه رایگان یک فیلم، تعداد مراجعه کنندگان خود را افزایش می دهند و درآمد خودشان را از طریق فروش غیرمستقیم کالاهای دیگر کسب می کنند.

ابطحی ادامه می دهد: ستاد صیانت از آثار سینمایی این سایت ها را مسدود می کند، اما این سایت ها پس از هر بار مسدود شدن با شگردهای دیگر در دنیای مجازی، بار دیگر راه اندازی می شوند تا جایی که برخی از این سایت ها بیش از 5000 بار مسدود شدند، ولی باز هم راه اندازی می شوند.

این عدد و ارقام در حالی از سوی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری مطرح شده که حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی چه در دفترچه سیاستگذاری سال 94 این نهاد و چه در صحبت های اخیرش، بر لزوم مبارزه با قاچاق فیلم در سال جاری تاکید کرده و از توجه جدی به شبکه نمایش خانگی سخن گفته است.

سه روز پیش مصطفی ابطحی در مراسم تجلیل از داوران بخش بین الملل سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از اقدامات مناسب درخصوص مبارزه با قاچاق فیلم خبر داد و گفت: درباره دانلود فیلم های غیرمجاز از سایت های اینترنتی اقدامات مناسبی صورت گرفته است و از تهیه کنندگان سینما می خواهیم اگر مشکلاتی در این حوزه برایشان به وجود آمده است آن را مطرح کنند تا برای احقاق حقشان اقدام کنیم.

او از جمع آوری 5/2میلیون نسخه غیرمجاز سمعی و بصری سخن گفت و افزود: موسسه ویدئو رسانه در برقراری ارتباط با نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی فعالیت مناسبی را در این مدت داشته است.

ابطحی اظهار کرد: نباید درآمد سینمای فاخر ما خوراک قاچاقچیان فرهنگی شود. امیدوارم با اقداماتی که صورت داده ایم آخرین میخ را بر تابوت قاچاق اقلام هنری بزنیم.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، به عنوان مهم ترین بازوی شبکه نمایش خانگی هم که چند بار در مقاطع مختلف با جام جم در این خصوص سخن گفته، خرید فیلم قاچاق و دانلود غیرمجاز فیلم های سینمای ایران را غارت و چپاول سینماگران می داند.

حسین مسافرآستانه می گوید: دانلود غیرقانونی و تکثیر غیرمجاز ضربه های جبران ناپذیری را به موسسات شبکه نمایش خانگی و صاحبان آثار وارد می نماید و اقتصاد سینمای ایران را با بحرانی جدی مواجه می کند. برای همین مبارزه با این پدیده زشت امری ضروری است و باید با همکاری نهادهای ذیربط گام های اساسی دراین خصوص برداشت.

دبیر جشنواره فیلم های ویدئویی یاس در ادامه به برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت درخصوص مبارزه با قاچاق فیلم و دانلود غیرمجاز آثار اشاره می کند و می افزاید: امیدوارم بزودی با به رسمیت شناختن قانون کپی رایت، اقدامات بیشتر و جدی تری درخصوص حفظ حقوق هنرمندان انجام دهیم. ضمن این که همچنان نیاز داریم بیش از پیش درباره فرهنگسازی در این زمینه و تشویق مردم فهیم کشورمان برای پرهیز از خرید آثار قاچاق و دانلود غیرقانونی فیلم ها کار کنیم.

باید دید با این صحبت ها و نیات خیری که سازمان سینمایی، ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری، شبکه نمایش خانگی، موسسه رسانه های تصویری و افراد مسئول در این زمینه دارند، چه زمانی فیتیله این معضل خانمانسوز سینمای ایران پایین کشیده می شود و فیلمسازان و تهیه کننده ها نفسی براحتی می کشند، اما آنچه مسلم است باوجود همه تلاش ها و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، قاچاقچیان و هنجارشکنان فرهنگی روز به روز راه های جدید سرقت را می آزمایند و به قول دبیر ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر غیرمجاز آثار، کوبیدن آخرین میخ بر تابوت آنها به این سادگی ها هم نیست.

اخبار