مصوبه گزینش بومی دانشجو نیازمند ارزیابی مجدد است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مصوبه گزینش بومی دانشجو نیازمند ارزیابی مجدد است

سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره گزینش بومی تصریح کرد: بومی‌گزینی با توجه به ابعاد مثبت و منفی که دارد باید مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دکتر سید ضیاء هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: مصوبه بومی‌گزینی ناظر به یک‌سری دغدغه‌ها و ضرورت‌ها بوده و مثل هر مصوبه دیگری لازم است که در گذر زمان پایش و ارزیابی شود و اگر لازم است مبتنی بر این ارزیابی‌ها در آن اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: گمان می‌کنم با توجه به ارزیابی‌هایی که مطرح می‌شود و بر اساس اصل عدالت آموزشی و ضرورت‌های اجتماعی ناظر بر هویت ملی وقت آن رسیده که مصوبه بومی‌گزینی هم مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار بگیرد و مرجع تصویب کننده یعنی شورای انقلاب فرهنگی بتواند بر اساس ارزیابی مجدد تصمیم گیری کند.

سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: حوزه آموزش عالی متنوع است و دانشگاه‌های دولتی در این زمینه نسبت به دانشگاه‌هایی که متکی به منابع عمومی هستند و با هزینه‌های مردمی تامین می‌شوند شرایط بهتری دارند و این نوع دانشگاه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حمایت بیشتری دارند تا بتوانند متناسب با نیازهای فعلی و آتی کشور فعالیت کنند.

هاشمی افزود: تغییر ترکیب جمعیت باعث می‌شود که حجم و کمیتی که برای آموزش پیش‌بینی شده بیش از حد نیاز باشد، بنا براین رشته‌ها باید اولویت‌بندی شوند و رشته‌هایی‌که متناسب با نیازهای کشور هستند و رشته‌های مهارتی که سمت و سوی کارآفرینی دارند و با نیازهای روز انتطباق بیشتری دارند توسعه پیدا کند و در رشته‌هایی که زمانی کاربردی بودند اما الان کمتر پاسخگوی نیازهای واقعی هستند تجدید نظرهای لازم انجام شود.

وی در پایان یادآور شد: در طول دولت دهم نزدیک به 800 رشته مورد بازنگری قرار گرفت و برای این انجام این امر به شکل مستمر، رشته‌ها باید دائما رصد شوند و به تناسب موقعیت اقدام شود که البته در این زمینه با نهادهای مختلفی نیز باید همکاری صورت بگیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار