چرا از فارغ‌التحصیلان محیط زیست برای تدریس کتاب «انسان و محیط زیست» استفاده نشد؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سعی داریم برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست در فرآیند جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان محیط زیست استفاده شود، دلیل عدم به کارگیری فارغ‌التحصیلان محیط زیست به منظور تدریس این کتاب را طی سال تحصیلی جاری توضیح داد.

فاطمه آرتا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خوشبختانه از بین ۲۵ عنوان درس در شورای عالی آموزش و پرورش، «درس انسان و محیط زیست» توانست مجوز بگیرد، گفت: این دستاورد در نتیجه عزم جدی وزارت آموزش و پرورش عملیاتی شد و جای خوشحالی است که در این وزارتخانه این فضا ایجاد شده که در حوزه محیط زیست بحث‌های جدی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کتاب «انسان و محیط زیست» در نتیجه تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت علوم تدوین شد، تصریح کرد: «انسان و محیط زیست» کتابی است که در تالیف آن علاوه بر کارشناسان آموزش و پرورش کارشناسان حوزه محیط زیست نیز اسناد و مدارک تخصصی آن را جمع‌آوری کردند و کتاب طی برگزاری کارگروه‌های مشورتی با هماهنگی هر دو گروه کارشناسان تالیف شد.

معاون دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه دارد؛ استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان محیط زیست است که هم در زمان ریاست معصومه ابتکار و هم در زمان ریاست عیسی کلانتری مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش برای این منظور انجام شد تا این وزارتخانه از این ظرفیت استفاده کند.

آرتا در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل عدم به کارگیری فارغ‌التحصیلان محیط زیست برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: امسال چون سال اول تدریس این کتاب است با توجه به اینکه افرادی که می‌خواهند تدریس این کتاب را بر عهده بگیرند باید دوره‌های روش تدریس را گذرانده باشند و به دلیل فرصت محدود نتوانستیم زمینه را برای حضور فارغ‌التحصیلان محیط زیست به منظور تدریس این کتاب فراهم کنیم.

وی افزود: امسال دوره آموزشی برای سرگروه‌های جغرافیا، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی به منظور تدریس این کتاب برگزار شد. امکان این نبود که این دوره آموزشی برای فارغ التحصیلان محیط زیست برگزار شود، زیرا فرصت محدود بود و کسانی که در دوره آموزشی این کتاب شرکت کردند جزو کارمندان وزارت آموزش و پرورش هستند. لازم است کسانی که عهده‌دار تدریس کتاب انسان و محیط زیست شوند یک رابطه استخدامی، یا … با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و از آنجا که آموزش و پرورش این نیروها را داشت اولویت این بود که تدریس کتاب به آن‌ها سپرده شود.

آرتا تاکید کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم در فرآیند جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان محیط زیست برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست استفاده شود. خوشبختانه بحث‌های محیط زیستی جزو اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است و تعامل خوبی بین سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش برقرار شده است.

به گزارش ایسنا، تدریس کتاب انسان و محیط زیست در قالب کلاس دو ساعته در هر هفته برای پایه یازدهم همه رشته‌های آموزش و پرورش از مهر ۹۶ آغاز شد. تدوین این کتاب محیط زیستی به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش کلید خورد ولی بعد از پایان تدوین این کتاب، حاشیه‌هایی درباره تدریس آن ایجاد شد. زیرا فارغ‌التحصیلان بیکار محیط زیست نسبت به واگذاری تدریس این کتاب به فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها اعتراض دارند و معتقدند با توجه به مواد و محتوای این کتاب، تدریس آن نیز حق فارغ‌النحصیلان این رشته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار