گوشت قرمز قبل از مصرف 24 ساعت فریز شود

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

توصیه دامپزشکی به مردم:
گوشت قرمز قبل از مصرف 24 ساعت فریز شود
رییس اداره دامپزشکی دزفول به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو گوشت قرمز را قبل از مصرف مدت 24 ساعت در سردخانه یخچال فریز کنند.

محسن ورجاوند در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول با بیان علایم بیماری تب کریمه کنگو یا CCHF به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام افزود:این بیماری از طریق کنه منتقل می شود و در تابستان شیوع بیشتری دارد.

رییس اداره دامپزشکی دزفول پیشگیری را مهمترین راه مبارزه با بیماری تب کریمه کریمه کنگو دانست و افزود:بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که موجب مرگ در انسان می شود.

ورجاوند افزود:با توجه به اینکه هوای استان خوزستان تا اواسط پاییز گرم می باشد احتمال شیوع این بیماری در این استان بیشتر است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان دزفول بیماری تب کریمه کنگو را یک بیماری خطرناک و کشنده دانست و گفت:این بیماری عوارض و علائمی در دام ندارد و از طریق خون آلوده دام به انسان سرایت کرده و فرد برای مدت یک هفته تب می کند.

ورجاوند خراش های پوستی و لمس گوشت آلوده به خود دام را از موارد انتقال بیماری خواند و گفت: پس از گذشت یک هفته از ورود عامل بیماری به بدن انسان علائم آن در فرد بیمار شامل خونریزی داخلی و خونریزی در سطوح مختلف بدن فرد بروز می کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری بر روی دام هیچ تاثیر و عوارضی ندارد ولی در صورت عدم رسیدگی به انسان به مرگ منجر می شود گفت:مواردی از ابتلا به این بیماری در استانهای خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان ،کرمانشاه و خوزستان مشاهده شده است.

رییس اداره دامپزشکی دزفول افزود:تا اواسط تیرماه امسال 39 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور مشاهده شده که منجر به مرگ سه بیمار در استان های خراسان جنوبی،کرمانشاه و مازندران شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای مرزی و پرجمعیت که رفت و آمد انسان و دام زیاد است امکان سرایت این بیماری بیشتر است گفت:در سال گذشته بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در استان تهران مشاهده شده است.

ورجاوند افزود:این بیماری واکسن و داروی خاصی ندارد ولی کلیه اقشار جامعه از جمله افراد شاغل در کشتارگاه ها ،سلاخی ها،پزشکان ،کارکنان بیمارستان و حتی زنان خانه دار که در خانه اقدام به تکه تکه کردن گوشت می کنند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی سمپاشی در محل استقرار دام ،انبار پوست و کشتارگاه ها را از راه های پیشگیری از این بیماری دانست و گفت:اگر لاشه دام به مدت 24 ساعت در سردخانه نگهداری شود عامل بیماری زا از بین می رود لذا توصیه می شود لاشه دام بمدت 24 ساعت نگهداری و سپس وارد بازار شود تا از سرایت این بیماری جلوگیری شود.

اخبار سلامت اخبار