۶۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره جندی‌شاپور پذیرش شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۶۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره جندی‌شاپور پذیرش شد

سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عصر امروز در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی دانشگاه جندی شاپور در وزارت علوم با اشاره به افتتاحیه کنگره بین‌المللی این دانشگاه اظهار داشت: اولین کنگره بین‌الملل دانشگاه جندی شاپور با حضور وزیر علوم در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و هدف از این کار معرفی بیشینه علمی و میراث فرهنگی ایران زمین در حوزه دانشگاهی است.

وی بیان کرد: دانشگاه جندی اولین مرکز آموزشی دنیا بوده که در سال ۲۷۱ میلادی در محل شهر جندی شاپور در شهر فعلی دزفول تأسیس شده است و در آن زمان تمام ویژگی‌های علمی آموزشی انتقال علم را برخوردار بوده است و عرصه‌ای برای پژوهش درحوزه‌های مختلف از چندین قرن پیش در بین دانشمندان آن زمان مطرح بوده است.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه جندی پس از اسلام نیز قرن‌ها به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه داد و این کنگره سبب می‌شود که ظرفیت فرهنگی و علمی کشورمان به جامعه بشری معرفی شود. این دانشگاه نقطه افتخار آفرین علمی برای کشور است و برگزاری این کنگره راه حل خوبی برای معرفی و احیای آثار تمدن کشورمان محسوب می‌شود.

معاون معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه پیشنهاد برگزاری این کنگره از دو سال پیش مطرح شد، افزود: برای احیای آثار دانشگاه جندی شاپور پیشنهاد برگزاری کنگره مطرح و در معاونت فرهنگی وزارت علوم و شورای معاونان تأیید و سپس به تصویب وزیر علوم رسید.

هاشمی عنوان کرد: شورای سیاست‌گذاری کنگره با حضور تعدادی از متخصصان و نمایندگان دانشگاه‌های مختلف و کمیته فرهنگی و تمدن اسلام و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود که وزیر علوم رئیس شورای سیاست گذاری و ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و اسلام در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: در برگزاری این کنگره مجموعه علمی و فرهنگی کشور همکاری دارند، اما مسئولیت برگزاری آن بر عهده دانشگاه و وزارت علوم است.

معاون معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: سخنران افتتاحیه این کنگره وزیر علوم است و در آن مهمانان خارجی نیز سخنرانی می‌کنند. همچنین در دو دبیرخانه این کنگره بیش از ۴۰ مقاله ارائه شده است که تا ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۸ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود و چندین کتاب نیز در زمینه شناسایی تمدن شهر جندی شاپور به زبان‌های فارسی و انگلیسی ترجمه شده است و در این کنگره دو کتاب تألیفی رونمایی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه ۶۰ مقاله در این کنگره پذیرفته شده است، تصریح کرد: سه کتاب به صورت ترجمه و سه کتاب به فارسی و انگلیسی از زبان‌های آلمانی و استانبولی تألیف و ترجمه شده است و این کنگره فرصتی برای شناساندن بیشینه ایران زمین و آموزش عالی کشور که نزدیک به ۱۷ قرن با سابقه علمی در کشور دارد به دانشمندان دنیا معرفی می‌شود و در این کار فرهنگ تمدن کشور ما نیز به مردم دنیا شناسانده می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدامات نقشی پررنگ در افزایش اعتماد به نفس خودباوری و تقویت هویت ایرانی و اسلامی دارد و دانشگاه جندی شاپوراستادان و دانشمندان زیادی را از سراسر دنیا دعوت به کار کرده است و مشاهیری از کشورهای هند، یونان و همچنین دانشجوهایی ازکشورهای مختلف از رشته‌های تجربی حوزه‌های حکمت به کار آموزش و پژوهش می‌پرداختند.

هاشمی تأکید کرد: کنگره جندی شاپور فرصتی مناسب برای کار علمی و فرهنگی است تا آثار خوبی در سطح ملی و بین‌المللی ثبت شوند و در این راستا دانشمندان زیادی از ایران و سایر کشورهای دنیا از این کنگره استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این کنگره دانشمندان زیادی نیز در حوزه میراث فرهنگی حضور دارند و این اقدامات سرآغازی برای شناسایی آثار باستانی مربوط به شهر جندی شاپور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه شهر باستانی جندی شاپور به کاوش نیاز مبرمی دارد، ادامه داد: با برگزاری این کنگره امیدواریم که آثار باستانی نهفته شهر جندی شاپور نمایان شود و آثار علمی و تمدن کشورمان به جهانیان معرفی شود.

وی ادامه داد: این کنگره در دو روز برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه با حضور رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود و پس از آن مهمانان خارجی بازدیدی از آثار بر جای مانده شهر جندی شاپور به عمل می‌آورند.

هاشمی تأکید کرد: عمده کشورهای اروپایی که در این کنگره شرکت می‌کنند، عبارت اند از ترکیه آلمان اتریش که در این کنگره ۱۳۰ مقاله در مرحله اول داوری به دبیر خانه ارسال شده است که پس از رأی اولیه ۵۹ مقاله در مرحله نهایی پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: کشورمان در حوزه علم پژوهش پیشگام بوده و تاریخ آموزش عالی ایران یکی از غنی‌ترین دانشگاه‌های دنیا را نشان می‌دهد و این کنگره بیشینه علم در کشور را به اثبات می‌رساند.

هاشمی با بیان اینکه کشورمان در حوزه‌های علمی بیش از هزار سال سابقه دارد، تصریح کرد: از کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، آمریکا، شهر جندی شاپور و دانشگاه آن به عنوان یک نماد علمی شناخته شده است و دانشمندان کارهای تحقیقاتی زیادی در این زمینه انجام داده اند به طوری که در برهه‌ای از زمان ایران یک مرکزیت علمی در سطح جهان داشت اما متأسفانه در یک زمان دانشگاه‌ها از تولید علم جای ماندند.

وی ادامه داد: دانشگاه جندی شاپور از چند قرن پیش تعطیل و آثارش از بین رفته است، اما خوشبختانه برخی از آثار آن به وسیله باستان شناسان در حال بازسازی است و مرکز شهر جندی شاپور امروزه یک سایت علمی باستان‌شناسی مطرح در دنیا به شمار می‌رود و همیشه مورد توجه باستان‌شناسان و دانشمندان این قرن قرار دارد.

هاشمی تأکید کرد: امروزه دانشگاه دزفول و دانشکده پزشکی اهواز به جندی شاپور نامگذاری شده است، زیرا در زمانهای قدیم رشته طب در دانشگاه جندی شاپور مورد توجه قرار داشت و در آن جراحی‌هایی با تکنولوژی‌های آن زمان انجام می‌گرفت.

وی اضافه کرد: دانشگاه جندی شاپور در رشته‌های طب، نجوم، حکمت، ریاضی، هندسه و مهندسی فعالیت علمی داشته است و مقالاتی که در کنگره جندی شاپور ارائه می‌شود از اعتبار بالایی برخوردار بوده و در مجموع مقالات چاپ می‌شود و این مقالات در سایت آی اس سی از درجه علمی بالایی برخوردار هستند.

داوری جشنواره فارابی به وسیله متخصصان، استادان و صاحبان آثار علمی انجام شده است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزات علوم ادامه داد‌: در شورای فارابی با حضور رئیس جمهور و استادانی از کشورهای مختلف دنیا اختتامیه‌اش انجام شد و داوری‌ها طی یک فرآیند دقیق و منظم صورت گرفت.

وی افزود: جشنواره فارابی و صاحبان آثار علمی برگزار شد و وزارت علوم در حال برگزاری نهمین جشنواره برای سال آینده است که به زودی فراخوان آن اعلام می‌شود.

هاشمی یادآور شد: جشنواره فارابی به تدریج جایگاه خود را در سطح کشور به دست می‌آورد و من امیدوارم این جشنواره با نظم بیشتری در زمستان سال ۹۶ برگزار شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار