اجرای سهم سه درصدی اشتغال معلولان در دستگاه‌های دولتی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اجرای سهم سه درصدی اشتغال معلولان در دستگاه‌های دولتی

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به لزوم توجه به مساله اشتغال در کشور، گفت: بحث سهم سه درصدی اشتغال معلولان در دستگاه‌های دولتی یک قانون است و باید به آن عمل شود.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان که امروز (دوشنبه) برگزار شد، ضمن تبریک این روز به دانش‌آموزان استثنایی و جامعه معلولین، اظهار کرد: این نامگذاری‌ها هم برای ما یک فرصت است تا با وظایف خود آشنا شویم و هم فرصتی برای تقدیر و تشکر از کسانی است که این روز به نام آن‌ها نامگذاری شده است.

وی افزود: وظیفه هر حکومت و نظامی است که حقوق اقشار مختلف جامعه را رعایت کند. وقتی این مسوولیت را در حوزه دین مطرح می‌کنیم، مسوولیت‌ها سنگین‌تر می‌شوند. یک معلول باید به حقوقی که در جامعه دارد برسد و کسی نیز مانع او نشود. مهمترین مساله نیز در مورد معلولان، بحث آموزش آن‌ها است.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: امروز توسعه در هر جامعه مبتنی بر آموزش است. چرا که پایه و رکن هر حرفه‌ای، آموزش محسوب می‌شود. دسترسی آسان به مکان‌های آموزشی، وجود مدارس، دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها و اساتید و معلمان زبده را باید برای معلولان فراهم کنیم.

حسن‌زاده گفت: مساله دیگری که در جامعه باید به آن توجه داشته باشیم، مناسب‌سازی معابر برای معلولان است. کسی که معلول است، تنها رنجش باید معلولیت باشد ولی ما خیلی با این نقطه فاصله داریم. حمل و نقل عمومی، خیابان‌ها و پیاده‌روها اصلا برای افراد معلول مناسب نیستند.

وی تاکید کرد: باید حقوق معنوی معلولان را در جامعه ارتقا دهیم. شایستگی‌ها، توانایی‌ها و هنرهای معلولان باید ارتقا داده شود. مثلا می‌توانیم از معلولی که صدای مناسبی دارد، در روزهای جمعه در مصلی برای خواندن اذان استفاده کنیم. باید موفقیت‌های معلولان را به جامعه نشان دهیم و آن‌ها را تشویق کنیم و تسهیلات تکمیلی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان‌کرد: البته کارهای بسیار خوبی در استان صورت گرفته است ولی ما علی‌رغم آموزه‌های دینی خود، از استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته خیلی عقب مانده‌ایم. آموزش‌های دینی ما می‌گوید، هیچ معلولی به دلیل معلولیت نباید از فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی که ارائه می‌شود، محروم بماند اما در جامعه ما این‌طور نیست.

حسن‌زاده گفت: کارهای انجام شده بسیار کم هستند و بخش‌های دیگر باید به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند. بحث سه درصد اشتغال معلولان، یک قانون است و باید به آن عمل شود. معضل و منکر اصلی جامعه امروز ما بیکاری و نبود اشتغال است. اما اینکه مسوولان یک اداره، افراد سالم را به افراد معلول ترجیح می‌دهند تا کار آن‌ها بهتر انجام شود، قابل قبول نیست. اگر معلولی توانایی انجام کار را دارد باید از او استفاده شود.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم به معلولان ترحم شود بلکه باید به آن‌ها توجه کنیم. از خود معلولان نیز می‌خواهم تلاش خود را افزایش دهند. اگر شما یک مشکل دارید، از بخش‌های دیگر وجود خود غافل نشوید. باید فرهنگ‌مان را در این زمینه ارتقا دهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار