اینجا شهیدآباد ایران است + عکس

دسته ها: اخبار

شهید آباد اسم سه روستا در استان های مازندران و فارس است. روستاهایی که با یاد رشادت های رزمندگان و ایثارگرانشان به این نام تغییر یافت.

شهیدآباد بابل

شهید آباد بابل روستایی از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران است.اکثر اهالی این محل دارای پسوند “بائی” می باشند که برگرفته از نام قدیم این روستا که “بائیکلا” نام داشت، می باشد.این روستا حدود 3 هزار نفر جمعیت دارد.

این روستا در سال های دفاع مقدس 33 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. تقدیمجانبازان و شهدای بسیار در دفاع مقدس، موجب شد تا نام این روستا به شهیدآباد تغییر یابد.

پس از سال های دفاع مقدس جمعی از بسیجیان این روستا تلاش نمودند تا با مشورت و همکاری خانواده های معظم شهدای شهیدآباد، مراسم مشترکی را برای شهدا برگزار نمایند. ستاد یادواره شهدای شهیدآباد با محوریت پایگاه مقاومت توحید و باحضور خانواده های محترم شهدای شهیدآباد، شکل گرفت و اولین یادواره در دی ماه 1372 در مسجد جامع شهیدآباد برگزار شد، بعد از آن نیز در طی بیست و یک سال سال، بیست و یک یادواره دیگر بدون وقفه برگزار شده است. هر ساله برنامه های جانبی دیگری بر این یادواره افزوده و حضور جمعیت مشتاقان بیشتر شده است.

این روستا سایت به نام “سی و سه شهید شهید آباد” با نشانی 33laleh.ir دارد که می توانید تصاویر این روستا و برگزاری یادواره های شهدا در سال های پیش را مشاهده کنید. همچنین در این سایت عکس هایی از رزمندگان و شهدای این روستا را می توان یافت.

همچنین این عکس بر روی بنری در ورودی این روستا نصب شده است.

شهیدآباد بهشهر

شهید آباد بهشهر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر در استان مازندران با جمعیت 4 هزار نفر است. این روستا در دل کوهستان قرار دارد.

نام سابق این روستا تروجن نام داشت. بعد از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایثار و نثار تعداد زیادی از شهیدان انقلاب به این نظام این روستا بنام روستای “شهیدآباد” تغییر نام یافته است.

اهالی این روستا از سادات و بسیار علاقمند به ارزشهای مذهبی و سنتهای ایرانی و اسلامی هستند. شهید آباد از جمله مناطقی است که از همان ابتدای انقلاب و با آغاز تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی مردم با اطاعت از امام راحل و بیانیه های آتشین شان به خیابانها ریخته و تظاهرات کردند و اولین شهدای این روستا که سه شهید گرانقدر ” شهید میر شریف مشکواتی، شهید حمزه نجفی و شهید سید مصطفی موسوی”در ۱۶ دی ماه ۱۳۵۷حدود یکماه مانده به پیروی انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسیدند.


این روستا با تقدیم شهدای گرانقدر درقبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی از جمله روستاهای مازندران است که ۵۲ همکلاسی شهید در مکتب دین و اسلام و قرآن تربیت و تقدیم انقلاب کرده است و اهالی این روستا با حضور مستمر و فعال خود در انقلاب و جبهه های حق علیه باطل و با نثار ۵۲ شهید ، ۸ آزاده و ۱۸۷ جانباز دین خود را به انقلاب و ادا کردند و در طول جنگ از جمعیت یکهزار نفری شهید اباد ۶۰۰ رزمنده در جبهه بودند.

هرساله در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) مراسم گرامی داشتی برای یاد و خاطره شهدا در روستای شهید آباد بهشهر برگزار می شود. این روستا در سال های دفاع مقدس 52 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که یک سردار شهید و یک طلبه شهید از فرزندان این روستا هستند. این روستا رتبه ی دوم در تقدیم شهدا به انقلاب اسلامی، نسبت به جعیت خود در بین شهرها و روستاهای ایران دارد.

شهیدآباد خرم بید

شهیدآباد خرم بید روستایی از توابع بخش مشهدمرغاب شهرستان خرم بید در استان فارس و 150 کیلومتری شیراز است.این روستا درسال های دفاع مقدس 43 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. نام این روستا پیش از این چمیان بوده است و اکنون نزدیک به هفتصد نفر جمعیت دارد. شهیدآباد خرم بید علاوه بر 43 شهید، 50 جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. همچنین این روستا یک خانواده 4 شهیدی دارد که این خانواده یکی از دو خانواده 4 شهیدی استان فارس است. تمام افرادی که در این روستا زندگی می کنند به نوعی انتساب فامیلی نزدیکی با شهدا دارند.

شهیدآباد یک خانواده چهارشهیدی به نام های عین الله، نوالدین، محمدشفیع و هدایت الله اکبری، یک خانواده سه شهیدی و پنج خانواده دو شهیدی دارد. همچنین برخی از رزمندگان و جانبازان این روستا بیش از بیست ماه در جبهه ی جنگ بوده اند.

نکته ی قابل توجه تر این است که از جمع 43 شهید این روستا 33 شهید از خانواده ی اکبری ها و 7 شهید از خانواده یوسفی ها هستند. (خبرگزاری دفاع مقدس)

اخبار