برنامه پرابهام اشتغال گسترده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

برنامه پرابهام اشتغال گسترده

در حالی مسئولان دولتی همواره صحبت از اجرای طرح اشتغال فراگیر داشتند که در بودجه ۹۷ طرحی با عنوان «اشتغال فراگیر» بیان نشده است بلکه صحبت از «اشتغال گسترده و مولد»است و همین موضوع باعث گلایه وزارت کاری ها شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه لایحه بودجه از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شد یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین مباحث در لایحه بودجه بحث اشتغال و منابع تأمین اعتبار آن بود که در نهایت به دلایلی از سوی نمایندگان مجلس با کلیات لایجه بودجه 97 مخالفت شد.

دولت در سال 96 دو طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی را در دستور کار قرار داد که در برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر 500میلیارد تومان از محل بودجه 96و 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع بانکی برای تحقق 970 هزار فرصت شغلی و در طرح اشتغال روستایی نیز یک میلیارد و 500 میلیون دلار درنظر گرفت اما به دلیل محقق نشدن تمامی این منابع این طرح‌ها نتواست اهداف دولت را محقق کند.

دولت در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 از عنوان «اشتغال گسترده و مولد» برای سیاست‌های اشتغالزایی استفاده کرده و در متن تبصره 18 و مطالب پیوست بودجه هیچ توضیح بیشتری درباره محتوای این برنامه داده نشده است. تنها سند موجود در زمینه این برنامه فایل پاورپوینتی است که از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ارائه شده است.

*برنامه پیچیده اشتغالزایی

آنچه از این سند برداشت می‌شود اینکه این برنامه نسخه بسط‌یافته برنامه اشتغال فراگیر است به نحوی که علاوه‌بر سرفصل‌های اشتغال فراگیر بر بخش‌های حمل‌ونقل، نوسازی بافت فرسوده و گردشگری تمرکز ویژه‌ای شده است.

دولت مطابق این برنامه با تحقق 66 هزار و 746 میلیارد تومان، یک میلیون و 34 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. با این وجود، هنوز سند مکتوب و رسمی از سوی دولت برای اشتغال گسترده منتشر نشده است. همین برنامه ارائه شده از سوی سخنگوی دولت نیز با ابهام‌های زیادی روبه‌رو است و نسبت این برنامه با برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی به طور دقیق مشخص نشده است.

به طور مثال، مشخص نیست که منابع عنوان‌شده در بخش طرح‌های کشاورزی همان رسته‌های اشتغال فراگیر را دربرمی‌گیرد یا موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. در این برنامه 66 هزار و 746 میلیارد تومان به عنوان کل منابع دیده شده که 18 هزار و 347هزار میلیارد تومان آن آورده بخش خصوصی است. بنابراین کل منابع عمومی و تسهیلات دیده‌شده برای این رقم حدود 48 هزار و 400میلیارد تومان است در حالی که دولت در برنامه خود 73 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی درنظر گرفته بود در نتیجه مشخص نیست اختلاف 25 هزار میلیاردی در برنامه دولت به چه منظور بوده است. علاوه‌بر این، در این برنامه سازمان‌های متولی و مجریان اصلی و نیز نحوه نظارت بر تخصیص منابع و هزینه‌کرد آن مشخص نیست.

محمدباقر نوبخت،رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود از سرمایه گذاری 73.4 میلیارد تومانی در طرح های تولید و اشتغال و 254.3 هزار میلیارد تومانی در طرح های عمرانی خبر داد و گفت: مجموع منابع سرمایه گذاری ها در بودجه سال آینده 327.7 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

*انتقاد از تغییر عنوان «اشتغال فراگیر» در تبصره 18 بودجه

این ابهامات در حالی است که عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال وزارت کار با انتقاد از تغییر عنوان «اشتغال فراگیر» به «اشتغال گسترده و مولد» در تبصره 18بودجه 97توسط مجلس افزود: برای تعیین عنوان «اشتغال فراگیر» مدت‌ها تلاش کردیم تا تمام دستگاه‌ها را قانع و یک هماهنگی در این زمینه ایجاد کنیم.

منصوری در بخش دیگری از اظهاراتش، به اصلاح ماده 131 قانون رفع موانع تولید و ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم اشاره و تصریح کرد: در فرآیند اصلاح این مواد، بخش خدمات نیز اضافه خواهد شد تا این بخش از کشور که بخش قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده، بتواند از مزایای قوانین بهره‌مند شود.

وی با انتقاد از عدم تأمین اعتبارات اشتغال برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زا گفت: در حال حاضر برای اجرای سیاست‌های فعال بازار کار که طی دو سال گذشته برای آن مانور داده‌ایم، هیچ اعتباری نداریم و تاکنون سازمان برنامه و بودجه یک ریال برای اجرای سیاست‌های اشتغالزایی تأمین نکرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار