سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شش راهکار برای جبران کمبود معلم در کشور مطرح کرد.
سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اعلام ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در خصوص جذب 25 هزارنیرو و عدم تخصیص ردیف استخدامی آنها از جانب سازمان اداری و استخدامی گفت: اشکال اساسی در بحث تأمین نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش , نبود عددی واحد برای کمبود نیرو میباشد؛ این عدد برای کمیسیون آموزش، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش واحد نیست.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید این دستگاهها به یک عدد واحد درخصوص کمبود نیروی انسانی مورد نیاز برسند؛ بطورمثال وزارت آموزش و پرورش نیروهای حقالتدریسی، سرباز معلم و نهضتیها را برای خود به عنوان نیروی مشغول به کار حساب میکند و از سوی دیگر سازمان اداری و استخدامی با استناد به ردیفهای استخدامی از میزان آنها مطلع شود و سازمان برنامه و بودجه نیز تعداد دانشآموزان را بر تعداد معلم تقسیم میکند و از کافی بودن تعداد معلمان سخن میگوید؛ نبود آمار واحد باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.
این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: نظر وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه بودجه متفاوت است؛ از نظر سازمان برنامه و بودجه نمیتوان به یک دانشآموز که در یک روستا زندگی میکند، معلم داده شود؛ این درحالی است که طبق قانون، وزارت آموزش و پرورش باید برای همان یک دانشآموز معلم تأمین کند.
میرزاده بیان کرد: در جلسه گذشته کمیسیون آموزش از سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آمورش و پرورش دعوت کردیم تا در مورد نیروی انسانی مورد نیاز، ردیف بودجه و ردیف استخدامی به یک عدد واحد برسیم؛ خوشبختانه در این جلسه وزارت آموزش و پرورش در یک پیشنویس نیازهای دقیق خود را اعلام کرد و ما این پیشنویس را در اختیار سازمانهای اداری و استخدامی و برنامه و بودجه دادیم و مقرر شد که اشکالات این پیشنویس را مشخص کنند و در یک بحث تخصصی به یک عدد واحد برسیم و یا اگر بدون اشکال بود، مورد تأیید قرار بگیرد تا نیازها برطرف شود.
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان در مجلس با بیان اینکه یک هفته به آنها مهلت داده شد تا نظر خود را اعلام کنند، ادامه داد: اگر سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش به یک عدد واحد در کمبودها رسیدند، در آن موقع باید برای رفع این کمبودها چارهای اندیشید.
نماینده مردم گرمی در مجلس افزود: برای رفع این کمبودها چندین راه وجود دارد؛ نخست نیروهای بلاتکلیف حقالتدریسی مجوز استخدام بگیرند تا با استخدام آنها مشکل حل شود؛ دوم نیروهایی که در معرض بازنشستگی قرار دارند، مدت اشتغال به کارشان تمدید شود؛ سوم مجوزی برای جذب سربازمعلمان داده شود؛ چهارم از نیروهای مازاد در بخش اداری برای حل کمبود نیرو استفاده شود؛ پنجم در استانهایی که مازاد نیرو وجود دارد به استانهای نیازمند نیرو، منتقل شوند؛ ششم شیفت عصر برای مدارسی که تنها شیفت صبح دارند، گذاشته شود تا با معلمانی که دوست دارند در شیفت عصر هم کار کنند، این کمبود جبران شود.
میرزاده خاطرنشان کرد: نکته مهم برای رفع کمبودها، جذب در آینده است که قانون از دانشگاه فرهنگیان سخن گفته است؛ ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بسیار بالا است و حتی از 25 هزار نفر نیز میتواند بیشتر باشد و میتواند تمام کمبودها را جبران کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سازمان اداری و استخدامی ردیف نمیدهد، بابت نبود عددی واحد است در حالی که اگر به عدد واحد برسند، این سازمان ردیف مورد نیاز را تأمین خواهد کرد./