جذب نخبگان در کشور هنوز سامان ندارد/ پژوهش در کشور یتیم است/ افزایش ۱۲ درصدی بودجه پژوهش در سال ۹۶

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جذب نخبگان در کشور هنوز سامان ندارد/ پژوهش در کشور یتیم است/ افزایش ۱۲ درصدی بودجه پژوهش در سال ۹۶

علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد در مراسم هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: تاسیس دانشگاه آزاد از دستاوردهای انقلاب است و این مرکز با نفس گرم و روحانی امام و پشتوانه رهبری شکل گرفته است.

وی بیان کرد: اعضای هیات امنای این دانشگاه بودجه را تصویب کرد و توصیه ویژه ای بر پژوهش کاربردی و ارتقای سطح کیفی شده است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد عنوان کرد: انسان همیشه در حال ضرر است، زیرا با گذشت زمان بهترین گوهر یعنی وقت و عمر خودش را از دست می‌دهد که اگر چیزی به دست نیاورد دچار ضرر شده است.

ولایتی تاکید کرد: پژوهش‌ها باید هدفمند و کاربردی باشد و در این راستا دانشگاه آزاد با وزارت بهداشت، نفت، صنعت، معدن و تجارت تعامل خوبی دارد و باید از بودجه دانشگاه‌ها در جهت شناسایی استعدادهای دانشگاهی و بورسیه آنها استفاده شود و متاسفانه باید بگویم که جذب نخبگان در کشور سامان ندارد.

وی عنوان کرد: در راستای توانمند‌سازی استادان کارهای خوبی صورت گرفته و باید فرهیختگان نابغه در قسمت‌های مختلف شناسایی و جذب شوند.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد بیان کرد: من خدا رو شکر می‌کنم که این حکم به وسیله مقام معظم رهبری به من اعطا شد تا بتوانم راه مرحوم رفسنجانی را ادامه دهم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد در سفارت‌خانه‌هایی با مزد و یا بی مزد آدم بیگانه بوده و نخبگان جوان را شناسایی و به کشورهای اروپایی و آمریکا معرفی می‌کنند که این می‌تواند ضرر بزرگی را به کشور وارد کند.

ولایتی تصریح کرد:دانشگاه باید در بورسیه کردن استعدادهای برتر تلاش بیشتری کند که اگر این کار ساماندهی شود در آینده سبب منشأ تحول در کشور خواهیم شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد متعلق به مردم است، افزود: این دانشگاه با هزینه خود مردم شکل گرفته است و والدین با زحمت فراوان سعی می‌کنند که فرزند‌انشان را راهی دانشگاه کنند و هیچ کشوری در دنیا مثل ایران نیست که به علم آموزی و دانشگاه علاقمند باشد و این دانشگاه مدیون زحمات فراوان مرحوم هاشمی است.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه کشورمان از پتانسیل علم آموزی برخوردار است، افزود: دانشگاه جندی‌شاپور اولین مرکز علمی دنیا محسوب می‌شود که در آن زبان‌های سانسکریت و پهلوی تعلیم داده می شد و ایران دارای مشاهیر بزرگی مانند خواجه نصیرالدین طوسی و رشید تبریزی است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی باید فرهنگ ایرانی –اسلامی را ترویج دهد و در این راستا الگو باشد و مبانی اسلامی باید در همه واحدهای دانشگاهی رعایت شود و دانشجویان این دانشگاه باید افرادی معتقد و باب فرهنگ این کشور باشند به طوریکه اگر واحد دانشگاهی در شهری تاسیس شد سبب تقویت فرهنگی آن شهر شود.

ولایتی با بیان اینکه پژوهش در کشور یتیم است، اظهار کرد: بودجه پژوهش تصویب می‌شود، اما مسیر تخصیص آن با پیچ و خم‌های زیادی مواجه می‌شود. در کشورهای خارجی سهم پژوهش از بودجه 12 برابر آن چیزی است که در کشور ما تخصیص می‌یابد.

وی عنوان کرد: ما باید در دانشگاه آزاد شاهد ارتقای سطح کیفی مقالات باشیم و در سطح جهانی میزان ارجاعات به این مقالات افزایش پیدا کند که در این زمینه خوشبختانه مقالاتی به وسیله دانشمندان کشور نوشته شده است که بیش از 500 ارجاع از آن داشته است.

ریس هیات موسس دانشگاه آزاد افزود: علم باید به فناوری تبدیل شود و اقتصاد دانش‌بنیان یک مسئله جدی در کشور است که ما باید آن را در کشور جاری کنیم.

ولایتی ادامه داد: کشور کره منابع زیر‌زمینی خاصی ندارد و سال‌های فراوانی درگیر جنگ و اشغال بوده اما بخاطر کوشش و همت بالای نیروی انسانی‌اش امروز به یکی از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سه درصد از تولید ناخالص ملی صرف پژوهش می‌شود و این رقم در مجلس به تصویب رسیده اما هنوز اختصاص پیدا نکرده و متاسفانه باید بگویم که پژوهش یک امر مظلوم و یتیم در کشور است.

ریس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: واحدهای دانشگاهی باید از بودجه خودشان صرف جذب نوابغ همان واحد کنند و این افراد را در دانشگاه جذب کنند.

ولایتی تبدیل علم به فناوری را نیز از دیگر نکات حائز اهمیت عنوان و خاطرنشان کرد: تا چه زمانی باید تنها لفظ اقتصاد دانش بنیان را مورد تاکید قرار دهیم و اقدام موثری در این راستا انجام ندهیم. البته آنچه که طی این سال‌ها در کشور انجام شده است خوب بوده، اما کافی نیست.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار