سفر دکتر جراح در تونل زمان

دسته ها: اخبار

این محصول سال 2012 رسانه تلویزیون کره جنوبی، نمایش موفقیت‌آمیزی در سرزمین مادری داشت و جوایز متعدد تلویزیونی را در این کشور آسیایی به دست آورد.

مجموعه سرنوشت با نام «دکتر بزرگ» هم شناخته می‌شود و حال و هوایی فانتزی و رمانتیک دارد و در زمره درام‌های پزشکی هم قرار می‌گیرد. درام‌های پزشکی محبوبیت بسیار زیادی در سطح بین‌المللی داشته و هنرمندان تلویزیونی همیشه گوشه چشمی به تولید این محصولات دارند.

مجموعه پربیننده ER یکی از این مجموعه‌هاست که الهام‌بخش تولید درام‌های پزشکی در بقیه کشورهای جهان هم بوده است. سازندگان سرنوشت هم گفته‌اند آن را با الهام از این کار موفق دهه 90 میلادی تلویزیونی تولید کرده‌اند. فیلمنامه این درام پزشکی کره‌ای را سونگ‌جی‌تا نوشته است. او از چهره‌های فعال تلویزیون و متخصص نگارش فیلمنامه درام است. تیم دو نفره کیم جونگ هاک و شین یونگ هویی وظیفه کارگردانی 24 اپیزود آن را به عهده داشته‌اند. در حالی که در کشورهای بزرگ جهان، مجموعه‌های سه تا پنج قسمتی لقب مینی‌سریال را می‌گیرند، اما کره‌ای‌ها «سرنوشت» 24 قسمتی را یک مینی‌سریال می‌دانند. علت اصلی این است که مجموعه‌های درام کره‌ای معمولا بسیار طولانی است و در بیش از صد اپیزود تهیه و تولید می‌شود.

لی مین‌هو و کیم هی سون بازیگران اصلی سرنوشت هستند. هر دو بازیگر در سال 2012، جوایز بهترین بازیگران زن و مرد بیستمین دوره مراسم جوایز فرهنگ و سرگرمی کره را در بخش مینی‌سریال گرفتند. این مجموعه در این مراسم نامزد دریافت جوایز بهترین درام تلویزیونی و کارگردانی هم بود. تفاوت عمده مجموعه با کارهای مشابه تاریخی در فانتزی بودن است. تولیدکنندگان درام‌های دوره‌ای تاریخی در کره جنوبی معمولا آنها را به گونه‌ای تولید می‌کنند که اثری از فانتزی در آنها پیدا نمی‌شود. رسانه‌های گروهی و منتقدان تلویزیونی هم می‌گویند سازندگان سرنوشت با اضافه کردن عنصر فانتزی به آن خطر کرده‌اند. البته آنها عقیده دارند این خطر با موفقیت همراه بوده است و تماشاگران کره‌ای واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند. منتقدان تلویزیونی کره همچنین پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های آینده، برنامه‌سازان تلویزیونی در درام‌های تاریخی خود استفاده بیشتری از عنصر فانتزی خواهند کرد. شبکه تلویزیونی SBS کره که پخش‌کننده سرنوشت بود، پس از نمایش موفقیت‌آمیز آن از چهره‌های جوان مستعد دعوت به همکاری در تولید مجموعه‌های درام تاریخی با حال و هوای فانتزی کرد.

داستان سرنوشت درباره یک جراح پلاستیک مدرن با بازی کیم هی‌سون است. وی پس از آن که به شکلی اسرارآمیز ربوده می‌شود، ناباورانه خودش را در دوران گوریه‌او می‌بیند که 700 سال قبل حیات داشته است. وی پس از سفر به گذشته و حضور در یک دوره تاریخی با ماجراجویی‌های متنوعی روبه‌رو می‌‌شود. آشنایی این خانم دکتر با یک سلحشور بی‌باک (با بازی لی‌ مین‌هو) او را در موقعیت‌های تازه‌ای قرار می‌دهد. این مرد سلحشور رهبر گارد سلطنتی است و ماجراجویی‌های خودش را دارد. بزودی خانم دکتر هم درگیر این ماجراجویی‌ها شده و البته به این جوان دل می‌بندد. نام کره‌ای فیلم‌ معنی دوگانه‌ای را با خودش حمل می‌کند.

در کنار ترجمه آن به سرنوشت، می‌توان آن را «عدالت» هم خواند. عدالت، یکی از بحث‌های اساسی موجود در قصه مجموعه است و بارها در طول داستان مورد بحث و صحبت قرار می‌گیرد. برخی منتقدان تلویزیونی از خط اصلی قصه که اختصاص به بازگشت به گذشته و سفر در دل زمان دارد، انتقاد کرده و آن را بسیار رویایی و غیرقابل باور ارزیابی کرده‌اند. آنها می‌گویند سازندگان سرنوشت باید راه دیگری برای سفر شخصیت‌ محوری داستان به 700 سال قبل و گذشته‌های دور پیدا می‌کردند.

لی مین‌هو یکی از دو بازیگر اصلی مجموعه، شهرتی فراتر از مرزهای کره دارد و در اکثر کشورهای آسیای دور دارای محبوبیت بسیار زیادی است. همین نکته به کمک مجموعه سرنوشت آمد و خیلی زود از تلویزیون‌های بیشتر کشورهای آسیای جنوب‌شرقی به نمایش درآمد. تماشاگران ژاپنی، سنگاپوری، مالزیایی و اندونزیایی استقبال خیلی زیادی از سرنوشت کردند. رسانه‌های گروهی کره‌‌ای می‌نویسند تماشاگران مجموعه در ژاپن، بسیار بیشتر و بالاتر از تماشاگران کره‌ای آن بوده است. موفقیت و محبوبیت مجموعه در ژاپن به قدری زیاد بود که بلافاصله پس از پایان پخش آن از شبکه تلویزیونی NOTTV، از یک شبکه پربیننده دیگر به نام KNTV پخش شد. اهل فن در کره جنوبی، موفقیت سرنوشت را از زاویه دیگری نگاه و مطرح می‌کنند. این درام تاریخی بیش از 10 درصد کل تماشاگران تلویزیونی را در کره از آن خود کرد، اما با آن که این رقم بالاتر از میزان موفقیت بسیاری از کارهای رسانه تلویزیون است، اهل فن می‌گویند پخش آن با شکست مالی همراه بوده است. اشاره آنها در این رابطه به هزینه‌های کلان و بسیار بالای سرنوشت است. به گفته آنها، زمانی که درصد بینندگان مجموعه در کنار رقم کلان هزینه تولید آن قرار می‌گیرد، حاصل کار یک شکست مادی و معنوی است. به همین خاطر، این گروه از اهل فن، سرنوشت را بزرگ‌ترین شکست تلویزیونی سال 2012 معرفی کرده‌اند. با این حال، سازندگان مجموعه با رد این ادعا به دفاع از آن برخاسته و سرنوشت را یکی از بهترین و موفق‌ترین کارهای خود در قاب کوچک دانستند.

ویکلی آسیا / مترجم: کیکاووس زیاری

اخبار