نگرانی داوطلبان آزمون دکتری وزات بهداشت درباره تغییرات این آزمون + پاسخ وزارت بهداشت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

نگرانی داوطلبان آزمون دکتری وزات بهداشت درباره تغییرات این آزمون + پاسخ وزارت بهداشت

در هفته های گذشته انتشار مواد دروس و ضرایب آزمون دکتری سال تحصیلی 98-97 روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفت. با توجه به اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی و اطلاعیه منتشر شده تغییراتی در منابع برخی دروس و ضرایب آزمونی به وجود آمد که این تغییرات موجبات نگرانی داوطلبان را فراهم آورد به نحوی که برخی دانشجویان داوطلب آزمون دکتری 97 در تماس با ایسنا ضمن ابراز نگرانی از تغییرات بوجود آمده و احتمال تغییرات در آینده این تغییرات را غیرکارشناسی خواندند.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد این داوطلبان معترض، تغییرات ایجاد شده در دروس و ضرایب این آزمون، امکان قبولی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در برخی رشته ها را افزایش می دهد در حالیکه الزاما این فارغ التحصیلان دانش بیشتری از دیگر شرکت کنندگان در این آزمون ندارند.

به گفته داوطلبان این آزمون، تغییرات جدید در مجموعه بندی‌های دروس آزمون دکتری وزارت بهداشت نه تنها اصولی و متناسب با ظرفیت تحصیلی شرکت کنندگان در این آزمون نیست بلکه فضا را به سمتی می‌برد که شرایط رقابت سالم در این آزمون از بین خواهد رفت.

“م. ف” داوطلب آزمون دکتری رشته ژنتیک پزشکی در این‌باره اظهار می‌کند: طی هفته‌های گذشته ضرایب و مواد امتحانی جدید آزمون دکتری تخصصی اعلام و مشخص شد که دروس به صورت مجموعه‌ای شده‌اند. به عنوان مثال بیوتکنولوژی و پزشکی مولکولی در یک مجموعه قرار گرفته اند که این کار با ماهیت ph.d تخصصی تفاوت دارد.

این دانشجوی رشته ژنتیک پزشکی می‌گوید: دومین مساله‌ای که اساتید بورد ژنتیک پزشکی و دانشجویان با آن مشکل دارند این است که سال های قبل منابع ژنتیک مثل ژنتیک بالینی ، ژنتیک انسانی ، ژنتیک جمعیت ،‌مونو ژنتیک و مهندسی ژنتیک و …. بودند در حالیکه بر اساس تغییرات جدید این رشته‌ها تجمیع شده و به عنوان درسی به نام “ژنتیک انسانی” در نظر گرفته شده‌اند که این مساله بسیار عجیب است. البته عجیب‌تر این است که فقط 60 سوال با ضریب 5 برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: مساله بعدی این است که برای مجموعه‌ای کردن رشته‌ها، یک درس بیوشیمی با ضریب 2 اضافه کرده‌اند که اصلا در چارت تخصصی کارشناسی ارشد در وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود ندارد.

“م.ف” در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر داوطلبان آزمون دکتری نگران هستند، برای اینکه تصور می‌کنند بلایی که سر دانشجویان علوم آزمایشگاهی آمد برای دانشجویان ژنتیک و دیگر دانشجویان علوم پایه نیز اتفاق بیفتد و این دانشجویان نیز دیگر هیچ آینده‌ای نخواهندداشت. موارد مطرح شده در حالی است که مسئول آزمون سازی‌های وزارت بهداشت در مصاحبه ای با ایسنا در سال گذشته گفته بودند تا سه سال آینده منابع آزمون های وزارت بهداشت تغییر نخواهد کرد در حالیکه هم اکنون هم روش آزمون و هم منابع عوض شده است.

وی با اشاره به اضافه شدن استعداد تحصیلی به مواد آزمونی دکتری تخصصی می گوید: این همه تغییر در حال حاضر که چند ماه به آزمون باقی مانده است مشکلات زیادی را برای داوطلبان ایجاد می‌کند و افرادی که از تابستان برنامه‌ریزی درسی خود را انجام داده‌اند با عوض شدن منابع آزمون دچار مشکل خواهند شد.

“ر. ص” داوطلب آزمون دکتری نیز با انتقاد از تغییر منابع آزمون دکتری وزارت بهداشت اظهار می‌کند: ضرایب و مواد امتحانی جدید کنکور دکترای تخصصی وزارت بهداشت به شدت غیر کارشناسی هست به طوریکه در رشته ژنتیک پزشکی بسیاری از دروس اصلی و پایه ژنتیک مثل ژنتیک سرطان ، ژنتیک مولکولی و … حذف شده و در عوض درس بیوشیمی که هیچ ارتباط نزدیکی با ژنتیک ندارد جایگزین شده است.

وی ادامه می دهد: از طرفی رشته‌های زیست فناوری و پزشکی مولکولی که رشته های کاملا متفاوتی هستند در تغییرات جدید وزارت بهداشت مواد و ضرایب امتحانی کاملا یکسانی دارند که این مساله به هیچ وجه منطقی نیست.

این داوطلب آزمون دکتری بیوتکنولوژی اظهار می‌کند: همچنین درسی به عنوان استعداد تحصیلی به دروس اضافه شده است که به جز گرفتن وقت داوطلبان آزمون حاصل دیگری ندارد.

“ر.ص” می گوید: همه اینها در حالی است که مسئولین وزارت بهداشت در اواخر سال 95 طی مصاحبه ای با ایسنا اظهار کرده بودند منابع تا 3 سال آینده تغییر نمی کند اما در حال حاضر با این تغییرات بی موقع و غیر کارشناسی داوطلبان دچار نگرانی شده‌اند.

این داوطلب آزمون دکتری ادامه می‌دهد: متاسفانه در سال های اخیر هیچ روند ثابتی برای آزمون دکتری وجود نداشته است و از روش آزمون تا تاریخ و منابع آزمونی بارها تغییرات زیادی اعمال شده است و در حال حاضر نیز با وجود اینکه بسیاری از داوطلبان برنامه ریزی درسی خود را از چند ماه پیش شروع کرده اند شاهد این تغییرات غیر اصولی هستیم و این مساله برای رشته‌های مهمی هم چون پزشکی که در آینده با سلامت مردم سر و کار دارند موضوع حائز اهمیتی است.

همچنین اضافه شدن درس استعداد تحصیلی به مواد آزمونی، آزمون دکتری وزارت بهداشت یکی دیگر از مسائلی است که داوطلبین آزمون دکتری 97 آن را غیر اصولی و موجب اتلاف وقت شرکت کنندگان در این آزمون می‌دانند.

“ه. ق” داوطلب دکتری ژنتیک پزشکی با بیان اینکه قبلا در کنکور دکتری، ژنتیک پزشکی صرفا دروس تخصصی مطالعه می شد می گوید: در سال های گذشته فقط 5 تا 6 درس با ضرایب مشخص وجودداشت اما در سال جاری تعداد کل سوالات ژنتیک به 60 سئوال رسیده و اصلا مشخص نیست که کدام چه ضریبی دارد و درسی نیز اضافه شده به اسم بیوشیمی که این مسال نیز در نوع خود عجیب است.

وی ادامه می دهد: در وزارت بهداشت افرادی که تمایل دارند در رشته ژنتیک انسانی ادامه تحصیل دهند باید از کارشناسی این رشته را بخوانند و سه درس اصلی ژنتیک و سلولی و بیوشیمی را بگذرانند و در دوره ارشد هم هیچ واحدی به اسم بیوشیمی وجود ندارد در حالیکه هم اکنون طبق مجموعه جدیدی که اعلام شده است 40 سوال بیوشیمی با ضریب دو در آزمون دکتری ژنتیک پزشکی لحاظ شده است در حالیکه از همان دوره ارشد به بعد دانشجویان ژنتیک بیوشیمی را کنار می‌گذارند بنابراین دانشجویان رشته بیوشیمی شانس قبولی بیشتری دارند.

این داوطلب آزمون دکتری رشته ژنتیک پزشکی می افزاید: به نظر می رسد مسئولین به دنبال این هستند که اسم ژنتیک پزشکی را حذف کنند به دلیل اینکه اسم درس و مجموعه را نیز به ژنتیک انسانی تغییر داده‌اند. در ابتدا که این اطلاعیه را داده بودند وزارت بهداشت اسم ژنتیک پزشکی را حذف کرده و تنها ژنتیک گفته شده بود.

وی می افزاید: به نظر می‌رسد این موضوع بر می‌گردد به اینکه سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است که فارغ التحصیلانph.d علوم پایه نباید پزشک باشند و به این افراد شماره نظام پزشکی داده نمی‌شود و اعتراضاتی به این مساله صورت گرفت و در نهایت درست شد چرا که طبق قانون باید شماره نظام پزشکی را به این افراد می‌دادند.

“ه.ق” می‌گوید: در دفترچه کنکور سراسری سال جاری نیز ژنتیک حذف شده و به نظر می‌رسد اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت در خصوص منابع دکتری حرکت سوم در راستای خارج کردنph.d های علوم پایه وزارت بهداشت از بالین باشد.

این داوطلب آزمون دکتری وزارت ژنتیک پزشکی ادامه می دهد: کاملا مشخص است برای مشخص کردن این رشته‌ها کار کارشناسی انجام نشده است چرا که در زیرگروه شماره 14 که ژنتیک پزشکی است پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی پزشکی ادر کنار هم هستند، در حالیکه اینها دو رشته مختلف هستند تمام درس ها و ضرایب و تعداد سئوالات یکی است و هیچ تفاوتی ندارد و این مساله اصلا با عقل جور در نمی آید.

وی می گوید: برای اینکه این مشکلات حل شود می توانند هر درسی را در یک زیر گروه بیاورند و وارد گروه دیگر نکنند تا داوطلبان برخی رشته ها به خاطر رشته های دیگر ضرر نکنند.

تغییرات غیر کارشناسی در آزمون دکتری فضای رقابت را ناسالم می کند

“ل.م ” داوطلب آزمون دکتری بیوتکنولوژی می گوید: درس اصلی رشته ما ایمونولوژی و ما این درس را به خوبی مطالعه کرده ایم اما در حال حاضر طبق جدول آزمونی اعلام شده از سوی مرکز سنجش پزشکی، افرادی قرار است در آزمون دکتری شرکت کنند که از رشته‌هایی هستند که این درس را نگذرانده‌اند و جای سئوال دارد که این افراد چطور می‌توانند حالیکه کوچکترین اطلاعی از ایمنی شناسی ندارند در رشته بیوتکنولوژی پزشکی شرکت کرده و سپسد در این رشته فعالیت کنند.

وی ادامه می‌دهد: رشته بیوتکنولوژی در خصوص ساخت واکسن است و برای ساخت واکسن باید ایمنولوژی را آموزش دیده باشیم و رشته بیوتکنولوژی بدون ایمنی شناسی اصلا معنی ندارد. در این رشته دستکاری‌های ژنتیکی انجام می‌شود و اصل این دستکاری های ژنتیکی روی قسمت های ایمونولوژیکی ژن‌ها است و این جای سئوال دارد که چطور داوطلبان برخی رشته‌ها بدون گذراندن دروس تخصصی می‌توانند وارد این رشته شوند.

این داوطلب آزمون دکتری وزارت بهداشت ادامه داد: البته درس بیوانفورماتیک نیز حذف شده ولی مساله مهم تر،‌موضوع درس ایمنی شناسی است چراکه بیو انفورماتیک در مورد نرم افزارهایی است که داده‌های ژنتیکی را وارد آن نرم افزار می‌کنند و از آن طریق می‌توان اطلاعات ژن ها را به دست آورد اما در حال حاضر این درس نیز حذف شده و کسی که بخواهد آن‌ را یاد بگیرد باید برود در کارگاه‌ها و با استفاده از کتاب های نوشته شده در این زمینه شخصا این کار را انجام دهد، بنابراین میتوان خلاء درس بیو انفورماتیک را به طریقی حل کرد اما ایمنی شناسی اساس بیوتکنولوژی است و حذف آن ضربه سنگینی به آموزش این رشته می‌زند.

این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ایمنولوژی می گوید: ورود افراد از رشته های دیگر موجب می‌شود که این افراد در دوران دانشجویی و پس از آن نتوانند بازدهی مناسب را داشته باشند و در نتیجه بازدهی که کشور باید از فارغ التحصیلان دکتری بیوتکنولوژی بگیرد ممکن نمی‌شود در حالی که قبولی آن‌ها بدون مطالعه درس ایمونولوژی در آزمون دکتری راحت است و این مساله موجب می‌شود رقابت سالمی هم در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اضافه شدن درس استعداد تحصیلی در آزمون دکتری ادامه می دهد: درس استعداد تحصیلی با وجود اینکه در وزارت علوم بازدهی مناسب نداشته است اما در وزارت بهداشت نیز اضافه شده است.

“ل. م” می‌گوید: چرا باید به جای اختصاص وقت برای دروس اختصاصی، برای تست هوش وقت بگذاریم در حالیکه ما این دوره ها را خیلی سال پیش گذرانده‌ایم و هوش خود را نشان داده‌ایم.

وزارت بهداشت رویه ثابتی برای آزمون دکتری در نظر بگیرد

“م. س” یکی دیگر از داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت در رشته بیوشیمی با انتقاد از اینکه منابع آزمون دکتری وزارت بهداشت در سال 97 تغییر کرده و ضرایب نیز عوض شده است، اظهار می کند: برای دکترای بیوبالینی درس فیزیولوژی حذف و استعداد و سلولی مولکولی اضافه شده است.

وی ادامه می دهد: ضریب بیوشیمی از هشت به پنج کاهش پیدا کرده و درس سلولی مولکولی ضریب 2 و استعداد تحصیلی ضریب 1 گرفته است.

این داوطلب آزمون دکتری با انتقاد از تغییرات پی در پی در نحوه برگزاری آزمون دکتری گفت: هر سال یکسری تغییرات در این آزمون اعمال می‌شود و هیچ وقت رویه ثابتی برای آن وجود نداشته است.

وی تاکید می کند: در سال های گذشته آزمون دکتری به طور آمایشی برگزار می‌شد و بعد این روش به غیر آمایشی تغییر کرد و تاریخ برگزاری آزمون نیز هر ساله تغییر می‌کند و امسال نیز علاوه بر تغییر روش آزمون تغییرات عجیبی در دروس و مجموعه بندی رشته ها صورت گرفته است.

“م. س” اظهار می‌کند : بهتر است وزارت بهداشت رویه ثابتی برای برگزاری آزمون دکتری در نظر بگیرد و با تغییرات پی در پی داوطلبان دچار سردرگمی و نگرانی نشوند.

در بازنگری دروس منافع کشور در نظر گرفته می شود نه منافع افراد

در پاسخ به انقادات و نگرانی‌های مطرح شده از سوی داوطلبان آزمون دکتری 97 وزارت بهداشت، دکتر حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه منابع آزمون دکتری تخصصی توسط معاونت آموزشی تعیین نمی شود و تغییری نیز در منابع آزمون ایجاد نشده است گفت: اینکه چه رشته هایی می توانند در آزمون شرکت کنند به برنامه آموزشی رشته ها مربوط می شود که در این خصوص ما بر اساس ضوابط و مقررات ملزم هستیم حداقل هر 5 سال یک بار این دروس را بازنگری و به روز کنیم به دلیل اینکه علوم در حال تغییر هستند و و برنامه های آموزشی قدیمی قابل استفاده نیستند و طبیعتا دانشجویانی که از رشته های مختلف وارد می شوند باید با علوم، تکنیک و فنون جدید آشنا باشند.

وی افزود: بازنگری که هر 5 سال یک بار در دروس مختلف انجام می شود اجزاء مختلفی دارد و شامل این موضوع که دانشجویان از چه رشته هایی می توانند وارد مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد شوند می شود چرا که مرتبا رشته های جدید ایجاد در حال ایجاد است و افراد ورودی رشته های مختلف تغییر پیدا می کنند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: برخی افراد ظاهر تغییرات را می بینند در حالیکه وقتی برنامه های آموزشی بازنگری می شود یک بخش موضوع این است که چه رشته هایی با چه مدرکی می‌توانند در مقطع دکتری وارد شوند در حالیکه مراحل دیگری نیز وجود دارد بر این مبنا که وقتی وارد شدند چه درس‌هایی را باید بگذرانند و چگونه ارزیابی شده و فارغ التحصیل شوند و جایگاه شغلی مناسب آنها چیست و این مسائل اجزاء برنامه است که با بازنگری در آزمون تغییر می کند.

اکبری با اشاره به اینکه برخی اعتراض می کنند که تغییرات در برخی رشته ها و مجموعه ها شانس قبولی رشته های دیگر را کم کرده و شانس برخی رشته ها را زیاد کرده است. در حالیکه آنچه در وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد فراتر از این مساله است و اینکه چه افرادی در چه رشته هایی وارد شوند می‌توانند توانمند تر عمل کنند و چه فارغ التحصیلانی از مقاطع کارشناسی در چه رشته هایی شایسته تر عمل می‌کنند و در آینده می توانند خدمات بهتری ارائه دهند مورد توجه هستند.

اکبری افزود: همچنین تلاش می‌شود وقتی فردی با کارشناسی ارشد رشته ای وارد مقطع دکتری می شود انرژی زیادی برای آموزش وی صرف نشود و فرد توانمندی وارد رشته شود که با توانمندی بالاتری از مقطع دکتری فارغ التحصیل شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اینکه هر فردی از هر مقطعی وارد مقاطع بالاتر شود به صلاح مملکت نیست و نمی تواند ارتقا کیفیت آموزش را به دنبال داشته باشد وبه همین دلیل باید شرایطی ایجاد شود تا افرادی که توانمند تر هستند وارد مقاطع دکتری شوند و این شانس دادن و شانس گرفتن نیست و شخصی دیدن موضوع نیست ولی بیرون از وزارت بهداشت افراد منافع شخصی را می بینند و می گویند تغییرات کارشناسی نشده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: افراد متخصص زیادی ساعت ها بر روی رشته های مختلف دکتری تخصصی بحث و بررسی کرده و بر اساس اطلاعات و سوابق موجود در دنیا و اینکه چه مساله ای به صلاح کشور هست تصمیم گیری کرده اند. و آنچه در وزارت بهداشت دولت یازدهم انجام شده و در دولت دوازدهم قطعا پیگیری می شود سلامت کلی و منافع جامعه است و منافع صنفی و فردی از توجه کمتری بر خوردار است هر چند که ممکن است آنچه به صلاح کشور است با منافع شخصی و صنفی افراد تناقض داشته باشد.

به نظر می رسد شنیدن صدای داوطلبان آزمون دکتری وزارت بهداشت و بررسی و پاسخگویی مسئولان وزارت بهداشت به نگرانی های آن‌ها و همچنین ایجاد روند یکپارچه و پایدار برای آزمون گیری در علوم پزشکی یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود تا ضمن ایجاد آرامش خاطر برای داوطلبان و جلوگیری از سردرگمی آن ها برای مطالعه و شرکت در آزمون‌ها، سلامت مردم به دلیل روش های آزمون گیری در آزمون‌های پر اهمیتی همچون دکتری در آینده دستخوش تصمیم گیری های مقطعی نباشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار