۲۷۰ سهمیه کارورزی برای خرمشهر تعیین شد

دسته ها: اخبار استان اخبار

فرماندار خرمشهر گفت: سهمیه جذب ۲۷۰ نفری دانش آموختگان به خرمشهر اختصاص داده شد که این تعداد می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال در این شهرستان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حیدری بعد از ظهر امروز در جلسه شورای اشتغال شهرستان خرمشهر که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی برای جذب سهمیه ۲۷۰ نفری کارورزی مهم است و باید در خصوص جذب سهمیه ۲۷۰ نفری دانش آموختگان شهرستان خرمشهر از طریق صداوسیمای مرکز آبادان، رسانه و خبرگزاری‌ها اطلاع‌رسانی انجام شود.

فرماندار خرمشهر طرح به‌کارگیری کارآموز از میان دانش آموختگان مقاطع کارشناسی به بالاتر را فرصتی برای اشتغال در این شهرستان دانست و گفت: بحث کارورزی دانش آموختگان مراکز آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهم‌ترین دستور کار این جلسه بود چرا که دولت در راستای کمک به واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت دانش آموختگان، مشوق‌های مالیاتی، بیمه‌ای و یارانه دستمزد را برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته است.

وی افزود: همه دانش آموختگان این شهرستان می‌توانند از این فرصت استفاده و در سامانه پیش‌بینی شده ثبت نام و قرارداد لازم را با کارفرما و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کنند.

حیدری با بیان اینکه از دانش آموختگان درخواست می‌شود تا در سامانه تعیین شده ثبت‌نام کنند، عنوان کرد: امکان اینکه این کارورزان جذب واحدهای تولید شوند، بسیار بالاست و بر همین اساس از همه دانش آموختگان خرمشهری درخواست می‌شود که هرچه سریع‌تر به سایت مراجعه و ثبت خود را انجام دهند تا قرارداد آنها در کوتاه‌ترین زمان بین کارفرما و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شود.

حیدری افزود: در این راستا کارورزان ضمن استفاده از این فرصت، دانش خود را به کارفرما منتقل و حقوق و دستمزد خود را طبق قانون دریافت کنند.

فرماندار خرمشهر در ادامه به بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه سامانه «رصد» اشاره کرد و گفت: سامانه رصد میزان اشتغال را کنترل می‌کند و طبق اعلام این سامانه که در اختیار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آمارهایی که قابل اتکاست، ۵۳۰ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون جذب بازار کار خرمشهر شدند و در این سامانه مشخصات این افراد ثبت شده است.

حیدری با بیان اینکه سهمیه تعیین شده خرمشهر از این میزان بیشتر بوده است، افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند اما با این حال بالای ۷۰ درصد این کار عملی شده است.

وی افزود: برخی از این دستگاه‌ها اقدام لازم را انجام دادند اما در سامانه رصد ثبت نام نکردند و این در حالی است که تا زمانی که اطلاعات در سامانه ثبت نشود، همچنان تعهدات معوقه به عهده دستگاه‌های مربوطه خواهد ماند و این یکی از تکالیفی است که سازمان‌ها باید آن را انجام دهند.

فرماندار خرمشهر از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست کرد تا به تعهدهای برخی از واحدهایی که تعطیل شده‌اند و در تملک بانک‌ها و سایر مراجع قرار گرفته‌اند، عمل کنند تا بلکه با تلاش و بررسی‌های انجام شده بتوان مشکلات این واحدها را برطرف کرد.

حیدری در پایان گفت: اقدامات زنجیره‌ای که در حوزه برگزاری جلسات شورای اشتغال و شورای بانک‌ها و سایر جلسات رفع موانع تولید انجام می‌شود، در یک پکیج هم افزایی وجود دارد که امید است بتوان گره مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی را باز کرد و شرایط و بستر را برای جذب اشتغال جوانان را فراهم ساخت.

مزایای طرح کارورزی

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در این نشست گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های تشویقی را همچون طرح کارورزی دارد که برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در کارگاه‌های تولیدی تعیین کرده است.

سید سعید حسینی نژاد به توضیح این طرح پرداخت و بیان کرد: در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای تولیدی به عنوان کارورز به مدت سه ماه مشغول به کار می‌شوند که در این مدت هر ماه حقوقی توسط دولت به حساب آنها واریز می‌شود.

وی ادامه داد: در این رابطه شرکت‌ها و واحدهای تولیدی طبق قانون می‌توانند مبلغی را به حقوق کارورزان اضافه کنند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی در مجموعه شهرستان خرمشهر می‌توانند طرح کارورزی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بپذیرند و این کارورزان را پذیرش کنند، افزود: در این طرح، طرح مشوق بیمه‌ای نیز پیش‌بینی شده است که بر اساس آن اگر از یکم آذرماه به بعد نیروی کاری استخدام شده باشد، دولت به مدت ۲۱ ماه، ۲۳ درصد سهم کارفرمایی را می‌بخشد و پول هزینه آن را به حساب کارفرما واریز می‌کند.

وی افزود: اگر نیروی جدیدی از تاریخ یکم شهریور سال جاری به بعد در کارگاهی جذب شده باشد، ۳۰ درصد از حداقل حقوق دولت به مدت یک سال به حساب کارفرما واریز می‌شود.

حسینی نژاد این نکته را نیز یادآور شد که در گذشته هزینه‌ها در طرح مشوق بیمه‌ای به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شد ولی به دلیل مشکلات و ناهماهنگی‌ها اکنون به حساب کارفرما واریز می‌شود.

اخبار استان اخبار