۸۸ واحد دانشگاهی مشمول طرح ساماندهی شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره ساماندهی آموزش عالی، ادغام و تجمع برخی واحد‌ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۹ نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه در ارتباط با مطالعات اولیه برنامه هفتم توسعه و بخش علم و فناوری آن تذکر داده شد و تاکید شد که این تدوین با هماهنگی نقشه جامع علمی کشور باشد.

کبگانیان ادمه داد: در تدوین احکام علمی و فناورانه برنامه هفتم توسعه باید دستگاه های علمی حضور داشته باشند. موضوع دیگر طرح های کلان ملی و فناورانه توسط جهاد دانشگاهی پیشنهاد شد و باید اقدامی صورت بگیرد که این طرح ها وارد برنامه هفتم توسعه شود.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد نقشه جامع علمی کشور از همه دستگاه ها دعوت خواهد کرد تا طرح ها بررسی شود و با هماهنگی با معاونت علمی این طرح ها جلو برود. موضوع اصلی امروز بحث گزارش و هماهنگی ساماندهی موسسات آموزش عالی در چارچوب مصوبات شورای عالی بود.

به گفته‌ این مقام مسئول، در سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که مربوط به آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران است، در ماده ۳ این سند وزارت علوم  تصریح شده که این وزارتخانه به منظور ساماندهی واحد‌های آموزش عالی می‌تواند واحد‌های آموزشی را تجمیع یا ادغام کند به نحوی که سه معیار شامل پاسخگویی به نیاز‌های منطقه ای، کاهش هزینه‌های اضافه و ارتقا کیفی خدمات، رعایت شود.

او تاکید کرد: تاسیس برخی رشته ها افراط بود زیرا برخی از دانشگاه‌های ما رشته‌هایی دارند که اصلا متناسب با نیاز آن منطقه نبوده و تاسیس آن‌ها افراط بوده است. بعضی از دانشگاه‌ها هزینه‌های سربار و بالایی دارند و تعداد صندلی‌های خالی آن‌ها در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده و علاوه بر این برای از این واحد‌ها کیفیت پایینی دارند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه باید به این وسیله واحد‌ها ارتقا پیدا کنند، بیان کرد: از ۱۱۹ موسسه و مرکز و دانشگاه تعداد ۸۸ موسسه، مشمول طرح ساماندهی در وزارت علوم شده اند و این ۸۸ مورد با ادغام به ۴۴ موسسه رسیده که ابلاغیه ادغام یا تجمیع فقط برای ۱۸ موسسه و واحد صادر شده است. برای اجرای این طرح با در نظرگرفتن فاصله شهرها، نیاز منطقه و تعداد اعضای هیات علمی و نسبت دانشجو به هیئت علمی تصمیم‌گیری می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: شاخص‌ها و معیارهای ساماندهی باید مشخص شود و هنوز انحلال دانشگاه یا موسسه ای را شاهد نبوده ایم، بلکه فعلا ادغام موسسات آموزش عالی را شاهد هستیم که ردیف بودجه آنها هم حفظ شده است. مقرر شده که دانشگاه های تک جنسیتی نیز علی رغم نداشتن شرایط لازم حفظ شوند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه با تدوین شاخص ها از کار سلیقه ای جلوگیری می شود، تاکید کرد: باید قبول کنیم که در دوره ای افراط یا سرعت غیر منطقی در ایجاد برخی واحدها داشتیم و آنها نتوانستند شاخص ها را به حد استاندارد ما برسانند که باید این مسائل بررسی شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار