آخرین وضعیت سامانه جامع روابط کار/ احتمال ثبت‌نام از طریق اپراتورهای موبایل و بانک‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آخرین وضعیت سامانه جامع روابط کار/ احتمال ثبت‌نام از طریق اپراتورهای موبایل و بانک‌ها

ثبت نام در سامانه جامع روابط کار به کندی پیش می‌رود و حالا توافقات اولیه با اپراتورهای موبایل برای ثبت نام از طریق آنها و یا از طریق سامانه بانک برای عضویت کارگران و کارفرمایان در این سامانه انجام شده است.

خبرگزاری فارس، گروه اقتصادی: سامانه جامع روابط کار که قرار بود با شفاف‌سازی قراردادهای کار و الکترونیکی شدن دادخواست‌ها و دادرسی‌های کار باشد و البته راه‌اندازی آن پروسه‌‌ای بیش از یک ساله را طی کرد، حالا چند وقتی است عملا متوقف مانده و منابع مطلع این توقف در فعالیت را با تغییر معاونت روابط کار این وزارتخانه مرتبط می‌دانند.

در حالی که تا به حال باید دوره پایلوت این سامانه در استان تهران به پایان رسیده و وارد ثبت نام کشور می‌شدند اما مشکلاتی مانع از به اتمام رسیدن این مرحله پایلوت شده است.

در پیگیری خبرنگار فارس، یک مقام مسئول از اتمام راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت دادخواست و دادرسی در حوزه ستادی خبر داده اما تاکید می‌کند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

بعد از رفتن احمد مشیریان از معاونت پیشین روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این حاتم شاکرمی معاون جدید روابط کاراست که باید درباره ادامه این کار تصمیم بگیرد و پس از این مسئولیت تسریع و یا حتی تعلیق و توقف بر عهده او خواهد بود

حالا بعد از رفتن احمد مشیریان از معاونت پیشین روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این حاتم شاکرمی معاون جدید روابط کاراست که باید درباره ادامه این کار تصمیم بگیرد و پس از این مسئولیت تسریع و یا حتی تعلیق و توقف بر عهده او خواهد بود.

آخرین پیگیری‌‌های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که بعد از مشکلاتی که در حوزه ثبت نام در دفاتر پیشخوان پیش آمد، توافقات اولیه‌ای با اپراتورهای موبایل و بانک‌ها انجام شده تا با توجه به اینکه افراد پیش از این احراز هویت شده‌اند ثبت نامه از طریق اپراتورها و یا در تعامل با سامانه بانک‌ها هم انجام شود.

بر اساس این گزارش سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای است که تمام فرایندها و روابط کاری بین کارگر و کارفرما به صورت الکترونیکی ثبت می شود. ثبت الکترونیکی شکایات کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان تنها بخشی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که علاوه بر ایجاد شفافیت در اطلاعات، امکان نظارت و پایش شرایط حاکم بر روابط کار را به سیاستگذاران می دهد.

بعد از مشکلاتی که در حوزه ثبت نام در دفاتر پیشخوان پیش آمد، توافقات اولیه‌ای با اپراتورهای موبایل و بانک‌ها انجام شده تا با توجه به اینکه افراد پیش از این احراز هویت شده‌اند ثبت نامه از طریق اپراتورها و یا در تعامل با سامانه بانک‌ها هم انجام شود

از طرفی با توجه به نابسامانی در قراردادهای کار و افزایش قراردادهای موقت با نیروی کار طی دهه‌های اخیر، راه اندازی این سامانه و ثبت قراردادها این امکان را به وزارت کار به عنوان سیاستگذار تنظیم روابط کار می‌دهد که بتواند میزان قراردادهای موقت را رصد و پایش کرده و نسبت به تدوین سیاست های کاهش این نوع قراردادها در جهت ارتقای سطح امنیت شغلی نیروی کار اقدام کند.

در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان شهر تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما کارگران و کارفرمایان در سراسر کشور پس از اعلام عمومی می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه را دریافت کنند.کارگران و کارفرمایان باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند.

سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند و از حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایات بدون مراجعه حضوری بهره مند شوند.

این سامانه ۱۷ مردادسال گذشته با هدف دسترسی صاحبان کسب و کار (کارفرمایان) و کارگران به ثبت اطلاعات مربوط به روابط کار به صورت الکترونیکی، رونمایی شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار