آغاز بررسی صلاحیت علمی بیش از ۵ هزار متقاضی جذب در دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت از آغاز بررسی صلاحیت‌های علمی بیش از ۵ هزار متقاضی جذب در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر این روند به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها با کُندی پیش می‌رود.

دکتر سیدعلی حسینی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به تشریح آخرین وضعیت فراخوان استخدام ۲۰۰۰ عضو هیئت علمی در وزارت بهداشت پرداخت و اظهار کرد: فراخوان جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی آبان ماه سال گذشته اعلام شد و ما نیازهای دانشگاه‌ها برای جذب اعضای هیئت علمی در رشته‌های مختلف را از سال ۹۷ دریافت و در سامانه جذب هیئت علمی بارگذاری کرده بودیم، پیشنهاد ما این است که اعضای هیئت علمی به طور دقیق اطلاعیه‌ها و شرایط جذب که از طریق معاونت آموزش وزارت بهداشت و مرکز هیئت علمی این وزارت خانه اعلام سراسری شد را مطالعه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار هیئت علمی رسمی و پیمانی در رشته‌های مختلف به بیش از ۲۰۰ هزار نفر دانشجو آموزش می‌دهند و خوشبختانه با تلاشی که در وزارت بهداشت انجام شده است توانستیم مجوز جذب ۲۰۰۰ نفر عضو هیئت علمی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دریافت کنیم.

دکتر حسینی از آغاز فرایند بررسی صلاحیت‌های علمی متقاضیان جذب در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این فرایند از قبل از سال آغاز شده است اما متاسفانه با توجه تعطیلی فعالیت‌های اداری این‌ مراکز به دلیل شیوع کرونا ویروس، روند بررسی صلاحیت‌ها توسط کارگروه‌های تخصصی به کندی پیش می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که روند تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه نداشته باشد این مراکز باید تا پایان خرداد نتیجه بررسی صلاحیت‌های علمی متقاضیان جذب را به هیئت جذب مرکزی وزارت بهداشت اعلام کنند. وزارت بهداشت نیز نظر جمع بندی و نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام کند.

دکتر حسینی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است شاخص نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های وزارت بهداشت باید به عدد یک به ۱۰ برسد و ما در حال حاضر به فعالیت بیش از ۲۰ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه موسسات آموزشی و تحقیقاتی نیاز داریم.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: با توجه به این که وزارت بهداشت مسئولیت حفظ سلامت جامعه و مردم را عهده‌دار است و بسیاری از خدمات تخصصی ما در نظام سلامت در مراکز آموزشی درمانی صورت می‌گیرد بنابراین اعضای هیئت علمی علوم بالینی در رشته‌های پزشکی، پرستاری و مامایی در کنار فعالیت‌های آموزشی خود به فعالیت‌های درمانی و بهداشتی نیز کمک می‌کنند بنابراین با این احتساب لازم داریم ۲۰ هزار هیئت علمی نیز در وزارت بهداشت فعالیت کنند.

جذب ۷۰۰۰ هیئت علمی تا پایان برنامه ششم

حسینی همچنین اظهار کرد: براساس برنامه پیش‌بینی شده باید بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه ۷۰۰۰ هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب کنیم و پیش بینی ما این است که نسبتاً به طور مساوی در رشته‌های بالینی و پایه جذب داشته باشیم ضمن این که ما در دانشگاه‌های کم برخوردار، نیاز جدی به جذب اعضای هیئت علمی در رشته‌های بالینی داریم.

به گفته وی، در دوره‌های قبل بیش از ۵ هزار نفر در فراخوان وزارت بهداشت ثبت نام می‌کردند که در این دوره این آمار بیشتر از دوره‌های قبل بود.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در فراخوان جذب امسال دانشگاه‌های مختلف با تنوعی از رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی رشته‌های بالینی، پی اچ دی و غیره شرکت کردند و حتی ما در دانشگاه‌های کم برخوردار در رشته‌های کارشناسی ارشد برای رشته‌های مامایی، پرستاری و بهداشت و غیره جذب ماما داشتیم.

حسینی  همچنین از ثبت نام حدود ۵۰۰۰ داوطلب در فراخوان جذب هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۵۰۰ نفر از این متقاضیان هیات علمی زن هستند و و تعداد ثبت نام کنندگان زن در مقایسه با مردان حدود ۴۰۰ نفر بیشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه میزان استقبال از رشته‌های علوم پایه در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت بسیار بیشتر از دوره‌های قبل بوده است و در این دوره تعداد ۳۱۰۰ نفر از متقاضیان در رشته های علوم پایه و ۲۰۰۰ نفر نیز در رشته های بالینی ثبت نام کرده‌اند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت بعد از دریافت اطلاعات دریافتی از دانشگاه‌ها حداکثر ۴۵ روز فرصت دارد نتیجه نهایی را اعلام کند اما به طور کلی تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که ما در بازه زمانی دو یا سه هفته این فرآیند را تعیین تکلیف کرده‌ایم. بنابراین نتیجه نهایی فراخوان تا پایان سال اعلام خواهد شد و اعضای هیئت علمی جدید از مهر سال آینده در دانشگاه‌ها جذب خواهند شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار