آمار اشتغال در عرصه فناوری باوجود مکانیزه شدن صنعت کاهش یافته است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آمار اشتغال در عرصه فناوری باوجود مکانیزه شدن صنعت کاهش یافته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به رشد فناوری اطلاعات، آمار اشتغال در این عرصه نسبت به سرمایه گذاری و مکانیزه شدن صنعت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی امشب در نشست شرکت ها، استارتاپ ها و فعالان حوزه ICT استان یزد اظهار داشت: یزد به لحاظ صنعتی و معدنی در کشور به عنوان یکی از قطب ها مطرح می شود که البته این شهرت در حوزه کشاورزی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: اگر آمار سرمایه گذاری های اخیر در استان را پایش کنید، با وجود بزرگ شدن اقتصاد صنعتی، معدنی و کشاورزی، با توجه به رشد فناوری اطلاعات، آمار اشتغال در این عرصه نسبت به سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه بخش خدمات مورد غفلت قرار گرفته است، افزود: در دنیا در حوزه خدمات اشتغالزایی های بزرگی انجام می شود که ما نیز باید در این عرصه جدی تر وارد عمل شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: ما در شاخص ایجاد کسب و کار که بر می گردد که حوزه خلاقیت نیروی انسانی، دو برابر منطقه رشد کرده ایم که این روند باید حرکتی به سمت تعالی و بلوغ داشته باشد.

وی بیان کرد: همه شرایط در کشور ما فراهم نیست و فاصله داریم اما با حرکتی که دولت از سال ۹۳ در توسعه زیرساختهای ارتباطی آغاز کرد، توسعه زیرساختهای ارتباطی باعث شد که خود این زیرساختها سبب پیشرفت سایر حوزه ها شود.

آذری جهرمی ادامه داد: آمار اشتغال در فضای مجازی ۱۵۰ هزار شغل جدید است و در استانی نظیر خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۰۰ شغل بر اساس تفاهم نامه هایی که در طول یک سال گذشته منعقد شده، ایجاد شده است و این فرصتی که فناوری برای ما ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: این ظرفیت و این فرصت می تواند چندین برابر شود زیرا دنیا در حال یک صعود است به سمت اقتصاد دیجیتال در دنیا و استعدادهای درونی ما از دنیا عقب ماندگی ندارد اما از نظر زیرساختها با کمبودهایی مواجه هستیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه گفتمان توسعه دیجیتال و اقتصاد دیجیتال باید در کشور ما نهادینه شود، افزود: نباید از فضای مجازی در این عرصه به عنوان یک تهدید استفاه کنیم زیرا فضای مجازی یک فرصت است و اگر امروز منفعل عمل کنیم، دنباله روی تنها فعالیت ما خواهد بود و این فاصله ما با دنیا را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: مقابله با تکنولوژی نتیجه ای جز با فاصله با دنیا ندارد و ما امروز باید حرکت کنیم تا سهم خود را مشخص کنیم و جوانان ما در این زمینه مسئولیت دارند که البته به خوبی در حال انجام وظایف خود هستند و ماموریت بزرگی است که باید انجام شود و ما مسئولیت ما مسئولان برای ایجاد شرایط برای انجام ماموریت آنها، البته سنگین تر است.

آذری جهرمی بیان کرد: امروز این گفتمان در مجلس، دولت، شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده و رشد دهنده این مسئله، مطالبه است بنابراین درخواست می کنیم که فعالان در عرصه آی سی تی به این فرایند گفتمان سازی در مورد فضای مجازی ادامه دهند که لازمه آن افزایش دانش در این زمینه است.

وی تاکید کرد: ما افزایش دانش در زمینه فضای مجازی را از خودمان آغاز کرده ایم و معتقدیم باید این فرآینده علمی به زبان گروه های مختلف توضیح داده شود زیرا معتقدیم این ظرفیت بزرگی است که پیش روی ما قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود بر افزایش توان رقابتی و دانش بومی تاکید کرد و افزود: در عرصه سرویس های اقتصادی بنا نیست رقابت را از بین ببریم و اعمال چارچوب هایی کنیم که رقابت را سخت کند بنابراین اکوسیستم را رعایت کنید و بنا بر رفتار اکوسیستم رفتار کنید زیرا حمایت از شرکت های فعال در این عرصه معانی مختلفی دارد.

وی ادامه داد: اینکه گفته شد شرکتهای دولتی برای خود مراکز تماس درست می کنند و بخشی از تصدی گریها به بخش خصوصی داده نمی شود، افزود: این موضوع نیاز به شفاف سازی و مستندسازی دارد البته نکته این است که برخی دولتی ها معتقدند که سطح لازم بهره وری وجود ندارد که اگر وجود داشته باشد این مسائل را می توان با مذاکره پیش برد.

آذری جهرمی با اشاره به موفقیت طرح تکاپو در استان یزد بیان کرد: این طرح برای توسعه اشتغال بوده که موفقیت آن مایه خرسندی است که از مسئولان و دست اندرکاران امر در این زمینه قدردانی می کنیم.

وی اظهار داشت: فصل جدید از همکاری با نظام صنفی آغاز کرده ایم که حرکت انجام شده تا حد بسیاری باعث جلوگیری از فساد شد و برکات بسیاری برای این حوزه به دنبال داشت و ما فرآیند اهمیت گذاری به نظام صنفی را آغاز کرده ایم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار