اختلاف آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی درباره آمار نیروی‌های مازاد/ وجود ۱۰۰ هزار نیروی مازاد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

آموزش و پرورش در کادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار نیروی مازاد دارد

جمالی با اشاره به مطالعه درباره آمار نیروی انسانی آموزش و پرورش از اختلاف نظر در آمار نیرو‌های مازاد این وزارتخانه خبر داد.
اختلاف در آمار نیروی انسانی بین آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامیبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی جمالی رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در برنامه پرسشگر درباره چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش با اشاره به مطالعه درباره نیروی انسانی در سال گذشته بیان کرد: طی بررسی‌ها جمعیت دانش آموزی سال گذشته ۱۳ میلیون بوده است که این آمار در سال ۱۴۲۰ به حدود ۱۴ میلیون می‌رسد بنابر این شرایط باید ساماندهی نیروی انسانی را به درستی طی کنیم تا تجربه دهه ۷۰ تکرار مجدد تکرار نشود همچنین با آموزش و پرورش بحث‌هایی داشتیم که میزان خروجی تا سال ۱۴۰۰ رقم ۳۰۰ هزار نفر نیست و تعداد آن ۱۸۰ هزار نفر برآور شده است.

وی ادامه داد: اختلاف دیگری که ما با آموزش و پرورش این است که در سال ۹۶ حدود ۶۰ هزار کمبود داشت، اما براساس همین تغییرات در کادر پشتیبانی ۱۰۰ هزار مازاد داریم که باید این موضوع بررسی شود.

جمالی ادامه داد: برای امسال مجوز جذب و دوره‌های مهارت آموزی به دانشگاه فرهنگیان داده‌ایم هرچند برای جبران خروجی‌های فعلی نمی‌توانیم صرفا با سازوکار دانشگاه فرهنگیان جلو برویم، زیرا ورودی امسال چهار سال دیگر به کلاس درس می‌رود.
رئیس امور آمار و تامین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درباره روش‌های تامین نیرو برای آموزش و پرورش گفت: گفت: پیشنهاد ما این بود که جذب نیرو صرفا با صدور مجوز استخدام مورد تایید نیست و باید معلمان در آستانه بازنشستگی که به اوج پختگی رسیدند در نظام آموزشی نگهداری کنیم همچنین روند انتقال کادر از بخش آموزشی به پشتیبانی را متوقف کنیم.

جمالی با اشاره به اینکه در همه دستگاه‌ها کاهش حجم نیرو مورد تاکید است؛ بیان کرد: در آموزش و پرورش شرایط به گونه دیگری است و باید از این قاعده مستثنی شود.

وی درباره استاندارد تعداد دانش آموزان در مدارس گفت: بر اساس سند جامع نیروی انسانی تعداد دانش آموز در کلاس درس برای دوره ابتدایی ۱۹/۲، برای متوسطه اول ۱۹/۱ و برای متوسطه دوم ۱۸/۳۶ در نظر گرفته است.

کمبود ۱۳۵ هزار نیرو در سال تحصیلی جدید
محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اختلافات و تناقضات آماری وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی درباره تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال‌های آینده بیان کرد: این موضوع که هنوز اختلاف آماری برای تعداد نیروی بازنشسته داریم خوشایند نیست.

وی ادامه داد: سه راه برای محاسبه این آمار وجود دارد که مبنا قرار دادن سال استخدام، لیست اسمی شاغلان و استعلام از صندوق بازنشستگی از این جمله راهکارهاست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امسال ۱۳۵ هزار نیرو کمبود داریم گفت: ۲۴ هزار مجوز برای جذب در دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ هزار مجوز از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان داده شده است همچنین مابقی کمبود‌ها باید از طریق حق التدریس تامین شوند.

وی به وضعیت جمعیت کلاس های درس اشاره و اظهار کرد: وجود کلاس‌های بالای ۴۰ نفره و پرتراکم را قبول داریم در حالی که استاندارد و میانگین نیروی انسانی به دانش آموز در دوره فنی و حرفه‌ای ۱۲ و در دوره نظری ۱۴ است.

بیرانوندی گفت: بعد از کش و قوس‌های فراوان در کمیسیون آموزش مصوبه‌ای برای تعیین تکلیف حق التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضتی‌ داشتیم که براساس آن این افراد ۲ گروه شدند تعدادی حق التدریس‌ها بودند که حدود چهل هزار نفرند و دسته دوم نهضتی‌ها هستند و قرار است تا پایان برنامه ششم دولت این‌ها را استخدام کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار