استخدام‌ها مبتنی بر مدرک‌گرایی است/انتقاد از پیشروی کند نظام جامع آموزش تربیت مهارتی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

استخدام‌ها مبتنی بر مدرک‌گرایی است/انتقاد از پیشروی کند نظام جامع آموزش تربیت مهارتی

میرحمایت میرزاده گفت: نظام آموزشی بیشتر مبتنی بر مدرک گرایی پیش می‌رود و در استخدام‌ها این موضوع اولویت دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های آموزش مهارتی در کشور بیان کرد:‌ نظام آموزشی کشورمان تئوری محور است و نباید تلقی بیمار بودن به آن داشته باشیم؛ اکنون آموزش‌ها در کشور به گونه‌ای است که دانش آموز و دانشجوی ما سرگردان از نتیجه وارد جامعه می‌شود و اغلب با مدرک گرایی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: آموزش های مهارتی هزینه بر و زمان بر است و در استخدام‌ها بیشتر به مدرک توجه می‌شود تا اینکه کارآیی فرد مورد توجه باشد.

میرزاده با اشاره به اینکه باید مهارت در مدرک‌محوری مورد توجه قرار گیرد، گفت: اکنون شاهد موازی‌ کارهایی در بین دستگاه‌ها برای آموزش‌های مهارتی هستیم که البته نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه‌ای که زیرنظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود به این موضوع کمک می‌کند چرا که اکنون آموزش و پرورش و دانشگاه آموزش رسمی و سازمان‌هایی مانند سازمان فنی و حرفه ای آموزش غیررسمی مهارتی را دارد اما فعالیت‌ها به طور موازی پیش می‌رود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از سرعت کند پیشروی اجرای قانون نظام جامع بیان کرد: این نظام بیش از یک سال است که به دولت ابلاغ شده اما در فرآیند آن سهل انگاری صورت گرفته چرا که مهارت اولویت ندارد و این در حالی است که برای پیگیری این موضوع سه بار پیگیری مکتوب انجام دادیم اما تا زمانی که اولویت وجود نداشته باشد این موضوع رد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بعد قانون گذاری در حوزه مهارت آموزی مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: اما از حیث نظارت بر اجرای قوانین عملکرد خوبی نداشتیم و از امکانات موجود برای رفع مشکلات استفاده بهینه نشده است.

میرزاده برای حل مشکل اشتغال در کشور تصریح کرد: باید فرآیند پذیرش افراد در مشاغل مختلف که اکثرا مبتنی بر تئوری است تغییر کند و باید در این زمینه اراده جدی وجود داشته باشد و بیشتر مشکلات فعلی به جای خلأ قانونی نیازمند عزم کافی است همچنین در آموزش و پرورش باید آمایش سرزمینی برای ایجاد رشته‌های هنرستان متناسب با نیاز وجود داشته باشد و بین شاخه فنی وحرفه‌ای و کاردانش دیوارکشی نکنیم.

۷۰ درصد مشاغل مبتنی بر مدرک دانشگاهی است
در ادامه این برنامه مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قانون نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی فنی و حرفه‌ای بیان کرد: نیازمند فرهنگ سازی در حوزه کار و کارآفرینی هستیم.

وی با اشاره به آمار هنرجویان هنرستان‌ها با توجه به نظام جدیدی آموزشی اظهار کرد: با سه ساله شدن هنرستان‌ها ۳۲۰ هزار نفر به جمعیت ما اضافه شد و امسال بیش از ۹۰۰ هزار هنرجو داشتیم.

آذرکیش با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم باید پوشش تحصیلی آموزش مهارتی به 50 درصدی برسد، گفت: دستیابی به این آمار نیازمند الزاماتی است که باید برای تحقق آن تعامل بین دستگاهی داشته باشیم و کارفرمایان هم به جذب فارغ التحصیلان مهارتی توجه کنند و این در حالی است که ۷۰ درصد مشاغل از طریق دانش آموختگان مدارک دانشگاهی پر شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار