اشتغال کوتاه‌مدت دانشجویان در واحد‌های تولیدی جایگزین کارآموزی شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اشتغال کوتاه‌مدت دانشجویان در واحد‌های تولیدی جایگزین کارآموزی شود

غلامی در فراخوانی به روسای دانشگاه ها موضوع تولید و اشتغال در آموزش عالی را مورد توجه قرار داد و گفت: اشتغال کوتاه‌مدت دانشجویان در واحد‌های تولیدی جایگزین کارآموزی شود.
به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور غلامی وزیر علوم در فراخوانی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، انجام اقدامات اجرایی در راستای راهبرد‌های اساسی مدنظر ریاست جمهوری به منظور «فائق آمدن بر مشکلات و چالش‌های جاری کشور»، از جمله «حمایت از بازار تولید داخلی» و «پشتیبانی و حمایت از فرآیند‌های افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در کلیه واحد‌های تولیدی کشور» را مورد تأکید قرار داد.

در این فراخوان که در 2 محور اصلی «تولید» و «اشتغال» تنظیم و ابلاغ شده، آمده است: با عنایت به پاره‌ای از مشکلات و چالش‌های جاری کشور و پیرو سخنان مورخ ۶ تیرماه ۱۳۹۷ رئیس جمهوری درخصوص تلاش نخبگان و پژوهشگران، مشارکت و همکاری تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت علوم در مقطع حساس کنونی ضروری است.
در نامه وزیر علوم به رؤسای دانشگاه‌های کشور، واحد‌های تولیدی کشور، اعم از دولتی و خصوصی، به مثابه «سربازان خط مقدم جبهه مبارزه با توطئه‌های اقتصادی در کشور» توصیف شده و در بخش «تولید» محور‌های ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:

– پشتیبانی از بازار داخلی کشور از طریق تأمین نیاز‌های مؤسسات وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از واحد‌های تولیدی کشور

– کمک به واحد‌های تولیدی کشور در اصلاح فرآیند‌های افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در کلیه واحد‌های تولیدی کشور

– کمک به واحد‌های تولیدی در ارتقای توان مدیریتی و توسعه مهارت‌های کسب و کار واحد‌های تولیدی کشور، اعم از دولتی و خصوصی، از طریق برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای مدیران ارشد و میانی واحد‌های تولیدی، در این خصوص انتظار می‌رود مؤسسات در تأمین هزینه‌های مترتب خود مشارکت کنند.

– مشارکت فعال مؤسسات در طرح‌های انتقال فناوری مورد نیاز واحد‌های تولیدی

– پشتیبانی فنی از واحد‌ها و گروه‌های پژوهش و توسعه شرکت‌های دانش بنیان برای بالا بردن کیفیت محصولات جدید و تقبل بخشی از هزینه‌های طرح توسط مؤسسه

– کمک به واحد‌های صنعتی در اجرای طرح‌های سریع برای جایگزینی مواد اولیه و قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها

– اجرای طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت

– عرضه انواع خدمات فنی – مهندسی و آزمایشگاهی، مشاوره مدیریت مالی، منابع انسانی و بازاریابی از جانب اعضای هیئت علمی به واحد‌های تولیدی کشور

– اشتغال کوتاه‌مدت دانشجویان در واحد‌های تولیدی، اقتصادی و اجتماعی که جایگزین کارآموزی آن‌ها شود

غلامی در بخش دیگری از فراخوان به رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با محوریت «اشتغال»، راهکار‌های زیر را مورد تاکید قرار داده است:

– بررسی دقیق محیط کسب و کار منطقه توسط دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای یافتن زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال مولد

– کمک به دستگاه‌های مسئول در تدوین طرح‌های سرمایه‌گذاری به منظور گسترش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه

– واگذاری فضا‌های بلااستفاده مؤسسات به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری برای برپایی واحد‌های فناور به منظور توسعه کارآفرینی

– تلاش بیشتر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای افزایش استقرار شرکت‌ها و واحد‌های متقاضی و نیز اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی. بنابراین، میزان اشتغال، فروش و صادرات محصولات فناورانه از شاخص‌های مهم ارزیابی پارک‌ها خواهد بود.

این نامه می‌افزاید: بدین منظور، ضروری است ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی و تشویق آنان برای ارائه طرح‌های اشتغال‌آفرین در کشور و منطقه در صدر برنامه‌های مؤسسات قرار گیرد.

از مؤسسات انتظار می‌رود بودجه‌های هزینه‌ای خود را بکاهند و منابع حاصل از آن را به سمت اجرای طرح‌های اعلام شده هدایت کنند. در این مسیر، بایسته است مؤسسات در هزینه‌های طرح‌های مذکور و طرح‌های مرتبط با بهبود محیط زیست مردم مشارکت کامل نمایند و دیدگاه کسب درآمد اختصاصی را در چنین مواردی کنار بگذارند.

در بخش پایانی فراخوان غلامی به روسای دانشگاه‌های کشور آمده است: بایسته است طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خود را به طور پیوسته به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارش دهید تا هماهنگی مقتضی با دستگاه‌های اجرایی کشور صورت پذیرد.

وزارت علوم بر خود لازم می‌داند به نحو شایسته از اقدامات ارزنده مؤسسات، اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان برای تحقق اهداف یادشده قدردانی کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار