اشتغال ۸۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

اشتغال ۸۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی گفت:تخلفات اخلاقی و ضعف در تدریس از عواملی است که می‌تواند کد مدرسی یک استاد را باطل کند برای مثال در ایام تابستان در یکی از استان‌ها 1300 مدرس مورد ارزیابی مجدد مهارت قرار گرفتند که 30 درصد کدهای مدرسی آنها باطل شد.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جواد حاتمی معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را جهادگران آگاهی بخش جامعه نامید.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی و کاربردی در آموزش مهارتی کشور یک قرن تجربه‌ دارد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی تصریح کرد: در حوزه تحصیلات تکمیلی انبوهی از فارغ التحصیلان داریم به طوری که در چین که یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت با ۳ و نیم ساعت اختلاف غرب تا شرق ۲۴۰۰ مرکز دانشگاهی و کالج دارد اما در ایران که ۸۰ میلیون جمعیت و ۴۵ دقیقه اختلاف ساعتی دارد ۲۸۰۰ دانشگاه و کالج داریم که بزرگترین خلأ ما مهارت‌های آموزشی است.

وی اظهار داشت: مدیریت فعلی دانشگاه‌ جامع علمی و کاربردی تلاش ویژه‌ای برای افزایش و ارتقاء مهارت آموزشی دارد.

۸۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی و کاربردی شاغل هستند

حاتمی گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ مرکز برای پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی و کاربردی با ۸۰۰ عنوان رشته داریم و یک میلیون و ۶۰۰ هزار فارغ التحصیل در بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی، خدماتی و فرهنگ و هنر که قریب به ۸۰ درصد آنان شاغل هستند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی افزود: این دانشگاه به طور مستقیم با بازار کار در ارتباط است و فارغ‌التحصیلان آن عام نیستند، لذا به تناسب نیروی کار که یک دستگاه اجرایی درخواست دانشجو می‌کند درس و امکانات و زیر ساخت تامین شده و از شورای گسترش مجوز گرفته می‌شود. رشته‌های آن مشخص است.

وی تصریح کرد: 138 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 230 هزار نفر در مقطع کاردانی در سال جدید ظرفیت پذیرش ایجاد شده است که قرار است از ۲۲ مرداد ثبت نام کاردانی زیر نظر سازمان سنجش آغاز شود.

حاتمی گفت: برخی مراکز که به صورت خودمختار اقدام به پذیرش دانشجو خارج از برنامه‌های سازمان سنجش کرده بودند، احکام سنگینی برای آنان نظیر توقف ثبت‌نام، عملیات آموزش و اجرایی واحدها صادر شده و در درجه‌بندی و سطح‌بندی آن مراکز نیز تجدیدنظرهایی صورت گرفته است.

پایان مرداد اعلام سطح بندی مراکز دانشگاه

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی افزود: درجه‌بندی و سطح‌بندی مراکز دانشگاهی منجر به آن خواهد شد که داوطلبان مراکزی که تجهیزات و کیفت بالاتری دارند در انتخاب خود آزادتر بوده و مراکز کم‌کیفیت دانشجوی کمتری داشته باشند لذا آن مراکز برای ارتقاء خود باید تلاش بیشتری کنند.

وی تصریح کرد: از 29 مرداد یعنی از هفته آینده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی هم آغاز شد و در نیمه شهریور هم اسامی افرادی که توسط دانشگاه جامع علمی و کاربردی پذیرش قطعی شده‌اند اعلام خواهد شد.

حاتمی گفت: کیفیت مراکز واحدهای دانشگاهی علمی و کاربردی در چند ماه اخیر بررسی شده و قرار است پایان مرداد ماه گزارش آن تقدیم جامعه دانشگاهی کشور شود.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی با بیان اینکه از 1172 مرکز علمی و کاربردی کل کشور که در گذشته‌ های دور وجود داشت سنجش لازم به عمل آمده، گفت: پذیرش دانشجو در 282 مرکز به دلیل اینکه وابسته به دستگاه اجرایی بودند و از بودجه عمومی ارتزاق می‌کردند و همچنین به صورت خودمختار دانشجو جذب می‌کردند و مجوز آن مراکز باطل شده است و در نهایت فقط 564 مرکز توانستند تأییدیه نهایی ستاد و سازما مرکزی دانشگاه جامع علمی و کاربردی را کسب کنند.

حمایت از مراکز سطح یک

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف کارمندان مراکزی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کردند چه می‌شود، گفت: کارمندان آن مراکز بسیار بیشتر از دیگر مراکز بودند اما چون دانشگاه جامع علمی و کاربردی در خصوص جذب کارمندان آنها تکلیفی بر عهد ندارند آنها باید خود پاسخگوی این موضوع باشند که برای مثال برخی مراکز وابسته به استانداری‌ها اینگونه بودند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی گفت: سطح‌بندی برخی مراکز هم انجام شده است به طوریکه تا کنون 531 مرکز داده‌های خودر ا به سامانه ارسال کرده و 94 درصد مراکز در مجموع در سطح‌بندی شرکت کرده بودند ضمن اینکه 56 هزار رکورد توسط این سامانه به ثبت رسیده است و در مجموع 99 درصد این رکوردها در واحدهای استانی مورد ارزیابی قرار گرفته است در نهایت هم رتبه‌بندی مراکز به زودی اعلام خواهد شد اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد تا 5 سطح مرکز می‌توانیم داشته باشیم ولی مراکز سطح 4 یا 5 بیشتر از دو ترم نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند چرا که این سطح وضعیت برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی در رتبه قرمز است و باید هر چه سریع‌تر تکلیف خود را مشخص کرده و ارتقاء دهند.

حاتمی افزود: مراکز سطح یک از 5 درصد بخشودگی و تخفیف حق نظارت برخوردار خواهند شد که این رقم برای آنها بسیار مناسب است و می‌توانند در بخش‌های مختلف خود برای ارتقاء کیفتشان هزینه کنند.

صدور مدرک بین‌المللی و داخلی مراکز سطح یک

وی افزود: به دلیل تلاش دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای بین‌المللی‌تر شدن مراکز مختلفش، مراکزی که دارای سطح یک هستند در آینده نزدیک می‌توانند توأماً مدرک بین‌المللی و داخل ارائه دهند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی در مورد 8 عامل سطح‌بندی و رتبه‌بندی مراکز جامع علمی و کاربردی گفت: مدیریت، دوره‌های آموزشی، مدرسان، فضای کالبدی و تجهیزات کارگاهی، 4 شاخص مهم بخش اول هستند. ضمن اینکه شاخص‌های بعدی هم فعالیت‌های فرهنگی، پژوهش و خوشه‌های فناوری و کارآفرینی،‌اداری و مالی و دانش‌آموختگان است.

هزینه 12 میلیاردی برای برنامه‌های فرهنگی در سال گذشته

حاتمی خاطرنشان کرد: سال گذشته 12 میلیارد تومان درباره اجرای برخی اقدامات فرهنگی در مراکز مختلف دانشگاه جامع علمی و کاربردی هزینه شده است که در بین دانشگاه‌ها رتبه بسیار خوبی است.

وی تأکید کرد: یکی از ایراداتی که بخش نظارتی به دانشگاه جامع علمی و کاربردی دارد نظام اداری و مالی دارد در این زمینه است که باید جدی‌تر به آن ورود کنیم به همین دلیل در آینده نزدیک و به خاطر فشار بیشتر در این خصوص قطعاً‌ اعتراضات از سوی مراکز به وجود خواهد آمد.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی گفت:‌برخی مراکز صنعتی در کشور وجود دارد که تمامی فارغ‌التحصیلان آن وارد بازار کار شده‌اند چرا که آنها مراکز کارگاهی متخصصی دارند.

حاتمی گفت: به دنبال آن هستیم که اجازه ندهیم هر کسی و با هر توان و علم و دانشی به دانشگاه جامع علمی و کاربردی وارد شود. ضمن اینکه در خصوص مدرسین این دانشگاه هم در حال ارزیابی مجدد کدهای آنها هستیم و باید توان، دانش و مهارت آنها مورد سنجش قرار گیرد.

آزمون متمرکز ستادی 20درصد واحدهای درسی از مهر 97

وی گفت: مدرسین دانشگاه جامع علمی و کاربردی عمود آموزش دانشگاه هستند به همین دلیل هیچکس نمی‌تواند با اعمال فشار به آنها در خصوص دانشجویی از این اساتید طلب نمره کند.

حاتمی افزود: 20 درصد واحدهای درسی هر دوره یعنی تقریباً 15 واحد به صورت آزمون متمرکز و از طریق ستاد دانشگاه خواهد بود و هر کس نمره لازم را در این خصوص نیاورد، نمی‌توانند از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی در خصوص حمایت سازمان مرکزی دانشگاه علمی و کاربردی از مراکز سطح یک گفت: علاوه بر حمایت‌های مالی مراکز موفق در گسترش کدرشته‌ها و تعداد دانشجویان مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت.

30 درصد کدهای مدرسی یکی از استان‌ها باطل شد

وی گفت: تخلفات اخلاقی و ضعف در تدریس از عواملی است که می‌تواند کد مدرسی یک استاد را باطل کند برای مثال در ایام تابستان در یکی از استان‌ها 1300 مدرس مورد ارزیابی مجدد مهارت قرار گرفتند که 30 درصد کدهای مدرسی آنها باطل شد.

حاتمی گفت: برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی و کاربردی فعلا برنامه‌ای برای جذب جدید نداریم هر چند تجارب قبلی نشان داده که 60 درصد دانشجویان ارشد یکی از مراکز نتوانسته‌اند فارغ‌التحصیل شوند.

وی گفت: چون مدرک دانشگاه جامع علمی و کاربردی توسط وزارت علوم تأیید می‌شود هیچ دستگاهی نمی‌تواند این مدرک را قبول نداشته باشد اما بالاخره روزگاری فرا می‌رسد که از مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌گرایی سوق پیدا خواهیم کرد.

افزوده شدن 5 رشته کاردانی و کارشناسی جدید

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی گفت: قرار است سه رشته کاردانی کنترل کیفیت مواد غذایی، فنی امداد ریلی مترو و کنترل ترافیک به مقطع کاردانی دانشگاه جامع علمی و کاربردی اضافه شود ضمن اینکه دو رشته مدیریت ایستگاه پلیس و هنرهای دیجیتال در مقطع کارشناسی هم از مهر سال جاری به رشته‌ها افزوده خواهد شد.همچین می‌توانم بگویم که در مجموع هیچ رشته‌ای از دانشگاه جامع علمی و کاربردی حذف ساختاری نشده است.

وی در پایان گفت:‌اگر در یک استان متقاضیان دریافت کدمدرسی بیش از سه برابر باشد باید آزمون مجددی از آنها برگزار شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار