اعزام دانشجویان علمی کاربردی به فرصت‌ مطالعاتی خارج از کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از انعقاد تفاهمنامه‌ای با برخی دانشگاه‌های آلمان به منظور ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت سه تا شش ماهه به دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در جشن دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علمی کاربردی استان تهران که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با تاکید بر اینکه این دانشگاه تنها دانشگاهی در کشور است که در حوزه مهارت‌های خاص دانشجو تربیت می‌کند، گفت: در کشور هیچ دانشگاهی دوره‌های مهارتی خاص به شکلی که در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد، ارائه نمی‌دهد بنابراین این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاه محسوب می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌های تئوری در محیط واقعی کار یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی محسوب می‌شود به طوری که دانشجویان در طول دو سال کاردانی و دو سال کارشناسی در محیط کار آموزش‌های عملی را می‌بینند و بعد از فارغ التحصیلی به عنوان یک کارفرمای واقعی وارد بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تنوع رشته‌ها را از دیگر ویژگی‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: تقریبا حدود 800 رشته در دوره کاردانی و کارشناسی و 800 دوره تک درس و تک پودمانی در آموزش‌های مهارتی علمی کاربردی وجود دارد که این تنوع از ویژگی‌های مهم این دانشگاه به شمار می‌رود. به طوری که دانشجویان از همان دوره اول تحصیل شرایط لازم را برای پیاده‌سازی ایده‌های خود دارند.

دکتر امید با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی کاربردی نیروی کارمند یا مستخدم تربیت نمی‌کند، گفت: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی علاوه بر اینکه بیکار نیستند بلکه می‌توانند به عنوان یک کارآفرین زمینه‌های کسب و کار را ایجاد نمایند.

وی از وقوع خانه‌تکانی عمیق در دانشگاه علمی کاربردی طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: بسیاری از سیاست‌های کیفی‌گرایانه طی این مدت در این دانشگاه اجرایی شده است به‌گونه‌ای که ارائه دوره‌های تخصصی، ارزیابی مدرسین، راه‌اندازی 150 مرکز نوآوری، بازنگری برنامه‌های درسی و غیره از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از برنامه این دانشگاه به منظور اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت به کشور آلمان خبر داد و گفت: در نتیجه تفاهم انجام شده با برخی دانشگاه‌های آلمان دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی می‌توانند در فرصت سه تا شش ماهه به کشور آلمان اعزام شده و  در برخی صنایع این کشور آموزش‌های لازم را در رشته‌های خاص کسب کنند.

دکتر امید گفت: اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی ابتدا از دانشجویان کارشناسی شروع خواهد شد.

وی همچنین از انعقاد تفاهمنامه‌ای با منطقه آزاد کیش و برخی مراکز و مناطق دیگر به منظور ارائه دوره‌های آموزشی بین‌المللی به دانشجویان کاردانی علمی کاربردی خبر داد و گفت: این دوره‌ها با حضور برخی دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود.

دکتر امید خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که من به عنوان مدیر وارد دانشگاه علمی کاربردی شدم این دانشگاه به عنوان دانشگاه درجه سوم شناخته می‌شد اما امروزه شرایط به‌گونه‌ای شده است که اعمال فشار می‌شود تا مراکز دیگر به نوعی خود را به دانشگاه علمی کاربردی وصل کنند یا اینکه دوره‌های مهارتی مختص این دانشگاه را برگزار نمایند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از افزایش ورودی‌ها به این دانشگاه در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه بیشترین متقاضیان این دانشگاه ورودی‌های جوان هستند و اگر کشور می‌خواهد از مشکل بیکاری خارج شود باید به آموزش‌های مهارتی روی بیاورد چراکه در کشور ده‌ها هزار نفر با مدرک دکتری یا صدها هزار نفر با مدرک کارشناسی ارشد یا بیکار هستند و یا شغلی غیرمرتبط دارند اما در دانشگاه علمی کاربردی 40 درصد دانش‌آموختگان در رشته تحصیلی کار می‌کنند و 75 درصد کل دانشجویان نیز وارد بازار کار می‌شوند.

وی در پایان از دانشجویان خواست که از مدرسان و روسای مراکز علمی کاربردی مطالبه کنند که امکانات و شرایط لازم را برای پیشرفت آموزشی و پژوهشی آنها فراهم کنند و مدرسان نیز موظف هستند براساس سرفصل‌های مشخص شده دروس را آموزش دهند و اگر کوتاهی در این زمینه دیدند، موارد را گزارش دهند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار