ایجاد 81 هزار شغل توسط کمیته امداد امام خمینی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از ا یجاد 81 هزار فرصت شغلی از محل طرح‌های اشتغال‌زای این نهاد در سال جاری خبر داد.

حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد طرح‌های اشتغال‌زا در کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: از ابتدای سال 99 تاکنون 62 هزار و 407 طرح اشتغال برای افراد تحت پوشش و نیازمندان اجرا شده است که این طرح‌ها در مجموع 64 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی افزود: همچنین 16 هزار و 700 مورد کاریابی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد صورت گرفته که با این احتساب امسال تا این لحظه در مجموع 80 هزار و 700 شغل یعنی حدود 81 هزار شغل برای نیازمندان تحت حمایت کمیته امام خمینی(ره) ایجاد شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی  در مورد میانگین تسهیلات پرداختی برای هر شغل گفت: به طور میانگین برای هر شغل 37.3 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که عمدتاً این طرح‌ها در زمینه دامپروری، کشاورزی، خدماتی، صنایع دستی، زنبورداری، پرورش طیور سنتی، آبزیان و به تازگی برای طرح‌های دانش‌بنیان از جمله کشت گلخانه‌ای با فناوری دانش بنیان و فناوری اطلاعات بوده است.

عبدالملکی در مورد میزان پایداری اشتغال ایجاد شده افزود: براساس آخرین بازرسی سراسری از طرح‌های اشتغال کمیته امداد، پایداری بالای 95درصد در طرح‌ها مشاهده شده و انحراف از طرح‌ها حدود 3 درصد بوده است.

وی در مورد اینکه تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد در چه قالبی بوده است، گفت: همه بانک‌ها به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 7 ساله یا 84 ماهه بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی تأکید کرد:‌کمیته امداد امام خمینی یک سوم کل اشتغال ناخالص کشور را ایجاد کرد است و 37 درصد اشتغال خالص کشور از محل طرح‌های اشتغالزایی کمیته امداد امام بوده است.

عبدالملکی در مورد برنامه امسال ایجاد اشتغال گفت: قرار است امسال 200 هزار فرصت شغلی ایجاد شود که در صورتی که شبکه بانکی همراهی کند، این امر محقق می‌شود، چون در این زمینه 14 بانک با کمیته امداد امام خمینی همکاری می‌کنند.

وی همچنین افزود: برای هر طرح 1.2 نفر به طور متوسط اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود، چون طرح‌های کمیته امداد، کوچک هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی  در مورد اینکه تاکنون چه تعداد از افراد مورد حمایت کمیته خودکفا شده‌اند، گفت: اگر کسی طرحی را اجرا کند و شرایط خودکفایی این گونه است که اولاً طرح در 6 ماه اخیر معادل حداقل حقوق قانون کار درآمد داشته باشد و خانواده فاقد مشکل اساسی در بخش معیشت مانند بیمار صعب‌العلاج و بدهی سنگین باشد، خودکفا می‌شود.

عبدالملکی همچنین در مورد اینکه آیا تسهیلات اشتغالزایی فقط به افراد تحت پوشش پرداخت می‌شود، گفت: تمام کسانی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که به دو گونه حمایت می‌شوند. یک روش حمایت معیشتی و یک روش حمایت تک خدمتی یا چند خدمتی است. حمایت معیشتی، یعنی اینکه مستمری کمیته امداد دریافت می‌کند که برای خانوار یک نفره از 150 هزار تومان تا حداکثر 750 هزار تومان مستمری می‌گیرد. همچنین افرادی که تک خدمتی هستند، یعنی مثلاً به برآورده شدن یک نیاز خدمات دریافت می‌کنند. مثلاً نیاز به اشتغال یا مسکن، درمان و یا امثال آن دارند.

وی در مورد اینکه با توجه به طرح‌های کوچک کمیته امداد امام خمینی آیا زنجیره‌ای بین مشاغل ایجاد می‌شود که پایدار بماند، گفت: طرح راهبردی شغلی براساس زنجیره‌ای کردن مشاغل خرد است که از سال قبل به صورت رسمی شروع می‌شود که معمولاً با محوریت یک کارآفرین حرفه‌ای خارج از کمیته امداد امام خمینی انجام می‌شود. البته کارآفرینان توسط همکاران ما ارزیابی و نظارت می‌شوند و با نظامات حقوقی مشخص کار می‌کنند. در نتیجه مشاغل را به صورت زنجیره‌ای تعریف می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی این را هم اضافه کرد: هم‌اکنون 1500 کارآفرین حرفه‌ای در کشور با کمیته امداد امام خمینی در طرح‌های اشتغال همکاری دارند.

عبدالملکی در مورد کل منابع برای ایجاد اشتغال توضیح داد: امسال 6200 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است که تاکنون 2300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این تسهیلات مبتنی بر قانون بودجه کشور است که مجلس تصویب کرده و به صورت تسهیلات تکلیفی از طرف شبکه بانکی در اختیار  افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی قرار می‌گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار