بیکاری 12 درصدی در شهرهای صنعتی خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بیکاری 12 درصدی در شهرهای صنعتی خوزستان

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان گفت:حدود ۱۲ درصد در کل شهرستانهای صنعتی مان بیکاری وجود دارد و حدود ۳۲ درصد در کل استان بیکاری داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان قربان درویش دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان ظهر امروز در همایش بزرگ روز کارگر که در سالن سینما مهر با حضور کارگران نمونه منطقه آزاد اروند و مسئولان محلی برگزار شد اظهار کرد:در حال پیگیری چند موضوع در آبادان هستیم که احیای خانه کارگر با هدف ارائه خدمات به جامعه کارگری در قالب این تشکل انجام شود. کارگران باید بتوانند با عضویت در این تشکل کارت عضویت دریافت و از خدمات استفاده کنند.
وی با اشاره به بیان اینکه راه اندازی مجدد خانه کارگر در آبادان و خرمشهر در دستور کارمان قرار دارد گفت:در حوزه کارگری دچار دوگانگی هستیم چون قانون کار حاکم نیست و به جای آن مقررات جایگزین شده است، بکار بردن مقررات در این منطقه صنعتی با ۱۸۰ هزار بیمه شده معنایی ندارد و بابستی برای آن قانون اعمال شود.

درویش بیان کرد: وجود قانون کار مانعی برای جذب سرمایه گذار نیست و نباید به خاطر شکل گیری یک کارخانه کوچک که دوام آن نیز چندان مشخص نیست از جیب کارگر درآورد و در جیب سرمایه گذار قرار داد.
وی افزود: توسعه در صنعت بایستی همزمان هم در نیروی انسانی، توسعه جامعه و تشکل های کارگری، و هم از بعد ساختار صنعت شکل بگیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان عنوان کرد:به دنبال آن هستیم تا به صورت تخصصی موارد مرتبط با کارگران را دنبال کنیم و تاثیرات مثبت و منفی اعمال مقررات کار به جای قانون کار در مناطق آزاد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

وی گفت: همه ما شعار اشتغال می دهیم اما مقرراتی را اعمال می کنیم که هر کارفرما می تواند کارگرش را هر موقع که دلش بخواهد اخراج کند و آن را از حق داشتن شغل محروم کند.

درویش با بیان اینکه در بحث تشکل های کارگری نیز مباحثی را داریم، که بایستی دنبال شود اظهار کرد: از قدیم حق و حقوقی در موضوعاتی کارگری بوده و این حق و حقوق بایستی به کارگر برگردانده شود، حقوق به تنهایی کافی نیست و بایستی رفاه هم باشد و لذا توجه جدی به مسائل رفاهی کارگران و خانواده های آنان امری ضروریست.

دبیر اجرایی خانه کارگر آبادان گفت: بهر حال اگر کارگر در رفاه نباشد این عدم رفاه و رضایت به صنعت هم منتقل می شود و لذا بایستی آرامش، رفاه و تعادل را در صنعت ایجاد کنیم.

وی افزود: بخش عمده ای از سرمایه گذاری‌ها را نیروی انسانی تشکیل می دهند و این نیرو در کنار نقدینگی و آموزشهای لازم تخصصی صنعت را به پیش ببرند.

درویش عنوان کرد:حدود ۱۲ درصد در کل شهرستانهای صنعتی مان بیکاری وجود دارد و حدود ۳۲ درصد در کل استان بیکاری داریم، البته این آمار در شهرستانها به تناسب، صنعتی، تجاری، کشاورزی بودنشان متفاوت است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان گفت: ۳۴ دانشگاه علمی کاربردی زیر مجموعه خانه کارگر داریم که در حال ارائه خدمات آموزشی با تخفیفات ویژه به اعضای خانه کارگر هستند، که در کنار این آموزش‌ها یکسری آموزش‌های کوتاه مدت را در چند رشته طراحی کردیم از جمله آن می توان به رشته پیرایش و طراحی و دوخت برای بانوان و H.S.E ، برق و چند رشته فنی دیگر برای آقایان اشاره کرد، که در پایان این دوره آموزشی سه مرحله ای به هنرآموزان مدرک معتبر در حد فوق دیپلم ارائه می شود.

وی افزود: هدفمان آنست که در این‌مسیر به اشتغال پایدار برسیم چرا که لازمه اشتغال آموزش و داشتن تخصص و فن هست و این چیزیست که ما الان آن را کم داریم.

درویش بیان کرد: در حال پیگیری برای گرفتن مجوز برای راه اندازی دوره های آموزش در شهرهای مرزی در قالب بین المللی و میان‌کارگران کشورهای طرف مشارکت در این دوره ها هستیم.طراحی های اولیه این کار به اتمام رسیده و در درصد تعیین محل اجرای این دوره ها هستیم.

وی گفت: در آبادان، خرمشهر که منطقه آزاد هستند و یا بندر امام که منطقه ویژه است چیزی تحت نام قانون کار وجود ندارد و همین مسئله سبب شده تا تشکل کارگری شکل نگیرد و صدای کارگر به بالا دست نمی رسد و حاصلش اعتصاب، تجمع، طومار و مواردی از این دست می شود که در نهایت سودی برای کارگر ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان افزود: پیشنهادمان آنست که تا اصلاح قانون کمیته ای سه جانبه متشکل از کارگر، کارفرما و دولت شکل گیرد و در نشستهای مختلف درباره مشکلات و چالش ها به بحث و بررسی و تبادل نظر بپردازند و برای آنها تصمیم سازی شود و کارگران به حق و حقوقشان برسند و وضعیتشان سر و سامان گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار