تاکید نماینده مجلس بر لزوم برگزاری آزمون وکالت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدتقی نقدعلی گفت: آزمونی که 13 مرداد سال جاری برگزار شد، آزمون معوق سال گذشته بود و امسال نیز باید آزمون وکالت برگزار شود.
محمدتقی نقدعلی رئیس هیأت تحقیق و تفحص از عملکرد کانون های وکلای دادگستری و اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تبصره 1 ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: کانون وکلای دادگستری مکلف است هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام کند.
نقدعلی افزود: بر اساس استعلام صورت گرفته از سازمان سنجش؛ آزمون سال 1401 اخذ پروانه وکالت (به دلیل حجم آزمون‌های موظفی این سازمان در سال مذکور) در سال 1402 برگزار شد یعنی آزمونی که 13 مرداد سال جاری برگزار شد، آزمون معوق سال گذشته است که در سال 1402 برگزار شده است.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: کانون وکلا موظف است هر ساله یک آزمون پروانه وکالت برگزار کند و باید در سال جاری و بر اساس قانون، آزمون دیگری برگزار کند اما متاسفانه اسکودا تاکنون برای آزمون 1402 مکاتبه ای با سازمان سنجش انجام نداده و این به معنی عدم اجرای قانون توسط کانون ها است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصریح کرد: یکی از مواردی که هیأت تحقیق و تفحص به آن ورود کرده عدم انجام تکلیف
وی یادآور شد: نظارت بر اجرای تبصره 1 ماده 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار برعهده قوه قضائیه است و مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند و استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه (۶) محکوم خواهد شد.
نقدعلی تاکید کرد که مجلس به ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی موضوع برگزاری آزمون پروانه وکالت در سال 1402 را پیگیری و در صورت استنکاف بر اساس قانون موضوع برگزاری آزمون توسط قوه قضائیه را از طریق رئیس مجلس پیگیری خواهد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار