تدارک برای جذب 1300 نیروی توانبخش و کاردرمان در آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای حدود ۶۰ نفر از دانش آموزان استثنایی که آموزش‌پذیر هستند، اما به دلیل معلولیت جسمی حرکتی توان رفتن به کلاس درس را ندارند، تجهیزات الکترونیکی در اختیار گذاشته‌ایم و این دانش آموزان از طریق الکترونیکی آموزش می‌بینند. ضمن اینکه ما حتی آموزش بیمارستانی هم برای برخی از بچه‌ها ارائه می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد آمار انواع نیازهای ویژه و طیف اختلالات موجود بین دانش آموزان توضیح داد: آمارها در این خصوص برای اقدامات مدیریتی به شکل تفکیک شده در سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد و به حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف داده می‌شود و آنها برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های خود به این اطلاعات دسترسی دارند. اطلاعات جزئی دانش آموزان نیز از طریق یک کارنامه یا شناسنامه الکترونیک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا مشخصات و ویژگی‌های فرزندشان را ببینند.

طریفی حسینی افزود: اطلاعات سامانه سنجش سازمان آموزش و پرورش استثنایی را با داده‌های سامانه دانش آموزی می‌توان تناظرسازی کرد و اطلاعات دانش آموزانی که استثنایی آموزش‌پذیر تشخیص داده شده‌اند را مشاهده و بررسی کرد تا ببینیم آیا این دسته از دانش آموزان در مدرسه ثبت نام کرده‌اند و دانش آموز شده‌اند یا خیر؟!

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: اگر این افراد ثبت نام نکرده بودند، رهگیری می‌شوند. ضمن اینکه یک سامانه‌ای به نام شهید محمودوند که معاونت ابتدایی طراحی کرده و مبتنی بر اطلاعات ثبت احوال است. کودکان ۶ تا ۱۲ ساله‌ای که در مدرسه حاضر نشده‌اند و در هیچ مدرسه‌ای اسم آن‌ها نوشته نشده است، شناسایی چهره به چهره شده‌اند و علت این که به مدرسه مراجعه نکرده‌اند را مشخص کرده اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: برخی از آن‌ها علت‌ عدم مراجعه را معلولت اعلام کرده‌اند همکاران ما در سطح استان‌ها پیگیری می‌کنند تا ببینیم معلولیت این بچه‌ها خیلی شدید است یا شدت آن به صورتی است که بتواند آموزش ببیند. از بین این دسته دانش آموزان عده‌ای را که آموزش‌پذیر هستند شناسایی می‌کنند. این یکی از برنامه‌های اولویت دار امسال است که به استان‌ها نیز اعلام شده تا با همکاری معاونت ابتدایی این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: از طریق سامانه شهید محمودوند دانش آموزانی که علت بازماندگی از تحصیل آن‌ها معلولیت اعلام شده را ارزیابی مجدد می‌کند تا شرایط تحصیل برای آموزش پذیران فراهم شود. این شرایط تحصیلی یا در مدارس استثنایی محقق می‌شود یا می‌توانند از سایر سازوکارهایی که برای این دسته از افراد طراحی شده بهره ببرند.

او اضافه کرد: آموزش از راه دور و حتی آموزش در منزل نیز برای جلوگیری از بازماندگی کودکان از تحصیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دانش آموزانی که دچار معلولیت شدیدی هستند و نمی‌توانند از منزل بیرون بیایند ما می‌توانیم امکان آموزش را برای آن‌ها فراهم کنیم فقط کودک باید شرایط آموزش‌پذیری داشته باشد.

طریفی حسینی افزود: شدت معلولیت، توانایی ذهنی و سایر شرایط بررسی می‌شود و اگر دارای توان کافی بود محدودیتی برای ادامه تحصیل این افراد نباید وجود داشته باشد. ما حتی قبل از اینکه کرونا شیوع پیدا کند آموزش آنلاین داشتیم و وسایل الکترونیک لازم را در اختیار آن دسته از دانش آموزانی که نمی‌توانستند به مدرسه بیایند قرار داده می‌شد. برخی کلاس‌های درس این دانش آموزان در واقع کلاس آنلاین مستقیم بود یعنی کلاسی به عنوان معین مشخص می‌شد و ارتباط زنده‌ای بین دانش آموز در خانه و معلم در کلاس درس برقرار می‌شد و کودک می‌توانست در خانه خودش همزمان با سایر بچه‌ها در کلاس درس را فرابگیرد.

طریفی گفت: در کنار این اقدامات بسته‌های آموزشی دیگری نیز به صورت الکترونیک در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد ضمن اینکه ما آموزش برای خانواده‌ها را هم دنبال می‌کنیم تا بتوانند با بچه‌های خود کار کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای حدود ۶۰ نفر از دانش آموزان استثنایی که آموزش‌پذیر هستند، اما به دلیل معلولیت جسمی حرکتی توان رفتن به کلاس درس را ندارند، تجهیزات الکترونیکی در اختیار گذاشته‌ایم و این دانش آموزان از طریق الکترونیکی آموزش می‌بینند. ضمن اینکه ما حتی آموزش بیمارستانی هم برای برخی از بچه‌ها ارائه می‌کنیم.

طریفی حسینی در پایان در مورد نیاز به استخدام نیروهای توانبخش و کاردرمان در آموزش و پرورش استثنایی نیز بیان کرد: ما با سازمان اداری استخدامی کارهای اولیه جذب هزار و ۳۰۰ نیروی توانبخش و کاردرمان را انجام داده‌ایم و به زودی دفترچه و شرایط این استخدام اعلام می‌شود شرایط این جذب به صورتی است که فقط افراد با مدرک گفتاردرمان و کاردرمان می‌تواند در این آزمون شرکت کند و بعد از قبولی به عنوان مربی توانبخشی جذب آموزش و پرورش شوند. بیشتر اقدامات برای جذب این افراد از سوی سازمان اداری استخدامی انجام شده و فقط هماهنگی‌های نهایی مانده که آن هم انجام داده خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار